Annons

Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt Oklart om tvätten underlättas av Amazon Dash Buttons

Amazon dubblar antalet Dash-knappar men intresset är svalt

2016-06-28 13:20

Färre än hälften av de som har en Amazon Dash Button hemma har använt den, enligt en ny undersökning.

När Amazon presenterade sina Dash Buttons för ungefär ett år sedan visste världen inte vad den skulle tro. Många uppfattade satsningen som ett aprilskämt, men snart stod det klart knapparna helt enkelt var en början på något nytt - det vill säga att till exempel tvättmaskiner och skrivare skulle kunna beställa tvättmedel och toner på egen hand.

"Vill inte missa det som fungerar"

Satsningen rullade på och i mars i år var antalet Dash-knappar uppe i över 100, från 80 olika företag. Amazon hävdade då att knapparna genererade en order i minuten, och nu rapporterar Wall Street Journal, WSJ, att antalet knappar ska bli dubbelt så många och att antalet deltagande företag samtidigt blir betydligt fler.

Men vid sidan av de positiva nyheterna börjar ett antal frågetecken dyka upp. Enligt WSJ har färre än häften av de som har en Dash-knapp hemma faktiskt använt den för att göra en beställning, och flera av knapp-företagen uppger att de mest är med på tåget för att behålla en god relation till Amazon.

- Det kanske inte är den mest intuitiva funktionen. Men Amazon provar så många saker och man vill ju inte missa de som fungerar. Man måste vara med om något råkar slå igenom, säger Ken McFarland, e-handelschef på Seventh Generation, som har knappar för bland annat blöjor och rengöringsmedel.

Inga priser eller valmöjligheter

De som installerat knappar i hemmet är bland annat missnöjda med att knappen inte uppger vad varan kostar, och ska man kolla priset på Amazons sida kunde man egentligen lika gärna gjort sin beställning där från början. Den som beställer via en knapp kan förstås inte heller välja mellan olika märken utan blir låst till ett företag.

Annons
Annons

Men bland de nya Amazon Dash-företagen finns det förstås även de som är positiva. Ett av dem är bolaget Cot’n Wash som har slutit ett avtal om en tvättmedelsknapp.

- Saker och ting kan ändras. Titta på produkterna som Amazon har tagit fram, som Kindle. Det fanns människor som sade att det inte fanns någon som skulle vilja läsa något på en skärm, säger Jonathan Propper, VD.

Amazons Dash-knappar är endast tillgängliga för personer som är medlemmar i Amazon Prime, något som kostar 99 dollar om året. Amazon ska inte ha velat kommentera uppgifterna om hur flitigt knapparna används.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta