Axfoods nya VD: ”Matbutiken kommer inte spela ut sin roll”

Klas Balkow fokuserar just nu på att få fart på e-handeln hos Willys och Hemköp.

En av de stora utmaningarna med att sälja mat på nätet är “the last mile”. Det menar Klas Balkow, som tillträdde tjänsten som VD för Axfood för ungefär tre månader sedan. I en intervju med Dagens Industri berättar han att han inte tycker att det är någon nackdel att både Hemköp och Willys var relativt sena bland livsmedelsaktörerna med att ge sig ut på nätet, eftersom många aktörer just nu är i full gång med att “utveckla sina erbjudanden”.

- Vi har en fantastisk plattform när det gäller omnikanaler, alltså samverkan mellan de olika digitala plattformarna. Vi har precis börjat arbeta med Hemköp och Willys e-handel, där lägger vi stort fokus, säger han till DI.

Annons

"Alla går igenom digitaliseringsfas"

Hittills i år har Axfood bland annat hunnit med att köpa både Mat.se och Middagsfrid, och av VD:ns uttalanden att döma är det solklart att digitaliseringen är en av de saker som för närvarande står i centrum hos koncernen.

- Alla som vill arbeta med framtidens teknik tänker kanske inte spontant på Willys. Vi som företag måste bli bättre på att berätta vilken tid vi är på väg in i. Alla branscher går igenom en digitaliseringsfas just nu.

Klas Balkow var tidigare VD på Clas Ohlson, ett bolag som ska ha börjat med e-handel redan 1996. Enligt Balkow fungerade Clas Ohlsons fysiska butiker och e-handel som ett komplement till varandra, och det är ett liknande upplägg han ser inom livsmedelsbranschen.

Matlagning i fysisk butik?

Kanske inte i form av att kunderna undersöker utbudet på nätet innan det går till butiken - vilket ska ha varit vanligt hos Clas Ohlson - utan mer i form av att de båda behövs. När Klas Balkow av DI:s reporter får frågan "kommer inte den fysiska matbutiken att spela ut sin roll?", svarar han:

- Nej, det tror jag inte. Inte inom en överskådlig framtid i alla fall. Jag tror på en kombination av e-handel och fysiska butiker. Butiken ska inspirera och fungera som en mötesplats. Vi ser också en branschglidning där det blir mer färdiglagad mat, framför allt lagar man mycket mat i butikerna. På nätet använder man sig mer av recept och får mer och mer hjälp av filmer.

Annons