Annons

BabyBjörn gjorde succé på Tmall - fick 10 000 order Till höger Baby Björns nya vd Nicolas Warchalowski

BabyBjörn gjorde succé på Tmall - fick 10 000 order

2018-08-30 11:30

Livesänding från monter gav klirr i kassan.

10 000 order på ett enda dygn. Det var resultatet när svenska BabyBjörn storsatsade på Singles Day förra året. Det berättar företaget nu i sin årsredovisning för 2016/2017. Företagets räkenskapsår sträcker sig mellan den 1 maj 2016 och den 30 april 2017.

LÄS ÄVEN: E-handlare träder in som ny VD för BabyBjörn

Blev del i upptakten till Singles Day

BabyBjörn satsade under året mycket på just den kinesiska marknaden och ska bland annat ha genomfört olika PR-insatser. På Singles Day 2017, alltså den 11 november i fjol, hade de hjälp av en sällan skådad marknadsföringsmöjlighet. Då ska den kinesiska e-handelsplattformen Tmall nämligen ha sänt live från företagets monter på Kölnmässan, enligt rapporten. Sändningen ska ha varit en del av uppladdningen inför just Singles Day - och resultatet ska inte ha låtit vänta på sig för BabyBjörns del.

- Under Singles Day inföll förra året tog BabyBjörn emot 10 000 order på 24 timmar från butiken på Tmall, skriver företaget i årsrapporten. 

Det ska dock inte ha varit den enda framgången på e-handelsfronten under året. BabyBjörn ska även ha startat webbutiker på flera marknader, bland annat en som ska vara tillgänglig i hela EU.

Annons
Annons
- I och med att vi nu har egen försäljning så finns det möjlighet för oss att göra helt egna skräddarsydda aktiviteter och kampanjer.

Skänkte från e-handeln på Black Friday

Och även under Black Friday förra året ska företaget ha utnyttjat tillfället till att genomföra en lyckad kampanj i e-handeln.

- Vi valde då att skänka halva försäljningen från alla våra webbshoppar den dagen till förmån för Rädda Barnens internationella verksamhet, vilket mottogs mycket positivt av våra konsumenter, sammanfattar BabyBjörn.

Företagets omsättning för året minskade något jämfört med det föregående räkenskapsåret och gick från 582 miljoner till drygt 577 miljoner kronor, en minskning på 0,8 procent.

Exakt hur mycket av omsättningen som kommer från e-handeln anges inte, men däremot framgår det att försäljningen i Europa står för drygt 50 procent av de totala intäkterna medan Asien och Nordamerika står för cirka 25 procent vardera.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta