Annons

Amazon har börjat leverera på egen hand i Tyskland Amazon

Amazon har börjat leverera på egen hand i Tyskland

2016-03-21 14:55

E-handlaren levererar sedan en tid tillbaka själva kundernas beställningar i München och har redan tagit en tredjedel av DHL:s verksamhet i området.

Amazon har under en längre tid klagat på ökade fraktkostnader och tredjeparts-distributörer som inte levererar deras försändelser i tid, särskilt under julhandeln. Amazon har i takt med att missnöjet ökat börjat kika närmare på att ta över en del av leveranserna på egen hand.

I USA bygger man nu ett eget nätverk av lastbilar och experimenterar sedan en tid tillbaka med en Uber-liknande leveranstjänst. Samtidigt har Amazons kinesiska filial registrerat sig för att ta hand om sjöfrakt till USA, både åt sig själv och andra bolag, och nyligen skrev man ett avtal med Air Transport Services Group om att få använda 20 stycken Boeing 767 under ett antal år.

E-handelsjätten ska även planera en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon, och i München, Tyskland, har man sedan en tid tillbaka börjat leverera direkt till sina kunder, rapporterar tidningen Handelsblatt.

Det här innebär att Amazon går heads up med DHL, som ägs av Deutsche Post, på deras egen hemmaplan. Och det verkar gå ganska hyfsat. Enligt tidningen Handelsblatt har den amerikanska e-handlaren redan roffat åt sig nästan en tredjedel av DHL:s verksamhet i München.

Storbritannien ett varnande exempel

Än så länge är det hela ett pilotprojekt där Amazon använder sig av 240 budbilar och sex olika underleverantörer som tar hand om leveranserna. Det ska dock finnas planer på att utöka ytterligare, bland annat genom att erbjuda leveranstjänsten till återförsäljare som inte säljer på Amazon.

Annons
Annons
– Vi vet att vi är väldigt bra på logistik. Varför skulle inte vi använda den kunskapen till att skapa en infrastruktur som andra kan använda, säger Amazon europeiska logistikchef, Roy Perticucci.

Enligt Perticucci handlar det dock inte om att ersätta logistikpartners som DHL, snarare att komplettera och utöka sin leveranskapacitet. Men enligt Bernd Schwenger, Amazons logistikchef i Tyskland, ser man nu över möjligheterna att expandera till ytterligare städer och orter.

En expansion som mycket väl skulle kunna leda till att DHL, som har en marknadsandel på 50 procent i Tyskland, kommer att förlora en hel del leveranser. Idag skickas nästan en sjundedel av de 1,5 miljarder paket som levereras till tyska hushåll av Amazon, varav de flesta levereras av DHL.

Amazon lanserade en liknande satsning i Storbritannien under 2014, något som hade en direkt påverkan på Royal Mails verksamhet och senare gjorde att det brittiska fraktbolaget tvingades halvera sin tillväxtprognos.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem