B2B

B2B-aktörens nya miljardår: Ökade resultatet med 65 procent

Blåkläder producerar arbetskläder, arbetsskor och handskar, som de säljer på den internationella marknaden. De grundades i Tranemo i slutet av 1930-talet, då under namnet GEFA. Årligen tillverkar de cirka tre miljoner plagg. Vi på Ehandel har tidigare skrivit om företaget när de samlade all sin e-handel under samma plattform. LÄS ÄVEN: Blåkläder samlar E-handeln under…

Byggvaruföretag lämnade XL-Bygg för Woody – får nu en ny VD

Under året har byggvarugiganten XL-Bygg fått in en ny majoritetsägare i form av det norska investmentbolaget Mestergruppen. När köpet hade gått igenom stod det klart att fyra av de tidigare delägarna i XL-Bygg hade valt att inte följa med på företagets fortsatta resa. Istället valde flera av dem, bland annat XL-Byggpartner, att ansluta sig till…

Tingstad storsatsar på e-handeln och börjar med Swish

Tingstad, koncernen som säljer förbrukningsmaterial, arbetskläder och utrustning till företag i hela Norden, var tidiga med sin e-handel, som de lanserade redan 2001. Nyligen släppte företaget siffror för sitt senaste verksamhetsår. För 2018 ökade de sin omsättning med 209 miljoner och sålde totalt produkter för 2,3 miljarder kronor, vilket vi skrev om i vår förra…

Följer förra ägarkollegan – dumpar XL-Bygg för konkurrenten

När det stod klart att Konkurrensverket inte hade något emot att Mestergruppen köper majoriteten av kedjan XL-Bygg, kom även beskedet att en del av XL-Byggs tidigare delägarföretag valde att inte följa med på XL-Byggs fortsatta resa. LÄS ÄVEN: Fyra delägare hoppar av när norsk jätte tar över XL-ByggAnnonsAnnons I början av veckan meddelade ett av…

Byggvaruhandel såldes – nu går delägaren till konkurrenten

Tidigare i år kom beskedet att byggvarujätten XL-Bygg hade fått nya majoritetsägare i det norska investmentbolaget Mestergruppen. Nu meddelar företagets tidigare delägare XL-Byggpartner att de inte tänker följa med på den resan. XL-Byggpartner, som bedriver handel med byggvaror samt tillhandahålla byggtjänster i Stockholmsregionen, kommer istället att slå sig ihop med konkurrenten Woody Bygghandel. Det innebär…

E-handlare inom B2B landar samarbete med miljardbolag

Efter att ha etablerat sig inom B2C-segmentet bestämde sig duon bakom DePalma Workwear, Jonas Skommevik och Thomas Flinn, att ge sig ut på marknaden för B2B. Planen var att sälja arbetskäder till den nya generationens hantverkare. LÄS ÄVEN: Deras e-handel ska skaka om B2B-branschen för arbetskläderAnnonsAnnons ”Roligt att kunna presentera något extra” Nu kommer DePalma Workwear…

Conrad går B2B: ”Nu ändrar vi fokus till företagskunder”

Den tyska elektronikjätten Conrad har funnits i Sverige sedan 2005. Via deras e-handel Conrad.se säljer de elektronik och komponenter till privatpersoner och företag. Enligt företaget själv har man Sveriges största utbud inom teknik och elektronik. – I dag erbjuder vi omkring 10 miljoner olika produkter från en lång rad varumärken, säger Jacob Romberg, marknadschef för Skandinavien…

E-handlare tar in kapital – han får 20 procent av bolaget

E-handelsföretaget JS Energi, som har siktet inställt på att nå 100 miljoner i omsättning till år 2022, har hittills haft en helt organisk tillväxt. Nu har bolaget dock bestämt sig för att släppa in sin första externa investerare i form av IT-entreprenören Nicolas Hassbjer och hans bolag Tequity. LÄS ÄVEN: JS Energi höjer tempot – lanserar…

Christer Pettersson på nytt jobb – blir e-handelschef inom B2B

Som ett av ansiktena utåt för e-handelsleverantören Arvato har Christer Pettersson gjort sig till ett känt namn i e-handelsbranschen. Chansen är stor att e-handlare har kommit i kontakt med Christer, som i sin roll som e-handelschef bland annat har medverkat vid e-handelskonferenser runt om i landet. ”Startar upp en helt ny funktion” Sedan en tid…

Dustins nya superkvartal: Ökar vinsten med 34 miljoner

Tidigare i år kunde Dustin, vars räkenskapsår pågår från september till augusti, rapportera ett starkt första kvartal. Bolaget hade under sina tre första månader ökat försäljningen med över 20 procent, vilket resulterade i en omsättning på över tre miljarder. LÄS ÄVEN: Dustin sålde för över tre miljarder under första kvartaletAnnonsAnnons Och nu står det klart att…

