Alibaba utökar Singles Day från 24 timmar till 24 dagar

Med ett nytt upplägg hoppas den kinesiska e-handelsjätten överträffa alla tidigare rekord.

Det är nog få e-handlare som idag inte känner till Singles Day, Kinas stora e-handelsdag som infaller den 11 november varje år och omsätter mer än både Black Friday och Cyber Monday tillsammans.

Under förra året satte Alibaba, som införde Singles Day 2009 som en slags motvikt till Alla hjärtans dag, nytt rekord när man sålde för 14,3 miljarder dollar på en enda dag. Men mycket vill ha mer och nu har e-handlaren bestämt sig för att utöka festligheterna till 24 dagar, med den 11 november som den stora finalen.

Annons

Det innebär att årets version av Singles Day kickade igång redan den 20 oktober med en åtta timmar lång live-streamad modeshow och en demonstration av sin VR-handel. Årets förlängda shoppingfestival, som man kallar Global Shopping Festival, handlar alltså inte bara om att kränga grejer till bra priser.

Konsert med Katy Perry

Precis som tidigare är det den 11 november som priserna kommer att sänkas rejält på Alibabas sajter, men även på andra håll. Som till exempel JD.com. Att Alibaba kickar igång tidigare handlar snarare om att bygga upp en hype kring Singles Day med en rad olika kampanjer och aktiviteter.

Utöver modeshower och VR-handel kommer Alibaba att arrangera konserter med flera internationella storstjärnor, däribland Katy Perry som numera är Alibabas "globala ambassadör". 

Det blir även en del Hollywood-glans i form av producenten David Hill och med ett Pokemon Go-liknande spel hoppas Alibaba kunna locka in kunder i fysiska butiker som man samarbetar med.

Kan betala i flera valutor

Utvalda handlare kommer fram tills den 11 november också att kunna visa upp sitt sortiment på Tmall och Taobao via live-streaming. Samtidigt vill Alibaba i år ta konceptet utanför Kina.

Förutom att man samarbetar med ännu fler utländska aktörer kommer kunder i år att kunna betala med 18 olika valutor.

– Från och med idag till den 11 november kommer konsumenter att upptäcka, utforska, leka, titta på, kommentera, dela, rekommendera och handla över hela vårt ekosystem. Både online och offline, sade Alibabas VD, Daniel Zhang vid en presskonferens i Hong Kong i förra veckan.

Annons
Annons