Annons

B2B

Sportbutiken mixar B2B och B2C – når 150 miljoner

Den norska sportutrustningsbutiken Milrab riktar sig både till B2B- och B2C-kunder i Norge, Sverige och Finland. Sist vi skrev om företaget firade Milrab en försäljningstillväxt på 58 procent och en vinstökning med 33 procent. Då berättade bolaget att man, med den tillväxttakten, siktade på att omsätta över 150 miljoner norska kronor under 2019. LÄS ÄVEN:…

Betongjätten öppnar e-handel – minimiorder på 3 ton

Finja-koncernen siktar på två miljarder i omsättning och 2018 omsatte man nära 1,9 miljarder kronor. Det svenska familjeföretaget grundades 1957 och har idag runt 800 anställda. Företaget erbjuder en hel del olika produkter till byggbranschen men är mest kända för sin betong. Finja är inte helt främmande inför e-handel. Vi har faktiskt tidigare skrivit om…

B2B-succé: De omsatte nära 30 miljarder i sin e-handel

Würth är ett av världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Redan 2015 beskrev de sin verksamhet som särskilt inriktad på e-handel till företag. LÄS ÄVEN: Würths nya Click & Collect – 15 min till färdig orderAnnons Nu meddelar koncernen att e-handeln står för över 18 procent av företagets omsättning. E-handelsförsäljningen…

Annons

Bubbleroom ökar med 100 miljoner men vänder till röda siffror

Efter succéåren 2017 och 2018 var det mesta upplagt för att även 2019 skulle gå Bubblerooms väg. Och mycket riktigt, året som gått bjöd på rejäl tillväxt hos det Boråsbaserade e-handelsföretaget. Omsättningen kom upp i 420 miljoner kronor, vilket är 100 miljoner mer än under 2018. Tillväxten i e-handeln låg på 37 procent, eller 32…

B2B-företag satsar på hållbarhet mot sin vilja

Hur långt har B2B-företagen kommit när det kommer till hållbarhet ur ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt perspektiv? Den frågan har Novus på uppdrag av Svea Ekonomi undersökt genom intervjuer med över 500 vd:ar, marknads- och försäljningschefer, på B2B-företag, som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. En av tio svenska B2B-företag menar att hållbarhetsstrategier inte är…

Annons

B2B-bolag sågar marknadsplatser: ”Bör ha mer öppet sinne”

I stora delar av världen domineras e-handeln totalt av marknadsplatser. Aktörer som Amazon och Alibaba har vuxit sig så pass stora att de har blivit en given kanal för företag som vill nå ut på en viss marknad. Ett exempel på ett svenskt företag som använt Amazon för att expandera till nya länder är TePe…

B2B-aktörens nya miljardår: Ökade resultatet med 65 procent

Blåkläder producerar arbetskläder, arbetsskor och handskar, som de säljer på den internationella marknaden. De grundades i Tranemo i slutet av 1930-talet, då under namnet GEFA. Årligen tillverkar de cirka tre miljoner plagg. Vi på Ehandel har tidigare skrivit om företaget när de samlade all sin e-handel under samma plattform. LÄS ÄVEN: Blåkläder samlar E-handeln under…

Byggvaruföretag lämnade XL-Bygg för Woody – får nu en ny VD

Under året har byggvarugiganten XL-Bygg fått in en ny majoritetsägare i form av det norska investmentbolaget Mestergruppen. När köpet hade gått igenom stod det klart att fyra av de tidigare delägarna i XL-Bygg hade valt att inte följa med på företagets fortsatta resa. Istället valde flera av dem, bland annat XL-Byggpartner, att ansluta sig till…

Tingstad storsatsar på e-handeln och börjar med Swish

Tingstad, koncernen som säljer förbrukningsmaterial, arbetskläder och utrustning till företag i hela Norden, var tidiga med sin e-handel, som de lanserade redan 2001. Nyligen släppte företaget siffror för sitt senaste verksamhetsår. För 2018 ökade de sin omsättning med 209 miljoner och sålde totalt produkter för 2,3 miljarder kronor, vilket vi skrev om i vår förra…

Följer förra ägarkollegan – dumpar XL-Bygg för konkurrenten

När det stod klart att Konkurrensverket inte hade något emot att Mestergruppen köper majoriteten av kedjan XL-Bygg, kom även beskedet att en del av XL-Byggs tidigare delägarföretag valde att inte följa med på XL-Byggs fortsatta resa. LÄS ÄVEN: Fyra delägare hoppar av när norsk jätte tar över XL-ByggAnnons I början av veckan meddelade ett av…

