Annons

Alibaba första e-handlaren i nätverk mot piratkopior Alibaba för en ständig kamp mot de tusentals piratkopior som finns i omlopp

Alibaba första e-handlaren i nätverk mot piratkopior

2016-04-13 15:32

Alibaba trappar upp kampen mot piratkopior och har som första e-handelsföretag gått med i International AntiCounterfeiting Coalition, IACC.

Alibaba driver en evig kamp mot alla de piratkopior som säljs på företagets olika marknadsplatser. Inför bolagets börsnotering hösten 2014 spenderade Alibaba 160 miljoner dollar för att plocka bort 90 miljoner piratkopior från sina sajter.

Trots det fortsätter förfalskningarna att frodas och nyligen var Taobao nära att återigen hamna på den amerikanska regeringens lista över sajter som säljer förfalskade produkter. Efter det har Alibaba anställt ytterligare 200 personer som ska få ner antalet piratkopior på Alibabas sajter. Utöver de 2 000 heltidsanställda och 3 000 volontärer som redan har det som arbetsuppgift.

Nu gör den kinesiska e-handelsjätten ytterligare ett ryck för att se till att öka sin trovärdighet i frågan. Alibaba har nämligen som första e-handlare gått med i International AntiCounterfeiting Coalition, IACC.

– Att bevara integriteten hos Alibabas marknadsplatser är högsta prioritet. Förfalskningar är en global, branschövergripande fråga, och ett effektivt samarbete med varumärken, återförsäljare, branschorganisationer, myndigheter och andra branschpartners en viktig del, säger Matthew Bassiur, vice VD och Head of Global IP Enforcement för Alibaba Group.

Stängt av 5 000 e-handlare sedan 2013

Alibaba och IACC, som är världens största ideella organisation som arbetar för att bekämpa produktförfalskning och och piratkopiering, är dock inte en helt ny bekantskap. Man har samarbetat sedan 2013 och har tillsammans bland annat utvecklat IACC MarketSafe Program.

Annons
Annons

Ett strategiskt samarbete som innebär att IACC-medlemmar kan identifiera och plocka bort produkter som strider mot upphovsrättslagen på Alibabas marknadsplatser Taobao och Tmall. Sedan 2013 har drygt 5 000 e-handlare stängts av från marknadsplatserna efter att de sålt förfalskade produkter samtidigt som mer än 160 000 annonser plockats bort.

Som fullvärdig medlem kommer man nu att kunna utöka samarbetet ytterligare då Alibaba kommer att få tillgång till ett globalt nätverk av 250 varumärken. Man kommer även att samarbeta med experter inom immateriella rättigheter för att få bukt med piratkopior på nätet.

– Vi är glada över att välkomna Alibaba Group som första e-handelsföretag att ansluta sig till IACC. Med tanke på hur marknaden rör sig kommer de framgångsrika e-handelsplattformar att vara de som bygger rätt strategiska partnerskap för att säkerställa säkra och pålitliga marknadsplatser, säger Bob Barchiesi, VD för IACC.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Klart: E-handelsstjärnan Pouya Boland till årets NXT Nordic

Chiquelles vd till Nordens största e-handelskonferens.

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons
City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta