Analys

Analysbrev #41: Hett avslut på sommaren gav sval utveckling

Det andra analysbrevet efter sommaruppehållet har nu förgyllt många e-handlares digitala brevlådor. I vanlig ordning så bjuder brevet på föregående månads försäljningsutveckling som stannade på, i e-handelsmått mätta, blygsamma 6 procent. Anledningen till den svala utvecklingen var en ovanligt varm avslutning på augusti månad. Varmt väder är som vi vet inte e-handlarnas bästa vän. Orderökningen…

E-handelssommaren räddas av stark julimånad

Även om årets sommar har hunnit bjuda på en del värmeböljor, så har temperaturerna legat lite mer stabilt än under föra årets rekordsommar. Och det är goda nyheter för e-handeln, som bjuder på förhållandevis starka siffror för både juni och juli. I juni ökade intäkterna till svensk e-handel med tio procent och i juli kom…

Facit: Så gick det under ”årets sämsta vecka”

För ett par veckor sedan varnade vi för att e-handeln stod inför en av årets sämsta perioder. Vecka 29 har varit en av de sämsta veckorna de senaste åren och nu har vi årets siffror redo från Ehandel.se Analytics. LÄS ÄVEN: Varning: Nästa vecka störtdyker försäljningenAnnonsAnnons Vi nämnde att vädret skulle kunna rädda försäljningen under vecka 29….

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

För två år sedan vände vi oss till Ehandel.se Analytics och ställde frågan: Vilken veckodag handlas det mest på i svensk e-handel? Svaret blev då måndag. Dels när det gällde orderingången, men också när vi tittade på antal besök per dag. Av veckans totala antal order var det alltså måndagen som hade störst andel, följt av…

Varning: Nästa vecka störtdyker försäljningen

Vi står inför en av årets absolut sämsta e-handelsveckor nu. Åtminstone när vi tittar på statistiken från de senaste åren. I fjol blev vecka 29 en av årets sämsta veckor, även om den slog både påsk och sportlov. Året innan dess blev det den näst sämsta veckan och den utsågs till nummer 1 på jumbolistan som…

Mobilen i maj: En svallvåg av mobila order

Precis som vi förutspådde, för ungefär en vecka sedan, så blev maj en bra månad trots en relativt stark jämförelsemånad i fjol. Försäljningsökningen slutade på respektabla 14 procent. Detta går att läsa i dagens Analysbrev som nu har skickats ut i den digitala etern, där vår analytiker Joakim Andersen sammanfattar e-handelsmånaden maj.AnnonsAnnons Du kan läsa…

Vi tar temperaturen på Sveriges e-handel

Förra året vid den här tiden var det ganska svettigt. Både generellt i Sverige, men också mer specifikt inom svensk e-handel. Allt på grund av det varma vädret. Tittar man på SMHI:s temperaturdata var det väldigt rött i maj månad i fjol. Majoriteten av dagarna har en avvikelse i dygnsmedeltemperaturen på runt tio grader. Läs även: Det…

Modejättarnas intåg: Zalando och Asos omsättning i Sverige

Precis som vi analyserar Amazons svenska omsättning så har vi nu tagit ett tag kring de utländska modejättarna, tyska Zalando och brittiska Asos, och deras svenska försäljning. Asos lanserade under förra året en svensk sajt, vilket borde ha ökat tillväxten i vårt avlånga land. Vi har även jämfört de utländska jättarna med våra inhemska e-handlare…

Modesiffor för april: Stilindex och Ehandel.se Analytics

Påsken, eller påskeffekten, betyder oftast dåliga nyheter för e-handlare. Och som vi skrev i tisdags är soligt väder inte heller något som brukar gynna onlineshoppingen. I april fick den svenska e-handelsmarknaden kämpa mot båda dessa faktorer. Men trots att man förväntade sig ett dämpat resultat visade det sig att det ändå gick ganska bra.  Ehandel.se Analytics rapporterade att…

Trots påsken och sommarvädret – så blev ökningen i april

Att påsken ställer till det för e-handeln är knappast någon nyhet längre, och vi vet dessutom att soligt väder brukar hålla kunderna borta från köpkorgarna. Årets april hade alltså två stora utmaningar att hantera. LÄS ÄVEN: Sommarvädret slog ut svensk e-handelAnnonsAnnons ”Förhållandevis stark ökning” Men nu kan vi avslöja att april faktiskt inte blev en så…

E-handelsbranschen som ännu inte gett vika för mobilen

Det är verkligen inte någon nyhet att konsumenterna numera vänder sig till sin mobiltelefon först och främst när de ska e-handla något. Själva intäkterna, omsättningen, har dock ännu inte nått 50 procent via mobilerna. Majoriteten av intäkterna sker alltså inte via mobiltelefoner när vi tittar på årsbasis. Vi räknar dock med att 2019 kommer bli…

Det gick som förväntat – väldigt dåligt

Månadens Analysbrev från Ehandel.se är nu ute i den digitala etern. Det är dock ingen rolig läsning eftersom brevet behandlar förra månaden, februari. En månad som förmodligen kommer att bli årets sämsta, när allt kommer omkring. Det vi kan konstatera redan nu är i alla fall att orderökningen, jämfört med i fjol, landade på 4…

Kassakon håller på att dö – snittordervärdet nära 1400kr

Den traditionella desktop-datorn, och även laptopen för den delen, förlorade i slutet av förra året sin topposition när det kommer till andelen intäkter inom e-handeln. Mobiltelefonerna stod i december för över 50 procent av svensk e-handels intäkter, och vår analytiker Joakim Andersen ser ingen ändring på detta framöver. – Troligen kommer 2019 att bli det första året…

Detta kan rädda svensk näthandel under nästa månad

I slutet av förra veckan så varnade vi för den värsta försäljningen på året. Februari är nämligen här och det är historiskt sett årets sämsta månad för e-handlare. Detta faktum tar förstås dagens Analysbrev upp, men vi får också slutbetyget för januari. LÄS ÄVEN: Håll i er – nu dalar försäljningen rejält inom e-handelnAnnonsAnnons Januari visar…

E-handelsåret 2018 – november krossade allt motstånd

Ehandelsnytt är förstås nummer ett, men en stark tvåa kan vara Analysbrevet som idag sammanfattar fjolåret. Vi har alltså siffrorna för hela 2018, när det kommer till e-handelsförsäljningen. Utan att dra ut på det för mycket så kan vi direkt avslöja att svensk e-handel växte med 14 procent förra året.AnnonsAnnons Försäljningen för svenska e-handlare steg…

Decembertoppen är över – nu väntar brant nedförsbacke

Inledningen av december blev lugnare än vanligt för svenska e-handlare. Orderingångens toppar och dalar har dock visat sig följa vår tidigare e-handelsprognos ganska väl resten av månaden. LÄS ÄVEN: Varning för andra och tredje advent!AnnonsAnnons Precis som vi förutspådde i E-rapporten #5 så var det två konkurrerande e-handelstoppar i december. En den andra advent, den 9 december, och…

Julhandeln har flyttat – supersvag ökning i december

När det visade sig att e-handlarna inte snällt tänkte nöja sig med Cyber Monday, utan istället tog till sig både Black Friday och Black Week, var saken mer eller mindre klar. I år rapporterade flera butiker stark e-handelsförsäljning i samband med novembers kampanjer och funderingarna över hur utvecklingen skulle påverka december, kom därefter som ett brev på…

November kan krossa december efter superstark Black Week

Månadens analysbrev från Ehandel.se är nu utskickat i den digitala etern. Inte oväntat så bjöd november månad på en mycket fin tillväxt för svensk e-handel. Intäkterna under förra månaden steg med hela 24 procent, jämfört med samma period i fjol. Vår analytiker Joakim Andersen tittar även på hur våra prognoser står sig mot verkligheten och…

Kraftig ökning för Black Week – Cyber Monday en besvikelse

Black Friday och Black Week, samt Cyber Monday är över för den här gången, och vi kan nu konstatera att landets e-handlare har haft att göra även det här året. Vi har redan rapporterar att veckan fick en stark start. Faktiskt så pass stark att självaste Black Friday blev lite lidande, även om dagen fortfarande…

Slutresultatet: Black Week stjäl kunder från Black Friday

Black Friday är långt ifrån över men fredagen, som står bakom hela köpkalaset, är numera passerad. Elgiganten har rapporterat en tillväxt på 100 procent för igår medan betaljätten DIBS meddelar en mer blygsam ökning på 10 procent i antal order. Klarna sticker in någonstans mittemellan och de ska ha sett en “volymökning” på 31 procent. När vi vänder…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?