Annons

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

2017-01-03 15:15

Strax innan julafton tog nätjätten till sig Product Listing Ads.

Som vi vet pågår det ett krig i USA mellan Google och Amazon. E-handelsjätten har nämligen blivit den primära destinationen som folk beger sig till när de vill söka efter produkter. En utveckling som sökjätten Google förstås inte gillar. Enligt en undersökning i slutet av september förra året så vänder sig nu 55 procent av amerikanerna först till Amazon när de ska söka efter produkter.

Amazon har sedan långt tillbaka köpt traditionella textannonser hos Google. Det nya annonsformatet utformat för e-handlare, kallat Product Listing Ads eller PLA, har e-handelsjätten dock inte rört.

Testat PLA över julledigheten

Detta ändrades den 20 december enligt undersökningsföretaget Merkle. Lagom till jul drog Amazon igång PLA-kampanjer som alltså är de bildannonser som syns vid produktsökningar hos Google. Bildannonserna är även en del av Google Shopping som är sökjättens övergripande e-handelssatsning. Enligt undersökningsföretaget och andra seo-sajter är detta första gången någonsin som Amazon setts använda PLA.

Enligt Merkle ska Amazon just nu främst synas bland sökningar kring husgeråd. De noterade även en ökande annonsering av Amazon under slutet av december. Undersökningsföretaget vill dock inte dra några slutsater som detta är en trend eller om andra annonsörer helt enkelt dragit ner på sin PLA-annonsering under samma period, vilket gett Amazon mer exponering.

Annons
Annons

Kan få stora konsekvenser

Amazon kan förstås fortfarande överge sitt test med PLA men om de inte skulle göra det lär det, enligt Merkle och andra sökexperter, få stora konsekvenser för andra e-handlare. Speciellt för små e-handlare som inte har en chans att slåss med världens största e-handlare i budgivningen om annonsutrymme.

LÄS ÄVEN: Amazon är boven inte Google Shopping

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Rupunzel börjar sälja löshår i Åhléns e-handel

Syntetiskt eller äkta hår? Välj själv.

Annons
Annons
Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Click&Collect-kunder spenderar 25 procent extra

Smart att satsa på upphämtning i butik, enligt nya siffror.

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Fler klagomål efter PostNords bemanningsproblem

Post- och telestyrelsen har fått in ovanligt många klagomål om försvunnen post i sommar.

2
Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

Helgläsning: Inte en lugn stund för nätets hängmatteförsäljare

E-handelstrenden är ett faktum: "Ute är det nya inne".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Annons
Annons
Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem