Annons

Aim'n siktade högt - nådde 30 miljoner efter tre års e-handel Helen Van och Tekla Acs

Aim'n siktade högt - nådde 30 miljoner efter tre års e-handel

2017-04-07 15:40

Tekla Acs och Helen Van tröttnade på tråkiga träningskläder - nu har deras e-handel kunder i hela världen.

Efter att ha konstaterat att det befintliga utbudet av träningskläder var tråkigt och oinspirerande bestämde sig Tekla Acs och Helen Van för att göra slag i saken och förverkliga sina företagsambitioner. I slutet av 2013 grundades aim’n, som säljer träningskläder för kvinnor.

- Vi tänkte att det här är något vi verkligen vill göra. Så jag satte igång att designa och Helen, som då bodde i Hongkong, började leta efter fabriker, berättar Tekla Acs.

Drygt tre år senare omsätter företaget - med mottot “Aim high - dream big” - nära 30 miljoner kronor och säljer sina kläder till länder världen över. Omsättningen har mer än dubblats varje år bolaget har varit verksamt.

- Vi har nog inte riktigt fattat det här än. Vi har jobbat stenhårt och hela tiden sagt att “det lugnar nog ner sig om två veckor eller så”. Men det gör det ju inte. Men nu har vi byggt en bra struktur för att kunna växa vidare.

"Kunderna brinner för varumärket"

I dag har aim’n 190 000 följare på Instagram, varav 130 000 följer det vanliga kontot och 60 000 ett särskilt Oceanienkonto som företaget har skapat. Vid lanseringen i maj 2014 hade duon bakom aim’n redan byggt upp ett så högt tryck via sociala medier att det endast tog 4,5 timmar till lagret som var tänkt att räcka i flera månader hade sålt slut.

Tekla Acs och hennes kollega Helen Van lever själva aktiva liv med mycket träning och sedan starten har ambitionen med aim’n varit att motivera och inspirera till träning och ett aktivt liv i allmänhet. Nu har företaget en kundbas i flera världsdelar, som många gånger följer märket på Instagram, kommer till aim’ns events, och gillar att vara en del av communityn runt märket i allmänhet.

- Vi har ett litet movement som vi kallar aim’n tribe, och våra kunder är otroligt engagerade. De brinner för varumärket och känner sig verkligen delaktiga. Det är så himla häftigt.

Vad är det som är speciellt med just era träningskläder?

- Vi var först med det här nytänket, att skapa färgglada och mönstrade kläder. Och det är en oerhört bra komfort. Köper man väl ett par av våra tights så kommer man tillbaka för sen vill man inte ha några andra.

Selektiva med återförsäljare

Utöver den egna e-handeln har aim’n samarbeten med ett antal återförsäljare. Från början var det endast Nelly.com och Skistar som fick sälja företagets produkter men nu har gruppen av återförsäljare utökats med bland annat Stadium Puls samt ett fåtal aktörer i bland annat Finland, Norge och Australien.

- Vi hade kunnat ha många fler men har hela tiden känt att det är viktigt att vi har koll på varumärket. Därför har vi varit väldigt selektiva med vilka återförsäljare vi samarbetar med, säger Tekla Acs.

Hur stor del av försäljningen står e-handeln för?

Annons
Annons
- Ungefär 50 procent. Men e-handeln är väldigt viktig för oss, det är ju den som ligger bakom den här ökningen.

Aim’n har sedan starten vuxit till en personalstyrka på elva personer. De arbetar med bland annat lager och kundtjänst från företagets enda fysiska butik som nyligen öppnade i Halmstad.

"Så mycket girl power i varumärket"

Fortfarande designas alla kläder av Tekla, medan Helen har lämnat Hongkong för Nya Zeeland.

Vad gör hon där?

- Hon är produktionsansvarig och har hand om all produktion. Så hon åker till Kina ofta och kollar så att allt med produktionen fungerar. Sen har hon även hand om all försäljning i länderna i Oceanien.

Tekla Acs berättar att hon alltid utgår från sig själv och det hon vill ha på sig när hon designar aim’ns kläder och accessoarer. Och det upplägget verkar ju ha fungerat bra hittills.

Vad blir nästa steg för er?

- Vi ska fortsätta inspirera och motivera till en aktiv livsstil genom att skapa trender i sportklädesbranschen och få vår aim’n tribe att växa ännu mer i USA och Asien, avslutar Tekla Acs.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta