BabyBjörn gjorde succé på Tmall – fick 10 000 order

Livesänding från monter gav klirr i kassan.

10 000 order på ett enda dygn. Det var resultatet när svenska BabyBjörn storsatsade på Singles Day förra året. Det berättar företaget nu i sin årsredovisning för 2016/2017. Företagets räkenskapsår sträcker sig mellan den 1 maj 2016 och den 30 april 2017.

LÄS ÄVEN: E-handlare träder in som ny VD för BabyBjörn

Annons
Annons

Blev del i upptakten till Singles Day

BabyBjörn satsade under året mycket på just den kinesiska marknaden och ska bland annat ha genomfört olika PR-insatser. På Singles Day 2017, alltså den 11 november i fjol, hade de hjälp av en sällan skådad marknadsföringsmöjlighet. Då ska den kinesiska e-handelsplattformen Tmall nämligen ha sänt live från företagets monter på Kölnmässan, enligt rapporten. Sändningen ska ha varit en del av uppladdningen inför just Singles Day - och resultatet ska inte ha låtit vänta på sig för BabyBjörns del.

- Under Singles Day inföll förra året tog BabyBjörn emot 10 000 order på 24 timmar från butiken på Tmall, skriver företaget i årsrapporten. 

Det ska dock inte ha varit den enda framgången på e-handelsfronten under året. BabyBjörn ska även ha startat webbutiker på flera marknader, bland annat en som ska vara tillgänglig i hela EU.

- I och med att vi nu har egen försäljning så finns det möjlighet för oss att göra helt egna skräddarsydda aktiviteter och kampanjer.

Skänkte från e-handeln på Black Friday

Och även under Black Friday förra året ska företaget ha utnyttjat tillfället till att genomföra en lyckad kampanj i e-handeln.

- Vi valde då att skänka halva försäljningen från alla våra webbshoppar den dagen till förmån för Rädda Barnens internationella verksamhet, vilket mottogs mycket positivt av våra konsumenter, sammanfattar BabyBjörn.

Företagets omsättning för året minskade något jämfört med det föregående räkenskapsåret och gick från 582 miljoner till drygt 577 miljoner kronor, en minskning på 0,8 procent.

Exakt hur mycket av omsättningen som kommer från e-handeln anges inte, men däremot framgår det att försäljningen i Europa står för drygt 50 procent av de totala intäkterna medan Asien och Nordamerika står för cirka 25 procent vardera.

Annons
Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!