Omnikanal

Lyko passerar miljarden efter starkt år i e-handeln

Under årets andra kvartal ökade Lyko sin försäljning med 27,5 procent, vilket innebär att bolaget nådde en omsättning på 277 miljoner kronor för de tre månaderna april, maj och juni. Samtidigt uppgick rörelseresultatet (EBITDA) till 17,5 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 3,7 miljoner kronor samma period förra året. Siffrorna innebär att Lyko har…

Nilson Group rekryterar NA-KD:s tidigare rådgivare

Skoaktören Nilson Group har under de senaste åren satsat stort på att etablera en digital närvaro i form av bland annat en e-handel. För ett par år sedan lanserades bolagets nya nätbutik Feet First som sedan dess har följts upp med flera strategiska samarbeten och rekryteringar. I somras meddelade Nilson Group dessutom att en satsning…

Biltema tar sina första steg mot e-handel

Biltema är en av få kedjor som ännu inte har satsat på omnikanal. Så sent som i oktober kunde vi berätta att företaget inte ens var i närheten av några e-handelsplaner, och att de istället skulle öppna fler varuhus. LÄS ÄVEN: Väljer bort e-handel: ”Kunderna vill ha fysiska butiker”AnnonsAnnons Men nu rapporterar Market att Biltema…

Möbeljätte öppnar e-handel och välkomnar fyra nya butiker

Möbelkedjan EM Home köptes i slutet av förra året upp av Electra Gruppen. Den nya ägaren är uppenbarligen inställd på att expandera, för nu meddelar EM Home att kedjan har knutit till sig inte mindre än fyra svenska möbelbutiker. Det handlar om Bromölla och Karlskrona Möbelaffär, samt Bror Pehrsons Möbler i Alvesta och Växjö, och…

Live idag: Muji lanserar e-handel och fysisk butik

Den japanska detaljhandelskedjan Muji öppnar i dag en flaggskeppsbutik i Stockholm och lanserar samtidigt sin onlinebutik i Sverige. Fram tills nu har delar av kedjans sortiment gått att köpa på Åhléns, men någon svensk e-handel har hittills inte funnits. Muji startade 1980, som ett alternativ till både massproducerade varor och lyxartiklar. ”Har alltid velat öppna…

E-handeln står nu för en fjärdedel av Björn Borgs omsättning

Under månaderna april, maj och juni omsatte underklädesvarumärket Björn Borg nära 142 miljoner kronor, vilket var en ökning med en procent jämfört med samma period förra året. Det står klart när företaget redovisar sina Q2-siffror nu på morgonen. Omsättningen i företagets egen e-handel, samt hos återförsäljarnas nätbutiker, ökade samtidigt med 3,5 procent och nådde därmed…

Storsatsar på billig skönhet – nu öppnar Åhléns nya e-handel

I  våras meddelade Åhléns att de skulle lansera sitt nya skönhetskoncept Beauty Bargain, som erbjuder kunderna skönhetsprodukter till rabatterade priser. LÄS ÄVEN: Åhléns öppnar en ny e-handel för billig skönhetAnnonsAnnons ”Online är otroligt viktigt för framtida tillväxt” I april i år öppnades den första Beauty Bargain butiken i Frölunda torg och nu expanderar konceptet med…

Clas Ohlsons e-handel omsatte 36 miljoner i juli

Detaljhandelsföretaget Clas Ohlson rapporterar i dag nya siffror för juli månad i år. Företaget finns i dagsläget på fem marknader, men håller på att avveckla sin verksamhet på den brittiska och tyska marknaden. Utöver sin e-handel har de 232 fysiska butiker. För juli månad i år omsatte Clas Ohlson totalt  728 miljoner kronor – jämfört…

ICA Sverige: E-handeln omsatte 572 miljoner kronor i Q2

Under årets andra kvartal omsatte ICA-gruppen drygt 30,5 miljarder kronor, vilket är en ökning på 4,3 procent från samma period förra året då samma post låg på knappt 29,3 miljarder. Det stod klart när företaget nu på morgonen släppte sina siffror för april, maj och juni 2019. För de aktuella månaderna landade koncernens resultat på…

Kenzas varumärke tripplade förlusten

2013 startade influencern Kenza Zouiten Subosic sitt klädmärke IvyRevel tillsammans med Gustav Springfeldt, Aleks Subosic och Dejan Subosic. Företaget lyfte ganska snabbt och 2016 gick H&M in i bolaget med 20 miljoner kronor och året därefter tog de in lika mycket från Zalando. LÄS ÄVEN: Kenzas ”digitala märke” får in 20 miljoner av ZalandoAnnonsAnnons Sedan dess…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?