6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

E-handeln växer i rekordfart - åtminstone när det gäller handeln som görs av privatpersoner. När det gäller handeln mellan företag är utvecklingen inte alls lika stark. Det menar betalföretaget Collector Bank, som har satt ihop en ny rapport på området. Enligt rapporten tycker 6 av 10 företag att det är svårt att göra företagsinköp online.

80% av partihandeln saknar e-handel

Vilja att handla online saknas dock inte. Enligt samma rapport handlar 7 av 10 småföretag på nätet, och en stor andel av dem planerar att öka mängden e-handelsköp det kommande året.

Annons

- I dag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter. Kanske inte så konstigt när 80 procent av partihandelsföretagen i Sverige saknar e-handel, förklarar Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank, i ett pressmeddelande.

Vill ha kundtjänst och snabb leverans

Siffrorna kommer från HUI Research, som på uppdrag av Collector Bank har frågat 300 företag hur de ser på sina e-handelsmöjligheter. 60 procent av dem ska alltså ha upplevt svårigheter med att handla på nätet. Det handlar bland annat om svårigheter med registrera sig som e-handelskund och problem med begränsade betalmetoder.

Det som de tillfrågade företagen framför allt uppskattade när de skulle e-handla från andra företag - och alltså saknade i stor utsträckning - var bland annat snabba leveranser, en bra sökfunktion och tillgänglig kundtjänst. 

Annons