Annons

Axfood tar upp kampen med Apotea - startar nytt nätapotek Från vänster: Johan Bergenheim, Henrik Patzer och Kim Persson

Axfood tar upp kampen med Apotea - startar nytt nätapotek

2017-08-14 10:18

Gör gemensam sak med entreprenörer för att ta del av den växande e-handeln inom apoteksbranschen.

Axfood ska tillsammans med investeringsbolaget Novax och entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer, lansera ett helt nytt nätapotek i Sverige. Apoteket ska drivas av det nybildade e-handelsföretaget Hubia, som ägs av ovanstående parter. Det meddelar Axfood - som äger 28 procent av företaget - i ett pressmeddelande i dag.

- Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek. Nu har vi kommit till en fas där vi ska vi rekrytera ett starkt e-handelsteam och söker ett flertal duktiga ledare, utvecklare, rådgivare, farmaceuter, marknadsförare och kategoriansvariga, säger Hubias VD Kim Persson i pressmeddelandet.

Kim Persson och Johan Bergenheim har tidigare grundat LensOn, som säljer kontaktlinser och glasögon på nätet. 

Namnet ännu inte bestämt

Tanken med det nya nätapoteket är att “erbjuda ett brett och attraktivt sortiment apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba, trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik”. Även om satsningen går under namnet Hubia kommer nätapoteket att få ett annat - "ännu inte fastställt" - namn när det väl lanseras, meddelar Axfood.

Annons
Annons

Företaget vill också erbjuda receptbelagda mediciner, något som Axfood-butikerna Willys och Hemköp inte kan göra i dag.

- Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Axfoods VD Klas Balkow i ett uttalande.

Enligt Axfood omsatte apoteksmarknaden i Sverige 40 miljarder kronor förra året, och e-handeln ska vara den del som växer snabbast. Det framgår inte i Axfoods pressmeddelande när lanseringen av nätapoteket är tänkt att ske.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta