Annons

Avslöjar: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel

Avslöjar: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel

2018-02-14 08:40

Står för 12,5 procent av omsättningen.

Efter en dramatisk höst med bland annat butiksstängningar och svängiga tider på börsen, har flera experter ifrågasatt hur bra det egentligen går för H&M:s e-handel. I dag är det dags för företagets kapitalmarknadsdag, och i ett pressmeddelande väljer modegiganten att för första gången delge konkreta siffror för sin e-handelsverksamhet.

E-handeln extra lönsam

Enligt pressmeddelandet omsätter H&M:s e-handel 29 miljarder svenska kronor, vilket motsvarar 12,5 procent av koncernens totala omsättning. Samtidigt uppges onlineförsäljningen visa upp god lönsamhet, och står i dagsläget för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat.

LÄS ÄVEN: Uppgift: H&M:s e-handel omsätter 20 miljarder kronor

Annons
Annons

I samma veva meddelar företaget att den relativt nya avdelningen New Business, som bland annat omfattar Arket, Monki, H&M Home och Cheap Monday, omsätter 17 miljarder kronor, vilket motsvarar 7 procent av koncernens omsättning.

Prognosen: 75 miljarder 2022 

Samtidigt beskriver H&M 2018 som ett år med fortsatta utmaningar, där framför allt butikshandeln kan komma att få det lite kämpigt. Istället är det just e-handeln och New Business som ska ta företaget framåt. Båda avdelningarna väntas växa med minst 25 procent i år, och företaget räknar med en liknande utveckling även åren efter det.

- H&M:s e-handel förväntas fortsätta att öka starkt med en tillväxt på omkring 20 procent om året och på så sätt nå 75 miljarder kronor 2022, skriver företaget i en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

Från garaget till 70 miljoner - nu avgår landets bilkung

"Kan inte gå på några bilevenemang utan att jag blir igenkänd".

Annons
Annons
Första Amazon Go-butiken utanför USA

Första Amazon Go-butiken utanför USA

Redo för lansering i London.

Osmidig checkout - <nobr>e-handlare</nobr> förlorar kunder

Osmidig checkout - e-handlare förlorar kunder

Ny rapport.

Nya Varubreven en besvikelse:

Nya Varubreven en besvikelse: "Ingen större skillnad"

E-handlarna talar ut.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Téamo - hur vi gick från idé till första kunden på två månader

Ny e-handlare delar med sig av de första stegen på resan.

<nobr>E-handelsdöden</nobr> slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

E-handelsdöden slår till igen - kedja stänger 2 100 butiker

Konkurrensen blev för tuff.

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta