Annons

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

2017-01-03 15:15

Strax innan julafton tog nätjätten till sig Product Listing Ads.

Som vi vet pågår det ett krig i USA mellan Google och Amazon. E-handelsjätten har nämligen blivit den primära destinationen som folk beger sig till när de vill söka efter produkter. En utveckling som sökjätten Google förstås inte gillar. Enligt en undersökning i slutet av september förra året så vänder sig nu 55 procent av amerikanerna först till Amazon när de ska söka efter produkter.

Amazon har sedan långt tillbaka köpt traditionella textannonser hos Google. Det nya annonsformatet utformat för e-handlare, kallat Product Listing Ads eller PLA, har e-handelsjätten dock inte rört.

Testat PLA över julledigheten

Detta ändrades den 20 december enligt undersökningsföretaget Merkle. Lagom till jul drog Amazon igång PLA-kampanjer som alltså är de bildannonser som syns vid produktsökningar hos Google. Bildannonserna är även en del av Google Shopping som är sökjättens övergripande e-handelssatsning. Enligt undersökningsföretaget och andra seo-sajter är detta första gången någonsin som Amazon setts använda PLA.

Enligt Merkle ska Amazon just nu främst synas bland sökningar kring husgeråd. De noterade även en ökande annonsering av Amazon under slutet av december. Undersökningsföretaget vill dock inte dra några slutsater som detta är en trend eller om andra annonsörer helt enkelt dragit ner på sin PLA-annonsering under samma period, vilket gett Amazon mer exponering.

Annons
Annons

Kan få stora konsekvenser

Amazon kan förstås fortfarande överge sitt test med PLA men om de inte skulle göra det lär det, enligt Merkle och andra sökexperter, få stora konsekvenser för andra e-handlare. Speciellt för små e-handlare som inte har en chans att slåss med världens största e-handlare i budgivningen om annonsutrymme.

LÄS ÄVEN: Amazon är boven inte Google Shopping

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Boxningsproffset investerar i

Boxningsproffset investerar i "Europas nästa Alibaba"

"Var på väg att bygga ett stort samarbete med Top-Toy".

Annons
Annons
Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Jollyroom får 3 miljoner kronor i böter

Bröt mot förbudet.

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Akademibokhandeln tappade 5,6 miljoner kronor

Förskjutning från butikshandel till nätbokhandel.

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

Lexingtons e-handel står för 19 procent av omsättningen

"Mer resurser till digitala medier och influencers".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare öppnar veganbutik:

E-handlare öppnar veganbutik: "Efterfrågan ökar hela tiden"

Står redo med 200 produkter.

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Boozt vände till vinst och slog 2,7 miljarder i omsättning

Starkt fjärde kvartal gjorde susen.

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

Kungsängen in i nytt skede - förre VD:n gör comeback

"Service och digitalisering viktiga delar".

Annons
Annons
Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Ellos lanserar nytt varumärke och sajt

Två räckte inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Konfidentiellt söker:

Head of E-commerce

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta