Apoteksutmanaren: ”Marknaden växer – och vi ska finnas där”

Man bygger inte ett starkt bolag över en natt, enligt Hubias VD Kim Persson.

Tidigare i veckan slog nyheten ner som en bomb: Apotea såg till slut ut att kunna få en renodlad e-handelskonkurrent. Hubia, som drivs av bland andra Axfood, planerar nämligen att ta upp kampen om läkemedelskunderna på nätet.

Men än så länge är inte mycket känt om den nya apotekssatsningen. Varken butiksnamn eller lanseringsdatum har avslöjats, så vi tog kontakt med VD:n Kim Persson för att få reda på lite mer om företagets planer.

Annons

- Apotea är den tydliga konkurrenten online men majoriteten av kunderna handlar idag i fysiska apotek. Så jag skulle nog istället vilja säga att vi vill bli en betydande aktör som vill förenkla köpet av apoteksvaror för konsumenten oavsett vilken kanal man handlar i idag, berättar han.

Hur ska det gå till?

- Det är det vi planerar för just nu.

Ska "addera mervärde för Axfoods kunder"

Apoteas VD Pär Svärdson har i flera uttalanden sagt att han hade förväntat sig konkurrens betydligt tidigare, när Apoteas omsättning fortfarande låg under 100 miljoner kronor. I en intervju som publicerades på Ehandel.se i våras berättade Pär Svärdson att Apotea nu har nått så stora stordriftsfördelar, att det inte blir helt lätt för en ny aktör att ta marknadsandelar. Men han var också inne på att om någon ska lyckas med allt som krävs för att starta ett nätapotek, så är det en stor aktör med gott om pengar.

Men även om Hubia har Axfood som delägare, är det oklart hur Axfoods butiker kommer att medverka i den nya apotekssatsningen.

- Det är för tidigt att säga hur vi kommer att samarbeta med bolagen inom Axfood-koncernen. Det är dock ett faktum att Axfood idag inte kan erbjuda sina kunder receptbelagda läkemedel. Det är ett exempel på hur vi i framtiden kommer att kunna addera ett mervärde för Axfoods kunder, förklarar Kim Persson.

Ser du någon risk för att den här satsningen kommer för sent, med tanke på att Apoteas omsättning nu är över miljarden?

- Det får framtiden utvisa. Det är dock ett faktum att endast 4 till 5 procent av marknaden är online i dag och den växer. Så det finns en marknad att ta av och vi kommer att finnas där med ett bra erbjudande.

Annons

Ungefär när ska lanseringen äga rum?

- Vi har inget officiellt lanseringsdatum ännu, utan vi planerar nu för fullt kopplat till de aktiviteter vi behöver göra för att få igång vår affär. Rekrytering av ett starkt e-handelsteam är en del av det, säger Kim Persson, och passar på att tipsa om att spontanansökningar välkomnas.

"Uthållighet en viktig parameter"

I övrigt är Kim Persson återhållsam med detaljerna, även om han menar att det som krävs för att bedriva en lyckad e-handel är “ett starkt och engagerat team, ett bra erbjudande, ordning och reda i processerna och stenkoll på nyckeltalen”.

- Uthållighet är också en viktig parameter, man bygger inte ett starkt bolag och varumärke över en natt, tillägger han.

Har ni några namn ni väljer mellan, eller hur går processen till?

- Att besluta om namn och sätta ett varumärke är en del av det roliga vi har framför oss, vilket kommer att ske nu under hösten.

Annons