Analys

E-handelssommaren räddas av stark julimånad

Även om årets sommar har hunnit bjuda på en del värmeböljor, så har temperaturerna legat lite mer stabilt än under föra årets rekordsommar. Och det är goda nyheter för e-handeln, som bjuder på förhållandevis starka siffror för både juni och juli. I juni ökade intäkterna till svensk e-handel med tio procent och i juli kom…

Så gick det under ”årets sämsta vecka”

För ett par veckor sedan varnade vi för att e-handeln stod inför en av årets sämsta perioder. Vecka 29 har varit en av de sämsta veckorna de senaste åren och nu har vi årets siffror redo från Ehandel.se Analytics. LÄS ÄVEN: Varning: Nästa vecka störtdyker försäljningenAnnonsAnnons Vi nämnde att vädret skulle kunna rädda försäljningen under vecka 29….

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

För två år sedan vände vi oss till Ehandel.se Analytics och ställde frågan: Vilken veckodag handlas det mest på i svensk e-handel? Svaret blev då måndag. Dels när det gällde orderingången, men också när vi tittade på antal besök per dag. Av veckans totala antal order var det alltså måndagen som hade störst andel, följt av…

Varning: Nästa vecka störtdyker försäljningen

Vi står inför en av årets absolut sämsta e-handelsveckor nu. Åtminstone när vi tittar på statistiken från de senaste åren. I fjol blev vecka 29 en av årets sämsta veckor, även om den slog både påsk och sportlov. Året innan dess blev det den näst sämsta veckan och den utsågs till nummer 1 på jumbolistan som…

Mobilen i maj: En svallvåg av mobila order

Precis som vi förutspådde, för ungefär en vecka sedan, så blev maj en bra månad trots en relativt stark jämförelsemånad i fjol. Försäljningsökningen slutade på respektabla 14 procent. Detta går att läsa i dagens Analysbrev som nu har skickats ut i den digitala etern, där vår analytiker Joakim Andersen sammanfattar e-handelsmånaden maj.AnnonsAnnons Du kan läsa…

Vi tar temperaturen på Sveriges e-handel

Förra året vid den här tiden var det ganska svettigt. Både generellt i Sverige, men också mer specifikt inom svensk e-handel. Allt på grund av det varma vädret. Tittar man på SMHI:s temperaturdata var det väldigt rött i maj månad i fjol. Majoriteten av dagarna har en avvikelse i dygnsmedeltemperaturen på runt tio grader. Läs även: Det…

Modejättarnas intåg: Zalando och Asos omsättning i Sverige

Precis som vi analyserar Amazons svenska omsättning så har vi nu tagit ett tag kring de utländska modejättarna, tyska Zalando och brittiska Asos, och deras svenska försäljning. Asos lanserade under förra året en svensk sajt, vilket borde ha ökat tillväxten i vårt avlånga land. Vi har även jämfört de utländska jättarna med våra inhemska e-handlare…

Modesiffor för april: Stilindex och Ehandel.se Analytics

Påsken, eller påskeffekten, betyder oftast dåliga nyheter för e-handlare. Och som vi skrev i tisdags är soligt väder inte heller något som brukar gynna onlineshoppingen. I april fick den svenska e-handelsmarknaden kämpa mot båda dessa faktorer. Men trots att man förväntade sig ett dämpat resultat visade det sig att det ändå gick ganska bra.  Ehandel.se Analytics rapporterade att…

Trots påsken och sommarvädret – så blev ökningen i april

Att påsken ställer till det för e-handeln är knappast någon nyhet längre, och vi vet dessutom att soligt väder brukar hålla kunderna borta från köpkorgarna. Årets april hade alltså två stora utmaningar att hantera. LÄS ÄVEN: Sommarvädret slog ut svensk e-handelAnnonsAnnons ”Förhållandevis stark ökning” Men nu kan vi avslöja att april faktiskt inte blev en så…

E-handelsbranschen som ännu inte gett vika för mobilen

Det är verkligen inte någon nyhet att konsumenterna numera vänder sig till sin mobiltelefon först och främst när de ska e-handla något. Själva intäkterna, omsättningen, har dock ännu inte nått 50 procent via mobilerna. Majoriteten av intäkterna sker alltså inte via mobiltelefoner när vi tittar på årsbasis. Vi räknar dock med att 2019 kommer bli…

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?