Krönika & Debatt

Debatt: Fler borde ta vara på möjligheterna i öst

Debattartikeln knyter an till ”Alltför dåliga kunskaper om asiatiska samhället i Sverige”, som publicerades på DN Debatt den 22 mars. I slutet av 2018 beräknades antalet aktiva kinesiska internetanvändare till 802 miljoner. Det är fler än den sammanlagda befolkningen i Europa och två och en halv gånger USAs befolkning. Den kinesiska e-handelsmarknaden omsatte samma år…

Replik: Så kan e-handeln göra nytta för klimatet

Den här texten är ett svar på krönikan ”E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna”, som publicerades på Ehandel.se den 22 mars.   Det är mycket välkommet att e-handeln och dess transporter nu diskuteras ur hållbarhetssynpunkt. E-handel kan antingen bidra till klimatmålen, eller bli ett sänke. Med en bred samverkan kan vi frigöra e-handelns klimatnytta. Låt mig förstärka…

Krönika: E-handlare – vänta med att sälja företaget!

Som egen företagare finns det inte mycket som toppar känslan du får när ditt företag florerar och växer så det knakar. Efter mycket slit kan du se tillbaka med glädje på alla lärdomar du dragit nytta av under tidens gång. En riktig berg-o-dalbana vissa stunder men till sist märker du att det faktiskt ger resultat….

Exklusiv spaning: SXSW – så kan framtidens e-handel se ut

Under 10 dagar varje år samlas nästan en halv miljon människor i Austin för att delta i en av världens främsta konferenser (eller festival i vissas ögon) om det nyaste inom allt ifrån teknologi till framtidsfrågor runt musik och film. South by Southwest, SXSW, är inte bara stort bland teknik, film och musikintresserade. De senaste…

Krönika: Så undviker du haveri när du byter plattform

OBS! Denna krönika är inte skriven av den leverantör som TheMobileStore anlitade, utan av en annan Magento-leverantör som vill dela med sig av sin reaktion på det som har inträffat.  I TheMobileStores-grundaren Rashid Waraichs krönika den 30 oktober om det misslyckade plattformsbytet gavs vi en sällsynt och nyttig inblick i hur ett e-handelsprojekt kan haverera. Vi…

Krönika: Plattformsbytet som nästan krossade mig

Jag har misslyckats med mitt plattformsbyte. Det är väldigt svårt att kasta in handduken och erkänna att man har misslyckats. Och det är ännu svårare att göra det publikt. Min tanke, nu när jag väljer att prata om det, är att andra småföretagare förhoppningsvis inte gör samma fel som jag gjorde. Omsättningen sjönk med 70…

Debatt: PostNords tillägg är reaktivt och ingen riktig lösning

Med regelbundenhet som ett brev på posten levererar Postnord sin årliga prishöjning, som om de var den enda aktören av logistiktjänster på marknaden. Årets initiativ kallas för ”kapacitetstillägg” och det innebär att paketen får en extra kostnad på fyra kronor i julhandelsperioden. Förklaringen är att PostNord behöver intäkten för att kunna möta de extra behov som uppstår…

Krönika: Så får du till AI för AdWords och Google Shopping

Googles mantra under 2018 har gått från att man bör tänka ”mobile-first” till att man bör tänka ”AI-first”. Det innebär artificiell intelligens, eller maskininlärning, och att man i princip automatiserar allt som går att automatisera för sin annonsering. Google pushar mycket aktivt för fördelarna med att låta systemet ta alla beslut genom att utnyttja den…

Krönika: En oberoende aktör behövs i e-handelsbranschen

Jag har börjat spela på andra planhalvan. Bytt lag från att vara plattformsleverantör i 15 års tid, till att nu driva egen e-handel och därmed se den inifrån. Det jag upplever? Att det är så mycket roligare att vara e-handlare! Varför? För att du ser effekten av minsta lilla förbättring – eller försämring, direkt. Det är…

Krönika: Ta nästa steg med extern expertis

E-handel som kanal har mognat otroligt snabbt de sista åren och marknaden skriker efter personer med kompetens inom e-handel på alla olika nivåer. I en tidigare krönika lyfte jag problematiken med kompetens inom e-handeln och möjligheterna med cherrypicking direkt ifrån de traditonella kanaler där det finns en stor kompetens som saknas och behövs inom e-handeln….

Malin Winbom om Svensk Digital Handels e-handelsplan

Jag har sett klara fördelar med att ha en juridisk bakgrund när jag tog över det här jobbet, inte minst på grund av de massiva regelverksförändringar som kommer från EU. Det handlar till exempel om GDPR, geo-blocking och PSD2 som alla påverkar e-handelsbranschen och försämrar våra svenska bolags globala konkurrenskraft. Jag ser det som mitt…

Krönika: E-handlarna är logistikens humlor

Kanske har det att göra med att julen snart är i annalkande eller så är det bara en tillfällighet att jag just nu känner behov av att få hylla och bekräfta. Nyligen skrev jag en krönika i tidningen Intelligent Logistik, som utkom som bilaga i Dagens Industri, där jag i ett utzoomat perspektiv gjorde hatten…

Krönika: Hur du undviker att säga nej till julbeställningar

E-handeln förbereder sig nu inför årets mest intensiva period. I slutet av november är det återigen dags för Black Friday och Cyber Monday, som snabbt övergår till julhandel och mellandagsrea. Men för handeln är det inte bara guld och gröna skogar. Med ökad försäljning kommer även en ökad risk för bedrägerier. Den ökade försäljningen gör…

Krönika: Att skapa en förlängd köpupplevelse

Jag har tidigare skrivit om hur e-handeln driver produktförpackningens förändring. Detta då köpupplevelsen flyttas ifrån butikshyllan till nätet, men egentligen främst till när köparen i hemmet faktiskt packar upp produkten som de fått levererad. Genom detta förlänger man köpupplevelsen och ditt varumärkes interaktion med konverteringen. Goda exempel på detta är till exempel Skincity och ett par andra…

Debatt: Hinner vi stoppa kortbedragarna?

Förra året ökade kortbedrägerierna i Sverige med 18 procent. Detta var den överlägset största ökningen bland 19 undersökta länder och nästan dubbelt så stor som andra land på listan – Polen. Totalt uppgick förlusterna till kortbedrägerier till över 336 miljoner kronor i Sverige under 2016. Det är en oroande utveckling och det är hög tid…

Krönika: Vet du om dina kunder stannar när det vänder?

I dag är det högkonjunktur – svenska konsumenter shoppar som aldrig förr och läget i handeln är ganska gött. Men vad händer egentligen när vi går in i en lågkonjunktur och svenska konsumenter har hela världen som sin marknad? Finns de kvar hos dig då eller letar de lågpris från Kina, Indien eller någon annanstans?…

Insikt: De fem vanligaste SEO-missarna som e-handlare gör

Var övertydlig mot Google För dig som e-handlare är kategorinamn på sajten ofta bra sökord, men du behöver säkerställa att de verkligen är relevanta för Google. Även om Google ständigt blir smartare och utvecklas, så är det inte självklart att sökordet uppfattas som du vill. Om du till exempel driver en leksaksaffär på nätet har…

Krönika: E-handelsbranschen står inför stora utmaningar

Den nya industriella revolutionen har pågått i många år, men aldrig tidigare har vi pratat så mycket om digitalisering. Det beror på att takten har ökat. Tioårig plan för tekniken Låt mig utveckla. För över tio år sedan heldigitaliserade vi på Komplett vårt lager. Kunderna kunde beställa varor på nätet och få hem paketet nästan…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?