Annons

Amazon har börjat leverera på egen hand i Tyskland Amazon

Amazon har börjat leverera på egen hand i Tyskland

2016-03-21 14:55

E-handlaren levererar sedan en tid tillbaka själva kundernas beställningar i München och har redan tagit en tredjedel av DHL:s verksamhet i området.

Amazon har under en längre tid klagat på ökade fraktkostnader och tredjeparts-distributörer som inte levererar deras försändelser i tid, särskilt under julhandeln. Amazon har i takt med att missnöjet ökat börjat kika närmare på att ta över en del av leveranserna på egen hand.

I USA bygger man nu ett eget nätverk av lastbilar och experimenterar sedan en tid tillbaka med en Uber-liknande leveranstjänst. Samtidigt har Amazons kinesiska filial registrerat sig för att ta hand om sjöfrakt till USA, både åt sig själv och andra bolag, och nyligen skrev man ett avtal med Air Transport Services Group om att få använda 20 stycken Boeing 767 under ett antal år.

E-handelsjätten ska även planera en global expansion av sin leveranstjänst Fulfillment by Amazon, och i München, Tyskland, har man sedan en tid tillbaka börjat leverera direkt till sina kunder, rapporterar tidningen Handelsblatt.

Det här innebär att Amazon går heads up med DHL, som ägs av Deutsche Post, på deras egen hemmaplan. Och det verkar gå ganska hyfsat. Enligt tidningen Handelsblatt har den amerikanska e-handlaren redan roffat åt sig nästan en tredjedel av DHL:s verksamhet i München.

Storbritannien ett varnande exempel

Än så länge är det hela ett pilotprojekt där Amazon använder sig av 240 budbilar och sex olika underleverantörer som tar hand om leveranserna. Det ska dock finnas planer på att utöka ytterligare, bland annat genom att erbjuda leveranstjänsten till återförsäljare som inte säljer på Amazon.

Annons
Annons
– Vi vet att vi är väldigt bra på logistik. Varför skulle inte vi använda den kunskapen till att skapa en infrastruktur som andra kan använda, säger Amazon europeiska logistikchef, Roy Perticucci.

Enligt Perticucci handlar det dock inte om att ersätta logistikpartners som DHL, snarare att komplettera och utöka sin leveranskapacitet. Men enligt Bernd Schwenger, Amazons logistikchef i Tyskland, ser man nu över möjligheterna att expandera till ytterligare städer och orter.

En expansion som mycket väl skulle kunna leda till att DHL, som har en marknadsandel på 50 procent i Tyskland, kommer att förlora en hel del leveranser. Idag skickas nästan en sjundedel av de 1,5 miljarder paket som levereras till tyska hushåll av Amazon, varav de flesta levereras av DHL.

Amazon lanserade en liknande satsning i Storbritannien under 2014, något som hade en direkt påverkan på Royal Mails verksamhet och senare gjorde att det brittiska fraktbolaget tvingades halvera sin tillväxtprognos.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Annons
Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Annons
Annons

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta