Annons

Alibaba på väg till Norden - i dialog med hamnföretaget CMP Foto: Perry Nordeng CMP i Malmö

Exklusivt: Alibaba på väg till Norden - i dialog med hamnföretaget CMP

2015-12-29 11:54

Enligt uppgifter till Ehandel.se för Copenhagen Malmö Port en dialog med Alibaba om möjligheterna för e-handelsjätten att etablera sig i regionen.

Enligt uppgifter till Ehandel.se ska Alibaba ha visat intresse för att etablera verksamhet i flera europeiska hamnar. En av dem ska vara Copenhagen Malmö Port, CMP, vars VD Johan Röstin nyligen uttalade sig i HD-Sydsvenskan om att hamnbolaget arbetade för att få "en kinesisk e-handlare" att etablera sig i Öresundsregionen, ett område som han menar är perfekt ur logistiksynpunkt för ett större e-handelsföretag.

- Här finns en stor flygplats med mycket godsflyg som kan komplettera hamnen. Och vi ligger strategiskt till för att distribuera varor till den nordiska och baltiska marknaden, sade Johan Röstin till HD-Sydsvenskan.

"Marknad som är lätt att testa produkter på"

Vidare ska kinesiska e-handlare på flera sätt vara intresserade av att nå ut till de nordiska konsumenterna, enligt intervjun med Johan Röstin.

- Vi är nyfikna och är tidigt intresserade av nya varor. Dessutom är vi starkt förknippade med miljö och kvalitet och är en liten marknad som är lätt att testa nya produkter på, sade han.

Alibaba ska dessutom redan ha kommit en bit på vägen med att bredda sin verksamhet till Europa.

Annons
Annons

Enligt tidningen Forbes har företaget planer på att öppna kontor i Italien, Frankrike och Tyskland, samt göra kontoret i London till en regional knytpunkt för försäljning från säljare i Europa till konsumenter i Kina.

Utöver Alibaba uppges CMP också föra dialog med en annan kinesisk e-handlare. Ehandel.se har sökt CMP och Johan Röstin för en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem