Babyshop köper norsk nätbutik för nära 90 miljoner

E-handeln Babyshop som startades av Marcus Tagesson och Linn Tagesson fortsätter nu förvärven i jakten på att bli den lyxiga barnbutiken med hela världen. Nu köper man upp sin norska motsvarighet.

Vår svenska nätbutik Babyshop.com, som för bara några månader sedan köpte upp sin brittiska konkurrent AlexandAlexa, öppnar nu plånboken igen och lägger beslag på Babyshop.no.

Babyshop.com som numera ingår i e-handelsgruppen The Luxury Kids Group förvärvar alltså Babyshop.no. En nätbutik som inte ska vara helt olika den svenska med fokus på lite finare barnprodukter.

Annons

- Babyshop i Norge har jobbat på samma sätt som vi har när det kommer till kvalitet och säkerhet, med kunden i fokus. Att det har samma namn var ett plus i kanten, men det är ett väldigt starkt varumärke i Norge med lång historia, säger Marcus Tagesson, medgrundare av Babyshop.com till Dagens industri.

Köpeskillingen ska enligt norsk media vara 80 miljoner norska kronor, eller 88 miljoner svenska kronor i dagens kurs. Bolaget omsatte runt 275 miljoner svenska kronor förra året.

Utöver nätbutiken följer det även med 15 fysiska butiker i Norge och av kedjans omsättningen ska bara 20 procent komma ifrån nätet. Vilket kan jämföras med The Luxury Kids Group vars omsättning primärt är via nätet.

Vi gissar att de nu ska lägga lite mer krut på online-biten i Norge.

E-handelsgruppen, med de senaste uppköpen, förväntas omsätta runt 700 miljoner kronor nästa år enligt Marcus Tagesson. Marcus tar nu även över rollen som VD för gruppen när Magnus Fredin lämnar bolaget.

Annons