Annons

BabyBjörn gjorde succé på Tmall - fick 10 000 order Till höger Baby Björns nya vd Nicolas Warchalowski

BabyBjörn gjorde succé på Tmall - fick 10 000 order

2018-08-30 11:30

Livesänding från monter gav klirr i kassan.

10 000 order på ett enda dygn. Det var resultatet när svenska BabyBjörn storsatsade på Singles Day förra året. Det berättar företaget nu i sin årsredovisning för 2016/2017. Företagets räkenskapsår sträcker sig mellan den 1 maj 2016 och den 30 april 2017.

LÄS ÄVEN: E-handlare träder in som ny VD för BabyBjörn

Blev del i upptakten till Singles Day

BabyBjörn satsade under året mycket på just den kinesiska marknaden och ska bland annat ha genomfört olika PR-insatser. På Singles Day 2017, alltså den 11 november i fjol, hade de hjälp av en sällan skådad marknadsföringsmöjlighet. Då ska den kinesiska e-handelsplattformen Tmall nämligen ha sänt live från företagets monter på Kölnmässan, enligt rapporten. Sändningen ska ha varit en del av uppladdningen inför just Singles Day - och resultatet ska inte ha låtit vänta på sig för BabyBjörns del.

- Under Singles Day inföll förra året tog BabyBjörn emot 10 000 order på 24 timmar från butiken på Tmall, skriver företaget i årsrapporten. 

Det ska dock inte ha varit den enda framgången på e-handelsfronten under året. BabyBjörn ska även ha startat webbutiker på flera marknader, bland annat en som ska vara tillgänglig i hela EU.

Annons
Annons
- I och med att vi nu har egen försäljning så finns det möjlighet för oss att göra helt egna skräddarsydda aktiviteter och kampanjer.

Skänkte från e-handeln på Black Friday

Och även under Black Friday förra året ska företaget ha utnyttjat tillfället till att genomföra en lyckad kampanj i e-handeln.

- Vi valde då att skänka halva försäljningen från alla våra webbshoppar den dagen till förmån för Rädda Barnens internationella verksamhet, vilket mottogs mycket positivt av våra konsumenter, sammanfattar BabyBjörn.

Företagets omsättning för året minskade något jämfört med det föregående räkenskapsåret och gick från 582 miljoner till drygt 577 miljoner kronor, en minskning på 0,8 procent.

Exakt hur mycket av omsättningen som kommer från e-handeln anges inte, men däremot framgår det att försäljningen i Europa står för drygt 50 procent av de totala intäkterna medan Asien och Nordamerika står för cirka 25 procent vardera.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta