Apotekets e-handel har ökat med 30 procent hittills i år

E-handeln är en av drivkrafterna bakom att Apoteket ökar i både omsättning och resultat.

Apoteket AB ökar sin försäljning i både de fysiska butikerna och i e-handeln. Det stod klart när bolaget i dag presenterade sin rapport för årets första nio månader. För perioden som helhet har nettoomsättningen ökat med 3,3 procent till 15 075 miljoner kronor. Och utvecklingen ser ut att gå åt rätt håll för under det tredje kvartalet var omsättningsökningen något starkare på fyra procent.

Men även om försäljningen ökar i alla delar av Apotekets verksamhet verkar e-handeln vara lokomotivet som drar resten av företaget framåt. Enligt den nya rapporten hade e-handeln vid slutet av det tredje kvartalet ökat med 30 procent jämfört med året innan.

Annons

Många köp börjar på nätet

Enligt Apoteket AB omfattar e-handeln med läkemedel och andra apoteksprodukter numera sex procent av den totala apoteksmarknaden. Företaget har märkt att många dessutom använder Apotekets digitala tjänster för att förbereda köp i butik.

- Allt fler kunder väljer även Apotekets e-handel och övriga digitala tjänster för sina apoteksärenden, skriver VD:n Ann Carlson i rapporten.

För årets första nio månader har Apoteket fått ihop ett rörelseresultat på 528 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 428 miljoner förra året. 

Annons