Axfood: ”Middagsfrid är nu en del av Mat.se”

Stark tillväxt efter stora satsningar på e-handel.

Matjätten Axfood kunde i fredags meddela en fin omsättningsökning på strax över 9 procent, för årets andra kvartal, och med ett rörelseresultat på nära 490 miljoner kronor. Ett resultat som var något lägre än förra årets, men enligt plan. Aktivitetsnivån och framtidssatsningarna sägs vara det som drar ner lönsamheten lite.

- Vi har fortsatt satsa på framtida tillväxt, som till stor del är relaterad till vårt digitala erbjudande, och integrerat gränshandels-kedjan Eurocash och matkassebolaget Middagsfrid, säger Klas Balkow, VD för Axfood.

Annons

"Kompletterade onlineverksamheten"

Att Axfood vaknat upp och insett e-handelns potential har varit tydlig den senaste tiden. Axfood har bland annat köpt upp både nätbutiken Mat.se och nu senast matkasse-pionjären Middagsfrid.

- Vi kompletterade vår onlineverksamhet med förvärvet av matkasseföretaget Middagsfrid, som nu är en del av Mat.se, skriver Klas Balkow i halvårsrapporten.

E-handel till nio nya städer

Samtidigt som man förvärvar nätbutiker så satsar man även på e-handeln i sina befintliga koncept som Willys och Hemköp.

- Nätbutiken Mat.se fortsätter att växa och har under kvartalet byggt ut lagerkapaciteten i både Stockholm och Göteborg. Inom Willys och Hemköp har vi rullat ut e-handel till ytterligare nio städer.

Axfood berättar även att man flyttat över hemsidorna för Hemköp och Willys till e-handelsplattformarna. Detta för att ge kunderna “en smidigare köpupplevelse”.

B2B får mer e-handel

Matkoncernen säljer även dagligvaror till företag via sin B2B-verksamhet Snabbgross och även den får nu mer kärlek på området e-handel.

- För våra företagskunder har vi en ny e-handelsplattform. Plattformen har börjat implementeras och kommer att införas i alla Axfood Snabbgross-butiker under hösten, skriver Klas Balkow.

LÄS ÄVEN:
Axfoods nya VD: "Matbutiken kommer inte spela ut sin roll"

Annons

Annons