Annons

Axfood: Klas Balkow, VD

Axfood: "Middagsfrid är nu en del av Mat.se"

2017-07-17 09:10

Stark tillväxt efter stora satsningar på e-handel.

Matjätten Axfood kunde i fredags meddela en fin omsättningsökning på strax över 9 procent, för årets andra kvartal, och med ett rörelseresultat på nära 490 miljoner kronor. Ett resultat som var något lägre än förra årets, men enligt plan. Aktivitetsnivån och framtidssatsningarna sägs vara det som drar ner lönsamheten lite.

- Vi har fortsatt satsa på framtida tillväxt, som till stor del är relaterad till vårt digitala erbjudande, och integrerat gränshandels-kedjan Eurocash och matkassebolaget Middagsfrid, säger Klas Balkow, VD för Axfood.

"Kompletterade onlineverksamheten"

Att Axfood vaknat upp och insett e-handelns potential har varit tydlig den senaste tiden. Axfood har bland annat köpt upp både nätbutiken Mat.se och nu senast matkasse-pionjären Middagsfrid.

- Vi kompletterade vår onlineverksamhet med förvärvet av matkasseföretaget Middagsfrid, som nu är en del av Mat.se, skriver Klas Balkow i halvårsrapporten.

E-handel till nio nya städer

Samtidigt som man förvärvar nätbutiker så satsar man även på e-handeln i sina befintliga koncept som Willys och Hemköp.

- Nätbutiken Mat.se fortsätter att växa och har under kvartalet byggt ut lagerkapaciteten i både Stockholm och Göteborg. Inom Willys och Hemköp har vi rullat ut e-handel till ytterligare nio städer.

Axfood berättar även att man flyttat över hemsidorna för Hemköp och Willys till e-handelsplattformarna. Detta för att ge kunderna “en smidigare köpupplevelse”.

Annons
Annons

B2B får mer e-handel

Matkoncernen säljer även dagligvaror till företag via sin B2B-verksamhet Snabbgross och även den får nu mer kärlek på området e-handel.

- För våra företagskunder har vi en ny e-handelsplattform. Plattformen har börjat implementeras och kommer att införas i alla Axfood Snabbgross-butiker under hösten, skriver Klas Balkow.

LÄS ÄVEN:
Axfoods nya VD: "Matbutiken kommer inte spela ut sin roll"

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta