Annons

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

Amazon ger upp - hoppar på Googles produktannonser

2017-01-03 15:15

Strax innan julafton tog nätjätten till sig Product Listing Ads.

Som vi vet pågår det ett krig i USA mellan Google och Amazon. E-handelsjätten har nämligen blivit den primära destinationen som folk beger sig till när de vill söka efter produkter. En utveckling som sökjätten Google förstås inte gillar. Enligt en undersökning i slutet av september förra året så vänder sig nu 55 procent av amerikanerna först till Amazon när de ska söka efter produkter.

Amazon har sedan långt tillbaka köpt traditionella textannonser hos Google. Det nya annonsformatet utformat för e-handlare, kallat Product Listing Ads eller PLA, har e-handelsjätten dock inte rört.

Testat PLA över julledigheten

Detta ändrades den 20 december enligt undersökningsföretaget Merkle. Lagom till jul drog Amazon igång PLA-kampanjer som alltså är de bildannonser som syns vid produktsökningar hos Google. Bildannonserna är även en del av Google Shopping som är sökjättens övergripande e-handelssatsning. Enligt undersökningsföretaget och andra seo-sajter är detta första gången någonsin som Amazon setts använda PLA.

Enligt Merkle ska Amazon just nu främst synas bland sökningar kring husgeråd. De noterade även en ökande annonsering av Amazon under slutet av december. Undersökningsföretaget vill dock inte dra några slutsater som detta är en trend eller om andra annonsörer helt enkelt dragit ner på sin PLA-annonsering under samma period, vilket gett Amazon mer exponering.

Annons
Annons

Kan få stora konsekvenser

Amazon kan förstås fortfarande överge sitt test med PLA men om de inte skulle göra det lär det, enligt Merkle och andra sökexperter, få stora konsekvenser för andra e-handlare. Speciellt för små e-handlare som inte har en chans att slåss med världens största e-handlare i budgivningen om annonsutrymme.

LÄS ÄVEN: Amazon är boven inte Google Shopping

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta