Bekväma och flexibla e-handlare blir vinnarna i jul

I år görs nästan lika många köp online som i fysisk butik inför jul, och då julhandeln drar igång tidigare än förut, vill svenskarna gärna se mer flexibla leverans- och returmöjligheter.

Svenskarnas julshopping väntas i år öka med 20 procent enligt en undersökning gjord av Klarna och Bring. 65 procent av de svenska konsumenterna säger att de kommer att handla lika många eller fler, julklappar på nätet i år jämfört med förra året.

Samtidigt säger 17 procent av de tillfrågade som inte handlade i fjol, att de kommer att göra det i år. Det innebär att andelen julklappsköp på nätet nästan är lika stor som i fysiska butiker och Johan Holgersson, marknadsdirektör e-handel på Bring, tror att online inom kort kommer att vara den största spelaren.

Annons

– Klappköpen online har tydligt etablerats. Bekvämlighet gör att allt fler svenskar väljer att köpa sina julklappar på nätet. Jag vågar påstå att näthandeln blir det vanligaste sättet att handla inför jul på under de kommande två till tre åren, säger Johan Holgersson.

Bekväm shopping avgör

Att svenskarna väljer att shoppa på nätet beror alltså inte helt oväntat på att det upplevs som bekvämt. Det är därmed en konkurrensfaktor även mellan nätbutikerna i Sverige, och då gäller att erbjuda det kunderna efterfrågar.

Precis som vi sett vid flera tillfällen tidigare är det bekväma och flexibla leveransalternativ som gäller. Mer än 8 av 10 konsumenter i Norden vill ha valfrihet i leveransalternativ och 76 procent av svenskarna, tycker att avsaknad på flexibla leveranstider vid hemleveranser kan göra att de avstår från att shoppa online.

Samtidigt kommer många att starta julshoppingen på nätet redan i slutet av november, och de flesta tror sig vara klara i mitten av december. Något som gör att 80 procent av de svenska konsumenterna gärna ser förlängda bytes- och returtider.

– Nätbutikerna bör erbjuda flexibla bytes– och returtider i samband med julhandeln. Användarna förväntar sig att dessa förlängs även hos nätbutikerna, på samma sätt som de flesta fysiska butiker brukar göra under julen, säger Anna Borg, Nordenchef på Klarna.

Annons