Avier försenades – paket skickades tillbaka till Arlanda

10 dagar långt IT-fel på PostNord låg bakom.

Att PostNord har bråda dagar har nog ingen missat. Nu har det uppdagats att företaget även drabbats av ett tekniskt fel. Felet ska ha varat under en tiodagarsperiod, från slutet av november och in i början av december.

Det som ska ha hänt är att det uppstått ett sändningsuppehåll mellan två av företagets IT-system, vilket i sin tur ska ha lett till att avier, som skulle gå ut till kunder som väntar på sina e-handelspaket, försenades.

Annons
Annons

"Extremt olyckligt"

Istället blev paketen liggandes hos ombuden och innan avierna hade nått kunderna, så hade paketen redan hunnit gå i retur - tillbaka till Arlanda. Detta rapporterar DN.

- Det är extremt olyckligt och vi ber om ursäkt för det som hänt. När du står där och har köat och har väntat på något och sedan inte får det du beställt är det så klart oerhört frustrerande, säger PostNords distributionschef Erika Ahlqvist till tidningen.

Nya avier ska gå ut

Det är ännu oklart hur många som berörts av felet, och PostNord uppger nu att de håller på att utreda den saken.

- Vi har stoppat försändelserna på Arlanda och dessa kommer jag att skicka tillbaka till ombuden en gång till. Nya avier kommer att gå ut för de försändelser som ligger kvar hos ombuden. Vi har även förlängt liggtiden på dessa, säger Erika Ahlqvist.

"Önskat att det hände i juni"

Hon menar att felet inträffat vid en olämplig tidpunkt och att PostNord gjort allt de kan för att hantera saken.

- Det är klart att det är en olämplig tidpunkt och otur att det händer när våra ombud redan är så hårt belastade. Sådant här ska inte ske alls, men om det någon gång ska hända hade jag önskat att det hände i juni i stället, säger Erika Ahlqvist.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!