Annons

Alibaba på väg till Norden - i dialog med hamnföretaget CMP Foto: Perry Nordeng CMP i Malmö

Exklusivt: Alibaba på väg till Norden - i dialog med hamnföretaget CMP

2015-12-29 11:54

Enligt uppgifter till Ehandel.se för Copenhagen Malmö Port en dialog med Alibaba om möjligheterna för e-handelsjätten att etablera sig i regionen.

Enligt uppgifter till Ehandel.se ska Alibaba ha visat intresse för att etablera verksamhet i flera europeiska hamnar. En av dem ska vara Copenhagen Malmö Port, CMP, vars VD Johan Röstin nyligen uttalade sig i HD-Sydsvenskan om att hamnbolaget arbetade för att få "en kinesisk e-handlare" att etablera sig i Öresundsregionen, ett område som han menar är perfekt ur logistiksynpunkt för ett större e-handelsföretag.

- Här finns en stor flygplats med mycket godsflyg som kan komplettera hamnen. Och vi ligger strategiskt till för att distribuera varor till den nordiska och baltiska marknaden, sade Johan Röstin till HD-Sydsvenskan.

"Marknad som är lätt att testa produkter på"

Vidare ska kinesiska e-handlare på flera sätt vara intresserade av att nå ut till de nordiska konsumenterna, enligt intervjun med Johan Röstin.

- Vi är nyfikna och är tidigt intresserade av nya varor. Dessutom är vi starkt förknippade med miljö och kvalitet och är en liten marknad som är lätt att testa nya produkter på, sade han.

Alibaba ska dessutom redan ha kommit en bit på vägen med att bredda sin verksamhet till Europa.

Annons
Annons

Enligt tidningen Forbes har företaget planer på att öppna kontor i Italien, Frankrike och Tyskland, samt göra kontoret i London till en regional knytpunkt för försäljning från säljare i Europa till konsumenter i Kina.

Utöver Alibaba uppges CMP också föra dialog med en annan kinesisk e-handlare. Ehandel.se har sökt CMP och Johan Röstin för en kommentar.

Johanna Allhorn

Reporter

Journalist som arbetar med det redaktionella innehållet på Ehandel.se. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons

Skånska Byggvaror cyklar 120 mil till Paris

Nätbutiken Skånska Byggvaror storsatsar på välgörenhet och stödjer nu samtliga 11 lag som kommer att cykla mot Paris som en symbol för kampen mot barncancer.

Annons
Annons
13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

Medgrundaren Niklas Adalberth uppges vara på väg att sälja sin andel på 13 procent av Klarna för 2,6 miljarder.

Robotgräsklippare hett bland husägande e-handelskunder

Antalet sök på robotgräsklippare har ökat med över 700 procent på fem år enligt ny e-handelsstatistik.

E-CITY utan bygglov -

E-CITY utan bygglov - "Kan bygga vidare på egen risk"

Det påbörjade e-handelsklustret i Ängelholms kommun har fått problem med sitt bygglov efter att klagande grannar fått stöd från Länsstyrelsen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Varför Google är rädda för Amazon

Varför Google är rädda för Amazon

Ännu en undersökning sätter Amazon före Google, trots sökjättens storsatsningar på e-handeln.

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

Följer Fyndiqs exempel och gör det lättare för fysiska butiker att lägga upp sina varor på CDON Marketplace.

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna gick från ett resultat på 163 miljoner kronor första halvåret 2015 till 7 miljoner för andra halvåret.

Annons
Annons
Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter, har en ny responsiv sajt med skräddarsydda funktioner som ska förenkla kundernas klubbval.

Brexit: "Nytt avtal kommer att vara ett hinder för e-handeln"

Bring Mail Nordics VD Esa Tielinen förutspår följderna av Storbritanniens utträde ur EU.

Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Den snabbväxande matleveranstjänsten har sett tillväxten öka med 10 000 procent det senaste året och nu väntar fortsatt expansion.

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Vi förutspådde en kass orderingång men i år tog nubben verkligen musten ur e-handeln.

1
Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem