Krönika: Anton Johansson om kompetenskrisen

E-handelsprofilen Anton Johansson har hjälpt till vid flera utbildningar i näthandel och ger här sin bild av kompetenskrisen och hur vi kan lösa den.

I veckan var det första eCademy, som arrangerades av Ehandel.se och E-handelsstaden Borås. Dagen samlade e-handlare, HR-människor, studenter, branschorganisationer, leverantörer och såklart massa bra talare. Ett bra initiativ, vi behöver prata mer om kompetensbehovet för e-handel.

Det här med kompetens till e-handel är svårt. Inte nog med att utvecklingen går så snabbt sett i vad för konkret kunskap som behövs, det är dessutom lite olika kompetens som behövs när en e-handel omsätter 1 miljon eller 900 miljoner. För att inte tala om skillnaderna mellan att vara varumärkesägare, omnichannelaktör, pure-playeraktör eller leverantör. Det är en utmaning för alla, numera rätt många, e-handelsutbildningar som finns i Sverige.

Annons

Inte jätteimponerad av kompetensen

Jag ska säga det rakt ut. Det är inte så att jag alltid är jätteimponerad över den kompetens som kommer ur alla dessa utbildningar. Skolorna gör ett bra jobb men det är en lång väg kvar innan de håller den kvalitet som e-handelsnäringslivet faktiskt behöver.

Jag har varit inblandad i ett par av e-handelsutbildningarna tidigare och försökt hjälpa de studenterna att förberedas för e-handelsnäringslivet. Gästföreläst, hållit i delar av utbildningarna och gett feedback till skolorna. Det är inte så att jag har något allsmäktigt svar på vad som behöver göras men efter 10+ år i e-handelsrelaterade verksamheter kan jag ändå kanske få säga mitt.

Orimligt att inte sålt en enda pryl

Jag vill verkligen att personer jag anställer faktiskt kan jobba. Inte bara ”kunna” saker, utan ”kunna göra”. De behöver inte vara experter på saker - än - men de behöver i alla fall ha gjort saker. Det är därför det absolut bästa sättet att bli rekryterad är att - ha drivit e-handel. Med så låga barriärer som det är att testa e-handel idag, är det orimligt att ha gått flera år på en utbildning utan att ens testa att sälja en pryl.

De absolut duktigaste personerna jag känner som jobbar med e-handel är riktigt duktiga do:ers som kombinerar det med en taktisk och strategisk briljans. Utan att vara en do:er, hade dock dessa inte varit lika bra strateger. Det är genom att göra man lär sig vad som fungerar och inte. Ingen av de har gått någon sorts utbildning i hur e-handel fungerar, utan har själva testat sig fram, även om de såklart ibland har fått hjälp i rätt riktning ibland.

Du måste förstå alla delar

Även om man är ett taktiskt snille, så måste man även ”kavla upp ärmarna och göra grovjobbet” en hel del i den här branschen. Det går inte bara att låta en leverantör göra SEM-arbetet, du måste in i panelen och analysera själv och jobba en hel del. Du behöver inte kunna programmera, men du borde i alla fall veta hur system sitter ihop, fungerar och hur saker och ting fungerar. Även om du vill bli specialist, behöver du ha en grundförståelse för hur alla processer i en e-handel fungerar. Hur ska en SEM-specialist på en byrå kunna rådge och jobba med en e-handlare som inte förstår affärslogiken och andra processer inom e-handeln?

Ett problem är ofta, upplever jag, att de som utbildar eller gästföreläser inte själva jobbar med e-handel. De är tjänstemän som är bra på att utbilda, inte på e-handel. “Never let someone who has done nothing tell you how to do anything” är ett citat som ofta sprids i sociala medier. Kanske att e-handelsutbildarna skulle fokusera lite mer på att låta eleverna, och sig själva, göra. Jag tror inte vi som jobbar med e-handel är bättre utbildare, men det är viktigt att verkligheten är närvarande hela tiden.

Från idé till e-handel

En av de sakerna jag gjorde när jag höll i en del av en e-handelsutbildning var att låta alla elever starta en e-handel från scratch. Komma på idén, göra sin hemläxa med business caset bakom idén, sätta upp butiken och faktiskt försöka sälja. Jag har svårt att se något bättre sätt än det. Teori, praktik och allt det andra är också viktiga fundament i en utbildning. Att göra eleverna till do:ers och låta dem lära sig genom att göra precis som det ser ut i verkligheten är en del som jag verkligen vill slå ett slag för. När faktan i teorin blir utdaterad var sjätte månad, är det praktiken som skapar det största värdet i utbildningen.

Nästa gång en elev från dessa e-handelsutbildningar söker jobb hos mig vill jag att de inte bara skickar med sitt CV, utan skickar med butiken denne startat och drivit. Precis som en designer skickar med sin porfolio vid en ansökan, skickar en aspirerande e-handelsperson med saker denne gjort på riktigt. En Analytics-rapport med hur mycket konverteringen ökade efter att x gjordes, hur mycket bättre SEM-kampanjerna gick efter x förändringar, hur hög kundnöjdheten är. En länk till en butik.

Annons

Jag väntar spänt på första ansökan.

Annons