Alibaba satsar pengar i nytt omöjligt uppdrag

E-handelsjättens mediadivision, Alibaba Pictures, har investerat i den kommande Mission Impossible-filmen, Rogue Nation.

Nyligen meddelade Alibaba att man lanserar ett kinesiskt Netflix, Tmall Box Office. E-handelsjätten som även äger en egen filmstudio, en biobiljettsajt och en crowdfundingsajt inom film samt 18,5 procent av Youku, Kinas svar på Youtube, har ytterligare filmprojekt igång.

Alibabas mediadivision har nämligen investerat i den kommande Mission Impossible-filmen, Rouge Nation, som har premiär den 31 juli med Tom Cruise i huvudrollen som Ethan Hunt.

Annons

Fler samarbeten på gång

Det hela är en del av en uppgörelse mellan Alibaba Pictures och Paramount Pictures där e-handelsjätten kommer att samarbeta med Paramount inom marknadsföring, biljettförsäljning via Taobao Movies store samt försäljning av licensierade filmprodukter.

Det här är första gången som företaget investerar direkt i Hollywood men Alibaba uppger att de nu har närvaro i Los Angeles för att kunna få till fler liknande samarbeten i framtiden.

 

Källa: TechInAsia
Bild: Paramount

Annons