E-handelsjättens B2B-sajt ökade med 120 procent

2018 var ett väldigt starkt tillväxtår för Alibabas gränsöverskridande B2B-sajt, det rapporterar XinhuaNet. Utlandsförsäljningen ökade med hela 120 procent under året, och antalet kunder fördubblades. LÄS ÄVEN: Alibaba höll inte för trycket – omsatte 120 miljarderAnnonsAnnons – Kinas e-handelsjätte Alibabas systersajt för B2B-försäljning, 1688.com, hade en stark försäljningstillväxt under 2018, berättade Wang Hai, vice vd för Alibaba…

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Den som läser Ehandel.se och följer oss i våra sociala kanaler har förmodligen inte missat att vi i år – för första gången – arrangerar ett event vid namn B2B Online. Eventet drevs tidigare av e-handelsleverantören Avensia, men nu har vi alltså slagit våra påsar ihop. I går var det, efter mycket väntan och längtan, dags…

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Mellan 2016 och 2017 hade e-handelsföretaget Telefonshoppen en ganska blygsam utveckling. Bolaget ökade sin omsättning något och backade samtidigt på resultatsidan, även om det på det stora hela inte handlade om så stora skillnader från år till år. Ökade resultatet med 300 procent Under 2018 hände dock något. Omsättningen hos bolaget – som precis som namnet…

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

Svensk Digital Handel och e-handelsleverantören Litium har för tredje året i rad släppt en rapport som tar tempen på B2B-företagens ambitioner när det kommer till att sälja på nätet. B2B-branschen är känd för att ligga efter B2C-aktörerna när det gäller digitalisering och e-handel. Årets rapport ska dock ge vissa ljusglimtar när det kommer till B2B-handeln…

E-handlarens favorit i repris: Gasolgrill till vinnande kund

Hos e-handelsföretaget Tonerlagret är det ett beprövat knep att bjuda kunderna på lite extra uppskattning. I somras invigde företaget sin responsiva sajt och passade då på att fira med att ge sina kunder trisslotter – ett tilltag som inte helt oväntat ledde till både glad respons och ökad försäljning. LÄS ÄVEN: Tonerlagrets Trissknep drog upp försäljningen…

HusOchHemma öppnade tre nya butiker – nådde 17 miljoner

Efter bara nio månaders verksamhet hade HusOchHemma etablerat sig som en spelare att räkna med. Bolagets ambition var redan från början att med hjälp av ett dropshipping-upplägg ta upp kampen med både byggbranschen och de etablerade marknadsplatserna. LÄS ÄVEN: Med 9 miljoner i omsättning efter 10 månaders e-handelAnnonsAnnons Kapar mellanhänder för bättre marginaler Sedan vår första artikel…

Så lyckas du med skiftet från fysisk till digital handel

Peter Borgman, en av våra talare på B2B Online, har jobbat med e-handel sen 90-talet och många av de åren inom B2B. Eventavdelningen på Ehandel.se passade på att ställa tre snabba frågor till Peter inför eventet. Hur ser du på utvecklingen av den digitala B2B-handeln i Norden under 2019?AnnonsAnnons – Personligen tror jag att vi…

Miljardbolagets knep för att gå runt ny e-handelslag

I ett försök att skapa en mer rättvis marknad för landets e-handlare, införde Indien tidigare i år regler som innebär att utländska digitala marknadsplatser måste behandla alla säljare i landet lika. Det medförde att jättar som Amazon och Walmartägda Flipkart inte längre kunde lyfta fram sina egna varor framför de som andra bolag på plattformarna…

B2B-jätten ska ta nästa steg – tar in ny ledare

Martin & Servera-koncernen är just nu i en intensiv utveckling och nästa steg blir att tillsätta en ny vd och koncernchef. Valet föll på Liv Forhaug som i grunden är civilekonom men som kommer närmast från rollen som direktör för strategi och affärsutveckling för ICA Gruppen.  – När Martin & Servera-koncernen nu tar nästa steg är det med…

Ehandel.se satsar på B2B-handel med populärt event

Diskussionen kring försäljning till konsumenter täcker vi mycket väl med Ehandel.se:s event Emeet, Gmeet och NXT. Nu ska vi dock för första gången köra ett renodlat B2B-event, B2B Online, som Ehandel.se har tagit över av e-handelsleverantören Avensia.  Konferensen är alltså inte en nykomling på marknaden, utan startades redan 2015, och lockade senast över 250 deltagare….

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?