Amazon tar sikte på Kina med sin japanska sajt

E-handelsjätten har lanserat en kinesisk version av sin japanska marknadsplats.

Det är inte bara västerländska varumärken som intresserar de kinesiska nätkonsumenterna, de vurmar även en hel del för produkter som kommer från grannlandet Japan. Delvis på grund av att de anses hålla hög kvalitet, men även för att den japanska yenen sjunkit på senare tid.

Det här är något som den japanska e-handelsjätten Rakuten slagit mynt av och nu hoppas Amazon göra detsamma. I slutet av juni lanserades nämligen en kinesisk version av den japanska marknadsplatsen Amazon.co.jp, rapporterar Bloomberg.

Annons

Billigare frakt till Kina

Amazon har haft en engelskspråkig version av den japanska sajten i flera år, men nu har man alltså även rullat ut en på kinesiska. Den amerikanska e-handelsjätten ska även ha passat på att sänka fraktpriserna från Japan till Kina, både för privatpersoner och företag.

Enligt Amazon själva ska den kinesiska versionen erbjuda miljontals produkter och fler ska vara på gång. Kina är inte helt oväntat en viktig marknad för Amazon, och förutom att e-handlaren har en kinesisk marknadsplats, öppnade Amazon under förra året en butik på Alibabas marknadsplats Tmall för att nå fler kinesiska kunder.

Trots det har man har haft svårt att plocka några större andelar i Kina där Alibaba är fortsatt dominanta. Amazon har dock blivit en viktig aktör för kinesiska e-handlare som vill nå västerländska kunder och nu gör man även sitt bästa för att bli nummer ett för kinesiska konsumenter som suktar efter utländska varor.

Annons