Annons

Axfood tar upp kampen med Apotea - startar nytt nätapotek Från vänster: Johan Bergenheim, Henrik Patzer och Kim Persson

Axfood tar upp kampen med Apotea - startar nytt nätapotek

2017-08-14 10:18

Gör gemensam sak med entreprenörer för att ta del av den växande e-handeln inom apoteksbranschen.

Axfood ska tillsammans med investeringsbolaget Novax och entreprenörerna Kim Persson, Johan Bergenheim och Henrik Patzer, lansera ett helt nytt nätapotek i Sverige. Apoteket ska drivas av det nybildade e-handelsföretaget Hubia, som ägs av ovanstående parter. Det meddelar Axfood - som äger 28 procent av företaget - i ett pressmeddelande i dag.

- Apoteksmarknaden är enorm och e-handeln har precis börjat ta fart. Med Axfood och Novax i ryggen finns alla förutsättningar för att bygga ett riktigt bra nätapotek. Nu har vi kommit till en fas där vi ska vi rekrytera ett starkt e-handelsteam och söker ett flertal duktiga ledare, utvecklare, rådgivare, farmaceuter, marknadsförare och kategoriansvariga, säger Hubias VD Kim Persson i pressmeddelandet.

Kim Persson och Johan Bergenheim har tidigare grundat LensOn, som säljer kontaktlinser och glasögon på nätet. 

Namnet ännu inte bestämt

Tanken med det nya nätapoteket är att “erbjuda ett brett och attraktivt sortiment apoteksvaror på nätet, till låga priser, med snabba, trygga leveranser och innovativa kringtjänster som gör kundupplevelsen unik”. Även om satsningen går under namnet Hubia kommer nätapoteket att få ett annat - "ännu inte fastställt" - namn när det väl lanseras, meddelar Axfood.

Annons
Annons

Företaget vill också erbjuda receptbelagda mediciner, något som Axfood-butikerna Willys och Hemköp inte kan göra i dag.

- Axfood arbetar ständigt med att stärka köpupplevelsen för kunderna. Genom att vara delaktiga i starten av ett nätapotek har vi möjlighet att i framtiden göra det lika smidigt för kunderna att beställa receptbelagda läkemedel som receptfria, säger Axfoods VD Klas Balkow i ett uttalande.

Enligt Axfood omsatte apoteksmarknaden i Sverige 40 miljarder kronor förra året, och e-handeln ska vara den del som växer snabbast. Det framgår inte i Axfoods pressmeddelande när lanseringen av nätapoteket är tänkt att ske.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta