Annons

Begravningstjänst på nätet ökade 600 procent på ett år Jakob Nordström

Begravningstjänst på nätet ökade 600 procent på ett år

2017-03-31 11:30

Lavendla går mot 20 miljoner i omsättning i år.

Sedan den nätbaserade begravningsbyrån Lavendla tog upp kampen med Funera i slutet av 2014 har det gått snabbt för företaget. Omsättningen har stigit från en miljon kronor 2015 till 7,2 miljoner 2016.

- Absolut, det har gått superfort, konstaterar VD:n och grundaren Jakob Nordström.

Trygghet viktigare än pris

Sedan starten har Lavendla gått från att satsa på att marknadsföra sig med en viss prisprofil till att det nu är kundomdömena som är den största konkurrensfördelen. Jakob Nordström menar att det är något som skiljer Lavendla från konkurrenten Funera, där prisfokuset fortfarande är det som är mest framträdande.

- Vi har märkt att bra kundomdömen är det som ger mest. Den största målgruppen hos oss vill i första hand känna trygghet och förtroende snarare än att det ska vara så billigt som möjligt, säger han.

Att boka en begravningstjänst på nätet är något som verkar gå hem hos de flesta kundgrupper, så länge de har en viss teknikvana.  

- Många tror att det generellt är yngre personer som bokar en begravning på nätet men så är det inte riktigt. Tittar vi på snittåldern bland de som bokar hos oss så ligger den på över 50 år, säger Jakob Nordström.

90 procent bokar på nätet

Jakob Nordström tror att Lavendlas framgångar beror på att företaget har varit bra på att lyssna in marknadens behov samtidigt som de har varit snabba med att utveckla sin webbtjänst. I dag kommer 90 procent av Lavendlas begravningsbokningar via företagets hemsida, medan resterande bokningar sker under fysiska möten med en representant från företaget.

Annons
Annons

Även om Lavendla numera inte konkurrerar om pris i första hand ligger företagets priser ändå lägre än hos de traditionella begravningsbyråerna. Jakob Nordström uppskattar till exempel att en begravning är ungefär 20 procent billigare hos Lavendla än hos Fonus.

- Det är för att vi har en helt annan affärsmodell, säger han.

Köper in tjänster

Bland annat har Lavendla endast ett kontor där alla 12 anställda jobbar medan Fonus har ett stort antal lokala kontor, vilket förstås innebär en kostnad. Dessutom har Lavendla, till skillnad från sin mer traditionella konkurrent, inte heller några begravningsbilar i egen regi. Transporter och andra tjänster, som till exempel blomsterarrangemang, köper Lavendla istället in från andra företag.

- De senaste åren har det kommit flera aktörer som har som affärsidé att serva begravningsbyråer, berättar Jakob Nordström.

För 2017 räknar Lavendla med en ännu snabbare omsättningsökning än den som har skett hittills. Målet för i år är satt till 20 miljoner och 2018 väntas den siffran dubblas igen.

- Vi följer budget så vi kommer att landa på 20 miljoner i år, säger Jakob Nordström.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta