Omnikanal

Rusta avstår från e-handel: ”Inga planer på Click&Collect”

Även om e-handeln har intagit – och i vissa fall närmast tagit över – en rad branscher, finns det fortfarande flera aktörer som avvaktar med att satsa på digital handel. En av dem är Biltema, som dock nyligen tog ett kliv närmare traditionell e-handel. I deras fall handlar det om Click&Collect, som ska lanseras nu…

Zalando köper kunders använda plagg online och säljer dem offline

I maj öppnade e-handelsjätten Zalando en fysisk secondhandbutik i köpcentrumet Alexa i Berlin. Butiken fick namnet Zircle, som är en ihopsättning av Zalando och Circular. Vi jobbar på att ständigt förbättra shoppingupplevelsen för våra kunder och anpassa vårt erbjudande till deras olika behov, skriver företaget i ett officiellt uttalande.AnnonsAnnons Till följd av att vilja möta…

Helgläsning: 5000 butiker försvann och 11000 till är på väg bort

Mellan 2011 och 2017 minskade antalet fysiska butiker i Sverige med nästan 5 000 och till 2030 väntas ytterligare 11 000 försvinna. Det enligt beräkningar från Svensk Handel, som rapporterade om utvecklingen i sin rapport “Läget i handeln” tidigare i år.  Siffrorna innebär att så många som var femte butik inom vissa branscher – främst…

Sportkedjans lågprisbutik 10 år – firar med att inta Norge

Sportjätten Stadiums lågprisbutik Stadium Outlet firar 10 år i livet. Den första butiken öppnade 2009 men vi på Ehandel blev först intresserade 2015 då man även öppnade en tilhörande e-handel. LÄS ÄVEN: Stadiums lågpriskedja tar nu steget ut på nätetAnnonsAnnons Konceptet finns idag representerat i Sverige och Finland och nu ska man ta steget in…

Björn Borg väljer ny logistikpartner – flyttar till nytt automationslager

Sport- och modeföretaget Björn Borg AB styr om logistiken. Två lager ska bli till ett nytt, högautomatiserat omni-lager, som nya logistikpartnern Nowaste Logistics etablerar i Helsingborg.  Det första steget i flytten sker med start under hösten, då det centraleuropeiska lagret flyttas från Tillburg i Nederländerna till Helsingborg i Sverige. I det andra steget flyttas även…

NetOnNet digitaliserar sina fysiska butiker: ”Undersöker ny teknik”

Nu satsar ännu ett företag på digitala prisskyltar. Sedan 2015 har vi hunnit berätta om ett flertal företag som har gjort den här typen av omnisatsning, bland annat elektronikaktörerna MediaMarkt och Elgiganten samt hemmafixarkedjan Jula. LÄS ÄVEN: Jula: ”Upplevelsen i varuhusen närmar sig webben”AnnonsAnnons Och den här gången är det NetOnNet som har tagit sig…

City Gross styr om e-handeln – ”Äter upp lönsamheten”

Tidigare i somras stoltserade City Gross med nya försäljningsrekord på nätet. Kort efter kom dock beskedet att 33 tjänster varslats från  dagligvarukedjans e-handel. Av dessa har nu 23 sagts upp från lagret i Tumba och tio stycken har fått samma dystra besked i Staffanstorp.   Samtidigt flyttas lösplocket från centrallager till butik – något som…

E-handlaren slog 200 miljoner – öppnar butik på 200 kvadratmeter

Parfym.se har sålt parfymer på nätet sedan 2005 och har sedan dess visat upp en stadig tillväxt samtidigt som företaget varit lönsamt i alla år. Förra året passerade omsättningen 200 miljoner kronor och nu firar företaget med att öppna sin första fysiska butik. Den ligger på Frölunda Torg i Göteborg och kommer att ha öppet…

Sålde hela företaget – nu lanserar de en kollektion ihop

I våras sålde Ica Gruppen Hemtex till det norska heminredningsföretaget Kid, och avyttrade i samband med det alla sina aktier i bolaget. Affären innebar en reaförlust för Ica Gruppen på 400 miljoner kronor, men koncernens vd Per Strömberg var nöjd ändå. Hemtex medarbetare får nu en ny ägare med ett tydligt fokus på hemtextil vilket…

Jack & Jones ska ta in minst 100 pekskärmar i år

Sedan förra året har det danska modeföretaget Bestseller, som bland annat står bakom kedjorna Vero Moda och Jack & Jones, digitaliserat sina fysiska butiker. Modekoncernen skrev på ett treårsavtal värt 3,6 miljoner kronor med e-handelsleverantören Touchtech. LÄS ÄVEN: Bestseller spenderar nära 4 miljoner på sin omnikanalAnnonsAnnons Till att börja med fick två danska Jack & Jones…

Daniel Wellington-chefen: ”Kopplar e-handeln till butikerna”

Under förra året lyckades klockvarumärket Daniel Wellington sälja 3,1 miljoner klockor till mer än 200 länder, samtidigt som omsättningen sjönk för första gången i klockbolagets historia. Men trots det tog grundaren Filip Tysander ut en 885 procent högre lön, på sammanlagt 6,2 miljoner kronor. LÄS ÄVEN: Daniel Wellingtons grundare tog ut över 6 miljoner i…

Jättarna hoppar på e-handlarens hyr-koncept

2016 grundade Madlen Fondén och Daniella Letica Fransson sitt företag Something Borrowed, men lanserade sitt hyr-koncept officiellt 2018. Konceptet handlar om att hyra kläder via abonnemang istället för att äga och köpa nytt. Syftet är att försöka förändra modeindustrins negativa miljöpåverkan, genom att erbjuda konsumenter möjligheten att förändra sitt konsumtionsmönster.AnnonsAnnons Detta var en tjänst som…

E-handlare går offline: ”Kommer inte att ha generösa öppettider”

E-handlaren Överlevnadsbutiken meddelar idag att man som första prepper-näthandel kommer att öppna en fysisk butik. Överlevnadsbutiken.se startades redan i mars 2013 och har hela tiden varit en renodlad e-handel, något som nu alltså ändras. Företaget meddelar dock att det är försiktiga steg man tar ut i den fysiska världen.AnnonsAnnons Nu har vi fått tillgång till…

KidsBrandStore gjorde en förlust på 20 miljoner kronor

Årsredovisningen för Original Brands Sweden AB, som driver KidsBrandStore, har landat för fjolåret. E-handeln KidsBrandStore driver numera även ett antal fysiska butiker, men det är fortfarande nätbutiken som dominerar. Företaget meddelar nämligen att för 2018 så stod online för hela 76 procent av försäljningen och resterande 24 procent kom från de sex fysiska butikerna. Växte…

Tar plats i Intersports styrelse: ”Branschen genomgår ett stålbad”

Sportkedjan Intersport värvar Ebba Kilman som ny medlem till styrelsen. Sedan innan har hon jobbat som vd på mediebyrån Vizeum, affärsområdeschef på Google och byråchef på kommunikationsbyrån Abby Priest. Jag är mycket hedrad över uppdraget och är glad och stolt över att Intersports ägare och ledning tror att min genuina passion för att transformera och…

Exklusivt: Biltema avvaktar med e-handel: ”Vi flyger likt förbaskat ändå”

Varuhuskedjan Biltema har beskrivits som ett av Sveriges snabbast växande bolag. 2018 blev koncernens bästa verksamhetsår hittills, med en omsättning som passerade 12,5 miljarder kronor och en vinst som samtidigt uppgick till 979 miljoner kronor. Bolagets omsättning har ökat varje år sedan nära ett decennium tillbaka och företaget har varit lönsamt i alla år. Dessutom…

Renodlad e-handel testar att gå offline

Det renodlade e-handelsföretaget Sot of Sweden har bestämt sig för att för första gången testa sina muskler offline. LÄS ÄVEN: Sot of Sweden har sålt mer än förväntatAnnonsAnnons Vi skickar ut en testballong, säger Richard Svensson, marknadsansvarig på bolaget, i ett pressmeddelande. För Ehandel förklarar vd:n Jenny Bjelk: Vi säljer bra online. Men nu vill…

VD:n om Ellos outletbutik: ”Ser inte någon risk”

Sedan tidigare har Ellos två konceptbutiker – en i Stockholm och en i Göteborg. Men i slutet av förra veckan gick Ellos Group ut med att de ska öppna en outletbutik i januari, i anknytning till det nya logistik- och lagercentret i Borås. LÄS ÄVEN: Ellos Group ska satsa på fysisk butikAnnonsAnnons Nu har vi…

Kinesisk e-handelsjätte öppnar sin första fysiska butik i Europa

Den kinesiska e-handelsjätten AliExpress, som är en av Alibabas marknadsplatser för kinesiska tillverkare som vill sälja globalt, har öppnat sin första fysiska butik i Europa. AliExpress största marknader sett till omsättningsvolym är Kina, USA, Ryssland och Spanien. Valet föll därför på Spanien, och e-handelsjättens butik öppnades i Madrid Xanadú – ett av Europas största köpcentrum…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?