Alibaba rullar ut ett kinesiskt Netflix

Netflix och HBO får konkurrens när e-handelsjätten Alibaba inom kort lanserar en egen streamingtjänst.

Alibaba ska ta upp kampen med streamingtjänsterna. Enligt Liu Chunning, chef för digital underhållning på Alibaba, ska e-handelsjätten lansera sin egen tjänst Tmall Box Office, TBO, om två månader.

Streamingtjänsten, som inriktar sig på den kinsesiska marknaden, kommer att innehålla både utländskt och lokalt innehåll. Precis som Netflix ska man producera egna serier som ska locka användare till tjänsten.

Annons
Annons

– Vårt mål är att omdefiniera hemunderhållning och att bli vad HBO och Netflix är i USA, säger Liu Chunning.

Tufft för utländska jättar

Planerna avslöjades under den internationella filmfestivalen i Shanghai som ägde rum i helgen och till en början kommer Alibaba främst att konkurrera med Tencent och Baidu som också erbjuder liknande tjänster.

För Netflix del, som planerar ett intåg i Kina inom kort, betyder det att konkurrensen nu blir ännu tuffare. Alibaba äger sedan tidigare en egen filmstudio, en biobiljettsajt och en crowdfundingsajt inom film samt 18,5 procent av Youku, Kinas svar på Youtube.

 

Källa: Reuters

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!