Annons

Alibaba klarade sig undan den ökända piratlistan Alibaba har försökt få bort piratkopior från sajten

Alibaba klarade sig undan den ökända piratlistan

2015-12-18 09:25

Den kinesiska marknadsplatsen Taobao slipper att återigen hamna på den amerikanska regeringens lista över sajter som säljer förfalskade produkter, åtminstone för tillfället.

I oktober meddelade Office of the U.S. Trade Representative, USTR, att Alibabas marknadsplats Taobao åter riskerade att hamna på den amerikanska regeringens lista "notorious markets". En lista över sajter som underlättar försäljningen av förfalskade varor och objekt där rättigheterna tillhör amerikanska varumärken.

Det då man ansåg att den kinesiska marknadsplatsen upprepade gånger kränkt upphovsrätten. Sedan dess har Alibaba gjort sitt yttersta för att undvika att svartlistas och nu står det klart att man klarar sig undan, rapporterar Reuters.

– Varumärkesförfalskning är ett problem alla globala e-handelsföretag står inför och vi gör allt vi kan för att ta itu med problemet och bekämpa det. Vi kommer fortsätta att arbeta med varumärken, regeringar och våra säljare för att upprätthålla integriteten på våra marknadsplatser, säger en talesperson för Alibaba.

Kommer att övervaka Alibaba

Både Alibaba.com och Tabao har tidigare varit svartlistade av den amerikanska regeringen. Alibaba avlägsnades 2011 och Taobao under 2012 och e-handelsjätten har sedan dess jobbat hårt för att få bort förfalskningar och piratkopior från sina sajter.

Annons
Annons

USTR säger dock att det är oklart vilken effekt åtgärderna haft och att man under det kommande året kommer att fortsätta övervaka Alibabas sajter för att se om Alibabas ansträngningar för att komma rätta med problemet är tillräckliga.

 

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta