Annons
Annons

Omnikanal

Kartläggning: Så många stora e-handlare driver även fysisk butik

Jämför man landets största fysiska butikskedjor med landets största e-handlare, står det snabbt klart att det är butikskedjorna som levererar bäst när det kommer till lönsamhet, även om lönsamhetstoppen totalt sett toppas av e-handlarna. Bakom butikskedjornas siffror döljer sig dock i de allra flesta fall e-handelssatsningar, vilket vi nyligen kunde rapportera om. Av de hundra…

Biltema öppnar för näthandel: Click & Collect nu igång

I slutet av augusti kunde vi på Ehandel avslöja Biltemas e-handelsplan. En plan som inte innehåller traditionell e-handel. Det som stod klart var dock att en stor utrullning av click & collect fanns med i planerna. Och nu har det hela börjat. LÄS ÄVEN: Biltema avvaktar med e-handel: ”Vi flyger likt förbaskat ändå” Biltema har…

Vestiaire Collective: ”Förutspås växa med en otrolig hastighet”

I början av veckan kunde vi rapportera om att den globala lyxmarknadsplatsen Vestiaire Collective hade öppnat sin första butik i den fysiska verkligheten, i ett varuhus i centrala London. LÄS ÄVEN: Exklusiv marknadsplats öppnar en permanent butik Vi vände oss till företagets vd Maximilian Bittner för att ta reda på varför en så framgångsrik onlinemarknadsplats,…

Annons
Annons

Proteinbolaget i samarbete med ICA: ”Riktigt häftig känsla”

Att ta fram ett eget varumärke är sedan länge en etablerad metod bland landets e-handlare för att uppnå bättre marginaler och ett unikt sortiment. Men ibland är det förstås ännu bättre ifall man även kan få andra aktörer att sälja de produkter man själv tagit fram. Smygtittade i butiken Det sistnämnda har Proteinbolaget nu lyckats…

Popup-leverantör i kraftig expansion: Anställer 200 personer

Den så kallade butiksdöden skördar allt fler offer, samtidigt som vi ser flera varumärken göra lyckade satsningar med sina nya butiker. En variant som på senare tid ökat i popularitet är tillfälliga butiker, eller popup-butiker som de också kallas. Nyligen öppnade till exempel Skincity en tillfällig butik i gallerian Westfield Mall of Scandinavia. LÄS ÄVEN:…

Annons
Annons

Ännu en butikskedja nära konkurs – 2 500 kan få gå

Den brittiska butikskedjan Mothercare befinner sig i rekonstruktion. Företaget har enligt bland andra BBC och The Guardian misslyckats med att hitta en köpare till sina 79 brittiska butiker, och nu klarar de inte att betala sina skulder. Under sitt senaste verksamhetsår, som slutade i mars i år,  rapporteras bolaget ha gjort en förlust på 36,3…

Hela listan: Sveriges 100 största handelsföretag

Den senaste veckan har vi i en rad listor och artiklar visat på de svenska handelsföretagens utveckling. Vi har listat vilka som är de största e-handelsföretagen, vilka bolag som är lönsammast, vilka som haft bäst utveckling under det senaste året och vilka som presterat sämst när det kommer till rörelsemarginalen. LÄS ÄVEN: Bakom lönsamhetssiffrorna: E-handeln…

Exklusiv marknadsplats öppnar en permanent butik

Den globala lyxvintage-marknadsplatsen VestiaireCollective.com satsar helhjärtat på en offlineverksamhet i samband med sin 10-årsdag. Företaget har öppnat sin första fysiska permanenta butik. Det rapporterar The Guardian. Vi har tidigare berättat om onlinebolagets mindre satsningar i den fysiska verkligheten. Vestiaire Collective har till exempel haft små popup-ytor i Paris, Milano och London. LÄS ÄVEN: VD-intervju: Vestiaire…

Lönsamhetsbotten: Här är bolagen med störst förluster

Tidigare i veckan gick vi ut med att vi och Market tillsammans hade sammanställt en lista över de hundra största e-handlarna, samt de hundra största handelsföretagen som får in det mesta av sin omsättning via fysisk handel. Utifrån det kunde vi sedan berätta att även om butikskedjorna totalt sett hade bättre lönsamhet än e-handlarna, så…

Hela listan: Raketerna bland jättarna – de växte mest

Som ni tidigare har kunnat läsa så har Ehandel och Market genomfört ett sammarbete där vi har kartlagt de största företagen bland Sveriges e-handlare samt butikskedjor. Bland annat så har vi tittat på lönsamheten hos företagen samt lyft ut e-handlarna till en egen topp 100-lista. Läs även: Topp 25 mest lönsamma bolagen Läs även: Topp…

H&M tar in Klarna: ”Ett helt nytt sätt att betala på”

Att H&M strävar efter en omniverksamhet vet vi sedan en tid tillbaka. Företaget har gjort många saker för att kunden ska kunna shoppa fritt och förflytta sig smidigt mellan online och offline. Man kan till exempel se ett par byxor på någon på stan och ta en bild på byxorna på avstånd med appen, kolla…

Bakom lönsamhetssiffrorna: E-handeln breder ut sig

Den samlade rörelsemarginalen för landets största butikskedjor ligger på 2,8 procent, medan motsvarande siffra för landets största e-handlare stannar på en procent. Det kunde vi berätta i går, i samband med att vi redovisade en undersökning som vi gjort i samarbete med tidningen Market. LÄS ÄVEN: Topp 25 mest lönsamma bolagen Tillsammans har vi kollat…

Topp 25 mest lönsamma bolagen

Här har vi nu den första listan redo från samarbetet mellan Ehandel och Market. Vi har valt att först titta på lönsamheten då detta brukar vara ett hett ämne som diskuteras när man pratar om de stora bolagen. Fler listor är att vänta, men här kan ni se de bolag som lyckats växa sig stora…

Vi slår hål på omnihandeln: Vilka tjänar mest pengar?

Välkomna till ett nytt samarbete mellan Ehandel och tidningen Market. Vi på Ehandel (experter på e-handel) och Market (experter på fysisk handel) har slagit våra kloka huvuden ihop och inlett ett samarbete för att gå till botten med vad som faktiskt händer där ute i detaljhandelsdjungeln. Allt fler handelsföretag har både e-handel och fysiska butiker,…

Hundratals i kö och tält (!) när Lyko öppnade sin superbutik

Efter en tids förberedelser var det i lördags äntligen dags för Lykos efterlängtade butikspremiär i Vansbro, som är företagets hemstad. Den nya butiken har en yta på 500 kvadratmeter, vilket innebär att den är företagets största. Enligt Lykos uppskattningar lockade butiken ungefär 2 400 besökare under öppningshelgen, och när dörrarna öppnade i lördags klockan 10…

Skincitys butik live – fick ta in extrapersonal till insläppet

Skincity har vuxit till att omsätta hundratals miljoner – hittills uteslutande på nätet. Men som vi tidigare berättat har bolaget valt att satsa på en popup-butik lagom till årets julhandel. LÄS ÄVEN: Efter e-handelssuccén: Skincity öppnar sin första butik I fredags, det vill säga lagom till löning, öppnade butiken, som ligger i gallerian Westfield Mall…

NA-KD går offline och in på sin första marknad utomlands

Det renodlade e-handelsföretaget NA-KD har sedan en tid till baka fått upp ögonen för den fysiska handeln. Senast öppnade modeaktören en popup-butik i Malmö, och nu ska NA-KD öppna sin första popup-butik utomlands i Köpenhamn. LÄS ÄVEN: NA-KD öppnar ännu en pop-up – ska balansera e-handelslagret Vi säljer våra produkter till 1000 fysiska butiker i…

Klart: Här öppnar e-handelsjätten sina första butiker

I början av sommaren gjordes vitvarubutiken Tretti om till en marknadsplats. Strax efter sommaren berättade WhiteAway, som 2016 köpte upp Tretti, att det kunde bli aktuellt med fysiska butiker redan i år. Men planerna ändrades snabbt och bolaget kommunicerade ut att de ska öppna en butik i Sverige i januari 2020. Sedan skulle sammanlagt sju…

Matjätten krossar i Q3: “Högsta rörelseresultatet någonsin”

Axfood-koncernen meddelar idag sina siffror för årets tredje kvartal och det är glada miner i princip överallt inom matjätten. Butikerna växer och e-handeln växer. Med en butiksförsäljningstillväxt om 6,7 procent och en e-handelstillväxt på hela 38 procent konstaterar jag att vi även detta kvartal växer mer än marknaden i båda kanalerna. Willys fortsätter att utmärka…

115-årigt svensk företag öppnar sin femte butik – en nätbutik

Guldsmedskedjan Fritz Olsson grundades 1904 i Luleå. Företaget har idag även butiker i Boden, Kalix och Skellefteå. Fritz Olsson firar i år sitt 115-års jubileum och ska vara norra Sveriges största privatägda guldsmedskedja. Hoppas kunderna gillar kombon Varför vi skriver om företaget är förstås för att det nu är dags att öppna en femte butik,…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?