Byggvaruhandel såldes – nu går delägaren till konkurrenten

Tidigare i år kom beskedet att byggvarujätten XL-Bygg hade fått nya majoritetsägare i det norska investmentbolaget Mestergruppen. Nu meddelar företagets tidigare delägare XL-Byggpartner att de inte tänker följa med på den resan. XL-Byggpartner, som bedriver handel med byggvaror samt tillhandahålla byggtjänster i Stockholmsregionen, kommer istället att slå sig ihop med konkurrenten Woody Bygghandel. Det innebär…

E-handlare inom B2B landar samarbete med miljardbolag

Efter att ha etablerat sig inom B2C-segmentet bestämde sig duon bakom DePalma Workwear, Jonas Skommevik och Thomas Flinn, att ge sig ut på marknaden för B2B. Planen var att sälja arbetskäder till den nya generationens hantverkare. LÄS ÄVEN: Deras e-handel ska skaka om B2B-branschen för arbetskläderAnnons ”Roligt att kunna presentera något extra” Nu kommer DePalma Workwear…

Conrad går B2B: ”Nu ändrar vi fokus till företagskunder”

Den tyska elektronikjätten Conrad har funnits i Sverige sedan 2005. Via deras e-handel Conrad.se säljer de elektronik och komponenter till privatpersoner och företag. Enligt företaget själv har man Sveriges största utbud inom teknik och elektronik. – I dag erbjuder vi omkring 10 miljoner olika produkter från en lång rad varumärken, säger Jacob Romberg, marknadschef för Skandinavien…

E-handlare tar in kapital – han får 20 procent av bolaget

E-handelsföretaget JS Energi, som har siktet inställt på att nå 100 miljoner i omsättning till år 2022, har hittills haft en helt organisk tillväxt. Nu har bolaget dock bestämt sig för att släppa in sin första externa investerare i form av IT-entreprenören Nicolas Hassbjer och hans bolag Tequity. LÄS ÄVEN: JS Energi höjer tempot – lanserar…

Christer Pettersson på nytt jobb – blir e-handelschef inom B2B

Som ett av ansiktena utåt för e-handelsleverantören Arvato har Christer Pettersson gjort sig till ett känt namn i e-handelsbranschen. Chansen är stor att e-handlare har kommit i kontakt med Christer, som i sin roll som e-handelschef bland annat har medverkat vid e-handelskonferenser runt om i landet. ”Startar upp en helt ny funktion” Sedan en tid…

Dustins nya superkvartal: Ökar vinsten med 34 miljoner

Tidigare i år kunde Dustin, vars räkenskapsår pågår från september till augusti, rapportera ett starkt första kvartal. Bolaget hade under sina tre första månader ökat försäljningen med över 20 procent, vilket resulterade i en omsättning på över tre miljarder. LÄS ÄVEN: Dustin sålde för över tre miljarder under första kvartaletAnnons Och nu står det klart att…

E-handelsjättens B2B-sajt ökade med 120 procent

2018 var ett väldigt starkt tillväxtår för Alibabas gränsöverskridande B2B-sajt, det rapporterar XinhuaNet. Utlandsförsäljningen ökade med hela 120 procent under året, och antalet kunder fördubblades. LÄS ÄVEN: Alibaba höll inte för trycket – omsatte 120 miljarderAnnons – Kinas e-handelsjätte Alibabas systersajt för B2B-försäljning, 1688.com, hade en stark försäljningstillväxt under 2018, berättade Wang Hai, vice vd för Alibaba…

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Den som läser Ehandel.se och följer oss i våra sociala kanaler har förmodligen inte missat att vi i år – för första gången – arrangerar ett event vid namn B2B Online. Eventet drevs tidigare av e-handelsleverantören Avensia, men nu har vi alltså slagit våra påsar ihop. I går var det, efter mycket väntan och längtan, dags…

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Mellan 2016 och 2017 hade e-handelsföretaget Telefonshoppen en ganska blygsam utveckling. Bolaget ökade sin omsättning något och backade samtidigt på resultatsidan, även om det på det stora hela inte handlade om så stora skillnader från år till år. Ökade resultatet med 300 procent Under 2018 hände dock något. Omsättningen hos bolaget – som precis som namnet…

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

Svensk Digital Handel och e-handelsleverantören Litium har för tredje året i rad släppt en rapport som tar tempen på B2B-företagens ambitioner när det kommer till att sälja på nätet. B2B-branschen är känd för att ligga efter B2C-aktörerna när det gäller digitalisering och e-handel. Årets rapport ska dock ge vissa ljusglimtar när det kommer till B2B-handeln…