Annons

Avslöjar: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel

Avslöjar: Så många miljarder omsätter H&M:s e-handel

2018-02-14 08:40

Står för 12,5 procent av omsättningen.

Efter en dramatisk höst med bland annat butiksstängningar och svängiga tider på börsen, har flera experter ifrågasatt hur bra det egentligen går för H&M:s e-handel. I dag är det dags för företagets kapitalmarknadsdag, och i ett pressmeddelande väljer modegiganten att för första gången delge konkreta siffror för sin e-handelsverksamhet.

E-handeln extra lönsam

Enligt pressmeddelandet omsätter H&M:s e-handel 29 miljarder svenska kronor, vilket motsvarar 12,5 procent av koncernens totala omsättning. Samtidigt uppges onlineförsäljningen visa upp god lönsamhet, och står i dagsläget för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat.

LÄS ÄVEN: Uppgift: H&M:s e-handel omsätter 20 miljarder kronor

Annons
Annons

I samma veva meddelar företaget att den relativt nya avdelningen New Business, som bland annat omfattar Arket, Monki, H&M Home och Cheap Monday, omsätter 17 miljarder kronor, vilket motsvarar 7 procent av koncernens omsättning.

Prognosen: 75 miljarder 2022 

Samtidigt beskriver H&M 2018 som ett år med fortsatta utmaningar, där framför allt butikshandeln kan komma att få det lite kämpigt. Istället är det just e-handeln och New Business som ska ta företaget framåt. Båda avdelningarna väntas växa med minst 25 procent i år, och företaget räknar med en liknande utveckling även åren efter det.

- H&M:s e-handel förväntas fortsätta att öka starkt med en tillväxt på omkring 20 procent om året och på så sätt nå 75 miljarder kronor 2022, skriver företaget i en kommentar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Annons
Annons
Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons

"På Black Friday skulle vi gråta över ett sådant resultat"

E-handlarna talar ut om helgens köpfest.

Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Avslöjar: Kraftig orderökning när Singles Day intog Sverige

Vi berättar hur det gick i helgen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta