Annons

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla Mikael Anstrin

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

2018-01-18 13:45

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

E-handeln växer i rekordfart - åtminstone när det gäller handeln som görs av privatpersoner. När det gäller handeln mellan företag är utvecklingen inte alls lika stark. Det menar betalföretaget Collector Bank, som har satt ihop en ny rapport på området. Enligt rapporten tycker 6 av 10 företag att det är svårt att göra företagsinköp online.

80% av partihandeln saknar e-handel

Vilja att handla online saknas dock inte. Enligt samma rapport handlar 7 av 10 småföretag på nätet, och en stor andel av dem planerar att öka mängden e-handelsköp det kommande året.

- I dag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter. Kanske inte så konstigt när 80 procent av partihandelsföretagen i Sverige saknar e-handel, förklarar Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank, i ett pressmeddelande.

Vill ha kundtjänst och snabb leverans

Siffrorna kommer från HUI Research, som på uppdrag av Collector Bank har frågat 300 företag hur de ser på sina e-handelsmöjligheter. 60 procent av dem ska alltså ha upplevt svårigheter med att handla på nätet. Det handlar bland annat om svårigheter med registrera sig som e-handelskund och problem med begränsade betalmetoder.

Annons
Annons

Det som de tillfrågade företagen framför allt uppskattade när de skulle e-handla från andra företag - och alltså saknade i stor utsträckning - var bland annat snabba leveranser, en bra sökfunktion och tillgänglig kundtjänst. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta