Bauhaus nya webb-TV slussar kunder direkt till e-handeln

Bauhaus lanserar en egen medieplattform som bland annat kommer att erbjuda möjligheten för kunder att e-handla direkt genom en köpknapp i en inspelad annons.

Byggvaruhuset Bauhaus har sedan flera år tillbaka producerat videomaterial, bland annat i form av renoveringstips och bygginstruktioner, för publicering via YouTube. Nu lanserar bolaget en egen medieplattform, Bauhaus Media. Där finns bland annat tjänsten Bauhaus Play, som bland annat låter leverantörer visa annonsfilmer på Bauhaus e-handelssajt.  

Filmer med inbyggd köpknapp

Planen är också att införa en helt ny försäljningsmodell som går ut på att en köpknapp införs i instruktionsvideon eller annonsfilmen. Ehandel.se har tidigare berättat om liknande initiativ från Amazon och Apple TV. Klickar tittaren på köpknappen leder det direkt till ett köp i Bauhaus e-handel.

Annons

- Vårt mål är att ge våra leverantörer och samarbetspartners ett helt nytt tillvägagångssätt för att nå ut till sina kunder. Vi erbjuder en genväg att få ökad exponering genom att synas på rätt plats, vid rätt tillfälle och mot rätt publik. Vår vision är att bli vårt egna mediehus, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.

Anledningen till att Bauhaus inför sin egen videotjänst ska bland annat vara att det blir lättare att tjäna pengar på det filmade materialet, samt att Bauhaus nu får full kontroll över företagets videoinnehåll.

- Bauhaus Media öppnar dörrarna till ett helt nytt affärsområde. Våra leverantörer skall inte längre behöva vända sig till olika mediekanaler för att distribuera sitt varumärke, istället skall vi på BauhausMedia hjälpa dem med det. Vi vill helt enkelt förändra hela ekosystemet mellan leverantör, återförsäljare och konsument, avslutar Johan Saxne.

Annons