E-rapporten: Årets Rookie, Sociala Medier-Geni och Superleverantör

Ytterligare tre vinnare i E-rapporten #2. Dessa priser baseras helt på data.

Ut med juryn - in med data!

De följande utmärkelserna är helt objektiva och baseras på kall och hård, men kärleksfull, e-handelsdata från tjänsten Ehandelsindex. Låt oss börja med att besöka de nystartade bolagen i Sverige - vem är bäst bland dem?

Årets Rookie 2017: Mapiful

I toppen: Mapiful, Passion HomeVitvaruexperten

Annons

Förra året skrev Ehandel.se om fyra vänner som tänkte skapa ett datorspel tillsammans. Spelet skulle utspelas ovanpå verkliga kartor. Denna idé ledde dock istället till en e-handel där vem som helst kan få sin favoritdestination tryckt och hemskickad som en affisch.

Tur var väl det för tjänsten som fick namnet Mapiful är en av de snabbast växande e-handlarna i Sverige, när vi tittar på nya bolag i Ehandelsindex. Den snabba tillväxtresan har även gjorts med lönsamhet och första räkenskapsåret gjorde Mapiful över en miljon kronor i vinst. Det är bara att gratulera till den snabba framgången.

Årets Sociala Medier-Geni 2017: NA-KD

I toppen: Nelly, NA-KDGrandFrank

Det är inte helt lätt att utse ett geni på sociala medier. För det första finns det många olika sociala nätverk och det finns flera olika sätt som man kan mäta framgångarna på.

Vi gjorde i alla fall vårt bästa och med hjälp av Ehandelsindex tog vi reda på hur många sociala nätverk e-handlarna är närvarande i. Hur många likes eller interaktioner de har och hur många inlägg de gjort. Vi räknade sedan ut ett värde på alla kriterier och de flitigaste flöt ganska snart upp till toppen.

Vi får egentligen gratulera både Nelly, NA-KD och GrandFrank som alla visat sig bemästra den sociala sfären på nätet. NA-KD med runt 800 000 följare på Instagram och sin starka närvaro i flera olika sociala medier tog dock hem vinsten och går hem som Årets Sociala Medier-Geni.

Årets Superleverantör 2017: Nosto

I toppen: Nosto, SwishMailchimp

Annons

Med hjälp av Ehandelsindex tog vi en titt på vilka e-handelsleverantörer som fått flest nya e-handlare som kunder under det senaste året. Det fanns flera lovande kandidater men de tre som hade den starkaste procentuella tillväxten var konverteringsmotorn Nosto, betalbolaget Swish och nyhetsbrevsverktyget Mailchimp.

Vinnande ur striden gick Nosto, som inte är främmande för att vinna e-handelspriser. Bolaget som grundades av tre finnar 2011 har tagit e-handelsvärlden med storm. Tjänsten kopplar in sig i en nätbutik och jobbar på olika vis med att skapa merförsäljning.

Nosto arbetar med den starka trenden att personalisera nätbutiker mot individuella kunder. En trend som uppenbarligen leder många e-handlare till deras företag.

Annons