B2B

Byggvaruföretag lämnade XL-Bygg för Woody – får nu en ny VD

Under året har byggvarugiganten XL-Bygg fått in en ny majoritetsägare i form av det norska investmentbolaget Mestergruppen. När köpet hade gått igenom stod det klart att fyra av de tidigare delägarna i XL-Bygg hade valt att inte följa med på företagets fortsatta resa. Istället valde flera av dem, bland annat XL-Byggpartner, att ansluta sig till…

Tingstad storsatsar på e-handeln och börjar med Swish

Tingstad, koncernen som säljer förbrukningsmaterial, arbetskläder och utrustning till företag i hela Norden, var tidiga med sin e-handel, som de lanserade redan 2001. Nyligen släppte företaget siffror för sitt senaste verksamhetsår. För 2018 ökade de sin omsättning med 209 miljoner och sålde totalt produkter för 2,3 miljarder kronor, vilket vi skrev om i vår förra…

Följer förra ägarkollegan – dumpar XL-Bygg för konkurrenten

När det stod klart att Konkurrensverket inte hade något emot att Mestergruppen köper majoriteten av kedjan XL-Bygg, kom även beskedet att en del av XL-Byggs tidigare delägarföretag valde att inte följa med på XL-Byggs fortsatta resa. LÄS ÄVEN: Fyra delägare hoppar av när norsk jätte tar över XL-ByggAnnonsAnnons I början av veckan meddelade ett av…

Byggvaruhandel såldes – nu går delägaren till konkurrenten

Tidigare i år kom beskedet att byggvarujätten XL-Bygg hade fått nya majoritetsägare i det norska investmentbolaget Mestergruppen. Nu meddelar företagets tidigare delägare XL-Byggpartner att de inte tänker följa med på den resan. XL-Byggpartner, som bedriver handel med byggvaror samt tillhandahålla byggtjänster i Stockholmsregionen, kommer istället att slå sig ihop med konkurrenten Woody Bygghandel. Det innebär…

E-handlare inom B2B landar samarbete med miljardbolag

Efter att ha etablerat sig inom B2C-segmentet bestämde sig duon bakom DePalma Workwear, Jonas Skommevik och Thomas Flinn, att ge sig ut på marknaden för B2B. Planen var att sälja arbetskäder till den nya generationens hantverkare. LÄS ÄVEN: Deras e-handel ska skaka om B2B-branschen för arbetskläderAnnonsAnnons ”Roligt att kunna presentera något extra” Nu kommer DePalma Workwear…

Conrad går B2B: ”Nu ändrar vi fokus till företagskunder”

Den tyska elektronikjätten Conrad har funnits i Sverige sedan 2005. Via deras e-handel Conrad.se säljer de elektronik och komponenter till privatpersoner och företag. Enligt företaget själv har man Sveriges största utbud inom teknik och elektronik. – I dag erbjuder vi omkring 10 miljoner olika produkter från en lång rad varumärken, säger Jacob Romberg, marknadschef för Skandinavien…

E-handlare tar in kapital – han får 20 procent av bolaget

E-handelsföretaget JS Energi, som har siktet inställt på att nå 100 miljoner i omsättning till år 2022, har hittills haft en helt organisk tillväxt. Nu har bolaget dock bestämt sig för att släppa in sin första externa investerare i form av IT-entreprenören Nicolas Hassbjer och hans bolag Tequity. LÄS ÄVEN: JS Energi höjer tempot – lanserar…

Christer Pettersson på nytt jobb – blir e-handelschef inom B2B

Som ett av ansiktena utåt för e-handelsleverantören Arvato har Christer Pettersson gjort sig till ett känt namn i e-handelsbranschen. Chansen är stor att e-handlare har kommit i kontakt med Christer, som i sin roll som e-handelschef bland annat har medverkat vid e-handelskonferenser runt om i landet. ”Startar upp en helt ny funktion” Sedan en tid…

Dustins nya superkvartal: Ökar vinsten med 34 miljoner

Tidigare i år kunde Dustin, vars räkenskapsår pågår från september till augusti, rapportera ett starkt första kvartal. Bolaget hade under sina tre första månader ökat försäljningen med över 20 procent, vilket resulterade i en omsättning på över tre miljarder. LÄS ÄVEN: Dustin sålde för över tre miljarder under första kvartaletAnnonsAnnons Och nu står det klart att…

E-handelsjättens B2B-sajt ökade med 120 procent

2018 var ett väldigt starkt tillväxtår för Alibabas gränsöverskridande B2B-sajt, det rapporterar XinhuaNet. Utlandsförsäljningen ökade med hela 120 procent under året, och antalet kunder fördubblades. LÄS ÄVEN: Alibaba höll inte för trycket – omsatte 120 miljarderAnnonsAnnons – Kinas e-handelsjätte Alibabas systersajt för B2B-försäljning, 1688.com, hade en stark försäljningstillväxt under 2018, berättade Wang Hai, vice vd för Alibaba…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?