Svenska appen som vill skapa en sömlös shoppingupplevelse

Reve samlar alla klädjättarna på ett och samma ställe, både på och utanför nätet. På ett år har man gått från noll till 100 000 användare och nyligen tog man klivet in i USA.

I maj 2014 lanserades reve, en shoppingapp som vill hjälpa konsumenter att upptäcka, dela och köpa modeprodukter sömlöst över flera kanaler. Med reve kan användarna komma åt flera olika butiker och produkter genom samma app då den automatiskt indexerar, kategoriserar och strukturer produktdata från en mängd återförsäljare och varumärken.

På så vis kan användarna få tillgång till en mer komplett produktinformation i sina smartphones. Som till exempel bilder, pris, beskrivning, storlekar och färger och tillgänglighet. Baserat på intressen och preferenser kan reve även göra personliga förslag på produkter och stilar.

Annons

Användarna kan också få tillgång till informationen i fysiska butiker genom att skanna produkternas streckkoder. Om kunden inte väljer att genomföra köpet i butik, kanske för att den storlek eller färg som kunden är ute efter inte finns i lager, så kan det istället ske direkt via appen.

Reve stödjer de flesta stora modekedjorna, som till exempel Zara, H&M och Lindex. För närvarande har man indexerat fler 65 återförsäljare och tusentals varumärken som enligt grundaren, Josep Nolla, täcker 95 procent av high street-modet i Skandinavien.

– Återförsäljare ser en tydlig och uppenbar fördel i att vara en del av reve då det är en relevant, exakt och prestationsbaserad kanal för dem. Både när det gäller försäljning och som en nyckelfärdigmarknadsföringsplattform, säger Josep Nolla.

Socialt community

Sedan lanseringen har reve lockat till sig nästan 100 000 användare som kan söka bland cirka 500 000 produkter direkt i appen. Användare kan filtrera sina sök med hjälp av ett flertal kriterier, som till exempel varumärke, typ av plagg, färg eller storlek.

Samtidigt som reve är en shoppingapp fungerar den även som ett socialt community. Genom appen kan man skapa en profil, gilla, kommentera samt följa varumärken och andra användare.

Det är även möjligt att lägga upp bilder på sig själv i olika outfits för att länka kläderna och dela med sig i appen eller på andra sociala medier.

– Om det är en produkt som någon vill köpa kan de göra det med ett fåtal klick. Förstagångsköpare registrerar sin leveransinformation och kortuppgifter, efter det kan deras nästa köp ske med endast ett klick, säger Josep Nolla.

Lansering i USA

Förutom i Sverige finns reve i Norge, Danmark, Finland och sedan slutet av april i Storbritannien. Nyligen tog man även steget in i USA där man nu siktar på att indexera en stor del av den lokala detaljhandelsmarknaden.

Annons

– Så snart vi täcker en stor procent av den amerikanska klädmarknaden kommer vi att börja marknadsföra programmet för att få dragkraft lokalt, säger Josep Nolla.

Utöver det ligger fokus på att fortsätta utveckla appen. Bland annat med en ny förbättrad sökfunktion, bättre möjligheter för personalisering samt en ny algoritm för rekommendationer.

– Vi vill också arbeta närmare med de bästa och mest innovativa återförsäljarna för att utforska de bästa lösningarna för dem i omnikanalhandeln där mobilen är kopplingen mellan online och offline, samt mellan företag och konsumenter, säger Josep Nolla

 

Annons