Annons

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla Mikael Anstrin

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

2018-01-18 13:45

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

E-handeln växer i rekordfart - åtminstone när det gäller handeln som görs av privatpersoner. När det gäller handeln mellan företag är utvecklingen inte alls lika stark. Det menar betalföretaget Collector Bank, som har satt ihop en ny rapport på området. Enligt rapporten tycker 6 av 10 företag att det är svårt att göra företagsinköp online.

80% av partihandeln saknar e-handel

Vilja att handla online saknas dock inte. Enligt samma rapport handlar 7 av 10 småföretag på nätet, och en stor andel av dem planerar att öka mängden e-handelsköp det kommande året.

- I dag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter. Kanske inte så konstigt när 80 procent av partihandelsföretagen i Sverige saknar e-handel, förklarar Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank, i ett pressmeddelande.

Vill ha kundtjänst och snabb leverans

Siffrorna kommer från HUI Research, som på uppdrag av Collector Bank har frågat 300 företag hur de ser på sina e-handelsmöjligheter. 60 procent av dem ska alltså ha upplevt svårigheter med att handla på nätet. Det handlar bland annat om svårigheter med registrera sig som e-handelskund och problem med begränsade betalmetoder.

Annons
Annons

Det som de tillfrågade företagen framför allt uppskattade när de skulle e-handla från andra företag - och alltså saknade i stor utsträckning - var bland annat snabba leveranser, en bra sökfunktion och tillgänglig kundtjänst. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta