Annons

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

2017-01-03 15:15

Strax innan julafton tog nätjätten till sig Product Listing Ads.

Som vi vet pågår det ett krig i USA mellan Google och Amazon. E-handelsjätten har nämligen blivit den primära destinationen som folk beger sig till när de vill söka efter produkter. En utveckling som sökjätten Google förstås inte gillar. Enligt en undersökning i slutet av september förra året så vänder sig nu 55 procent av amerikanerna först till Amazon när de ska söka efter produkter.

Amazon har sedan långt tillbaka köpt traditionella textannonser hos Google. Det nya annonsformatet utformat för e-handlare, kallat Product Listing Ads eller PLA, har e-handelsjätten dock inte rört.

Testat PLA över julledigheten

Detta ändrades den 20 december enligt undersökningsföretaget Merkle. Lagom till jul drog Amazon igång PLA-kampanjer som alltså är de bildannonser som syns vid produktsökningar hos Google. Bildannonserna är även en del av Google Shopping som är sökjättens övergripande e-handelssatsning. Enligt undersökningsföretaget och andra seo-sajter är detta första gången någonsin som Amazon setts använda PLA.

Enligt Merkle ska Amazon just nu främst synas bland sökningar kring husgeråd. De noterade även en ökande annonsering av Amazon under slutet av december. Undersökningsföretaget vill dock inte dra några slutsater som detta är en trend eller om andra annonsörer helt enkelt dragit ner på sin PLA-annonsering under samma period, vilket gett Amazon mer exponering.

Annons
Annons

Kan få stora konsekvenser

Amazon kan förstås fortfarande överge sitt test med PLA men om de inte skulle göra det lär det, enligt Merkle och andra sökexperter, få stora konsekvenser för andra e-handlare. Speciellt för små e-handlare som inte har en chans att slåss med världens största e-handlare i budgivningen om annonsutrymme.

LÄS ÄVEN: Amazon är boven inte Google Shopping

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Annons
Annons

Minimera får 300 000 - ska ta second hand på nätet till ny nivå

Skrev ansökan själva, trots avrådan från branschfolket.

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya <nobr>e-tjänsten</nobr>

Nätbutiker under sekunden: Nu börjar resan för nya e-tjänsten

Umeå-startupen är redo att visa upp vad de har.

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Han tröttnade på att göra rika företag rikare - startar global nätbutik för välgörenhet

Nu vädjar han till svenska e-handlare om hjälp med det tekniska.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet Helsingborg förlängs med Eweek på två dagar

Emeet-fansen kan inte få nog.

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

Jakt.se öppnar fysisk butik igen - ska nå 100 miljoner

1 april lanseras systersajten Fiske.se.

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Nytt i kassakriget: Billmate satsar på köp efter köpet

Ny funktion ska bjuda på merförsäljning.

Annons
Annons
Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Adlibris-chefen: Så kan bokförlagen sälja mer

Sänkta priser på nya skönlitterära böcker skulle öka försäljningen kraftigt, tror Johan Kleberg, VD på Adlibris.

1
Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Addnature-grundare blir nya ägare i ISBJÖRN of Sweden

Blir tredje största ägaren i företaget.

Första omnibutiken öppnad i grannlandet

Clas Ohlson lanserar sitt omnikanalskoncept i Norge.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Sport söker:

HAR DU E-HANDELSBAKGRUND OCH SINNE FÖR GRAFISK DESIGN?

H&M söker:

Web Analyst ? H&M Global Marketing

Campadre söker:

Online marketing specialist

Hövding Sverige AB söker:

Sales Manager Marketplace/E-Commerce

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem