Annons

Amazon är nästa på Margrethe Vestagers lista Foto: Johannes Jansson (CC BY 2.5 DK) Margrethe Vestager har ögonen på Amazon

Amazon är nästa på Margrethe Vestagers lista

2019-01-25 10:02

Ska sätta Internetjätten på plats.

I höstas rapporterades det om att EU överväger att reglera hur företag som hanterar stora nätverk och marknadsplatser får behandla all data. Mer exakt började EU:s konkurrenskommissionär, Margrethe Vestager, titta på om e-handelsjätten Amazon missbrukade data från andra företag som använder sig av deras marknadsplats. 

Den danska EU-kommissionären har spridit fasa bland flera nätjättar, och Amazon är den senaste som Margrethe Vestager har siktet på. Hon har uppmärksammats i hela världen och har bland annat kallats "Silicon Valleys skräck", just på grund av att hon försöker sätta Internetjättarna på plats. 

Riskerar miljardböter

Det EU överväger just nu är om det ska inledas en officiell utredning mot Amazon, för misstänkt konkurrensbrott och då riskerar e-handelskoncernen miljardböter, det rapporterar Sveriges Radio. Beslutet om utredningen ska vara om några månader.

– Det är fortfarande tidigt men förhoppningsvis vet vi inom några månader om vi ska öppna en utredning eller inte, säger Margrethe Vestager, till Sveriges Radio.

Under tiden vill de pröva om e-handelsjätten använder informationen från sina användare för att konkurrera ut mindre e-handlare. Kommissionen har börjat med att förhöra Amazon och flera e-handlare som använder sig av deras marknadsplattform, genom att skicka ut cirka 1500 frågeformulär. Informationen som de redan har fått tillbaka från de tillfrågade analyseras just nu, berättar Magrethe Vestager.

Annons
Annons

Amazon kan missbruka sin data

Det Amazon är misstänkt för är alltså, om de utnyttjar data som de samlar in via sin marknadsplats, för att sälja sina egna produkter på ett mer effektivt sätt. Genom sin näthandelsplattform får Amazon en unik och väldigt bred information om alla e-handlares transaktioner och vad kunderna vill ha. 

– Självklart är det bra att man ger mindre företag en plats på webben men om man sedan använder data för att ta över deras affärsverksamhet genom att man ser vad som är populärt är det en annan sak, säger Margrethe Vestager, till Sveriges Radio.

I oktober skrev Ehandel.se om att den danska politikern, Christel Schaldemose, föreslog en lösning till Amazon. Han proponerade att slå upp "chinese walls" inom företagens olika affärsenheter, vilket skulle betyda att skapa informationsbarriärer mellan olika affärsenheter, så att potentiella intressekonflikter kan undvikas. Exempelvis skulle det handla om att Amazons marknadsplatsenhet inte får delge transaktionsdata med företagets egna säljavdelning. 

LÄS ÄVEN: EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta