Amazons nästa marknad: Apoteksbranschen

E-handelsjätten uppges rekrytera experter för att lägga ännu en bransch under sig.

De senaste åren ska Amazons ledning ha träffats varje år för att diskutera huruvida de ska ge sig in på den amerikanska miljardmarknaden med mediciner och apotekstjänster på nätet. Nu verkar man ha bestämt sig - och anlitat en person som ska basa för satsningen. Det uppger det amerikanska nyhetskanalen CNBC.

Redan i april ska tidningen Japan Times ha rapporterat att Amazon utökar samma-dag-leveranser med produkter inom mat och medicin. Företagets japanska e-handelssida ska nu även ha en flik för just mediciner.

Annons

Har testat i Japan

Enligt CNBC ska exemplet med mediciner i Japan inte varit första gången som Amazon testar nya försäljningsområden utanför den amerikanska marknaden. Bland annat ska man ha testat sitt hemliga projekt med drönarleveranser i Kanada.

Och det är inte bara i Sverige som apoteksmarknaden på nätet växer. I USA beställs varje år över 4 miljarder recept och under 2015 lade amerikanerna 300 miljarder kronor på att köpa receptbelagda läkemedel, enligt CNBC.

Flera experter uppger nu att just apoteksmarknaden kan vara väldigt lukrativ för Amazon och vissa bedömare uppskattar att e-handelsjätten kan komma att lägga under sig marknadsandelar motsvarande så mycket som 25-50 miljarder dollar, om de spelar korten rätt.

Stödde nätapotek på 90-talet

Redan i slutet av 90-talet var Amazon med och stöttade nätapoteket Drugstore.com. Redan då ska det ha spekulerats om att man planerade att överta delar av verksamheten. Drugstore.com såldes dock senare till den nuvarande apoteksjätten Walgreens, som dock så småningom lade ner den verksamheten.

Nu har Amazon alltså chansen att ta igen det de missade i e-handelns begynnelse. Hur de förvaltar möjligheten, återstår att se.

Annons