Annons

Amazon har börjat leverera på egen hand i Tyskland Amazon

Amazon har börjat leverera på egen hand i Tyskland

2016-03-21 14:55

E-handlaren levererar sedan en tid tillbaka själva kundernas beställningar i München och har redan tagit en tredjedel av DHL:s verksamhet i området.

Amazon har under en längre tid klagat på ökade fraktkostnader och tredjeparts-distributörer som inte levererar deras försändelser i tid, särskilt under julhandeln. Amazon har i takt med att missnöjet ökat börjat kika närmare på att ta över en del av leveranserna på egen hand.

I USA bygger man nu ett eget nätverk av lastbilar och experimenterar sedan en tid tillbaka med en Uber-liknande leveranstjänst. Samtidigt har Amazons kinesiska filial registrerat sig för att ta hand om sjöfrakt till USA, både åt sig själv och andra bolag, och nyligen skrev man ett avtal med Air Transport Services Group om att få använda 20 stycken Boeing 767 under ett antal år.

E-handelsjätten ska även planera en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon, och i München, Tyskland, har man sedan en tid tillbaka börjat leverera direkt till sina kunder, rapporterar tidningen Handelsblatt.

Det här innebär att Amazon går heads up med DHL, som ägs av Deutsche Post, på deras egen hemmaplan. Och det verkar gå ganska hyfsat. Enligt tidningen Handelsblatt har den amerikanska e-handlaren redan roffat åt sig nästan en tredjedel av DHL:s verksamhet i München.

Storbritannien ett varnande exempel

Än så länge är det hela ett pilotprojekt där Amazon använder sig av 240 budbilar och sex olika underleverantörer som tar hand om leveranserna. Det ska dock finnas planer på att utöka ytterligare, bland annat genom att erbjuda leveranstjänsten till återförsäljare som inte säljer på Amazon.

Annons
Annons
– Vi vet att vi är väldigt bra på logistik. Varför skulle inte vi använda den kunskapen till att skapa en infrastruktur som andra kan använda, säger Amazon europeiska logistikchef, Roy Perticucci.

Enligt Perticucci handlar det dock inte om att ersätta logistikpartners som DHL, snarare att komplettera och utöka sin leveranskapacitet. Men enligt Bernd Schwenger, Amazons logistikchef i Tyskland, ser man nu över möjligheterna att expandera till ytterligare städer och orter.

En expansion som mycket väl skulle kunna leda till att DHL, som har en marknadsandel på 50 procent i Tyskland, kommer att förlora en hel del leveranser. Idag skickas nästan en sjundedel av de 1,5 miljarder paket som levereras till tyska hushåll av Amazon, varav de flesta levereras av DHL.

Amazon lanserade en liknande satsning i Storbritannien under 2014, något som hade en direkt påverkan på Royal Mails verksamhet och senare gjorde att det brittiska fraktbolaget tvingades halvera sin tillväxtprognos.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Annons
Annons

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Annons
Annons
<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem