Annons

Han lämnar Motormännen för toppjobb hos Droshi Stefan Bensmo

Han lämnar Motormännen för toppjobb hos Droshi

2017-10-12 07:00

Stefan Bensmo blir COO hos dropshippingaktören Droshi.

Han började sin e-handelskarriär hos CDON:s kundtjänst och avancerade med tiden inom Qliro Group, där han till slut hade rollen som kategorichef i vitvarubutiken Tretti. För snart ett år sedan tog dock Stefan Bensmos Qliro-saga slut, och i januari blev den erfarne e-handlaren istället e-handelschef hos Motormännen.

Nu kan vi berätta att han efter mindre än ett år på posten går vidare till nästa företag. Stefan Bensmo har nämligen fått en ny tjänst som COO hos dropshippingföretaget Droshi, och börjar på sitt nya jobb den 25 oktober.

- Jag trivs egentligen fantastiskt bra här, och allt från kollegor till arbetsuppgifter passar mig utmärkt. Anledningen till att jag går över till Droshi är helt och hållet att jag har ett starkt personligt intresse i företaget.

Blev "helt såld" av vd:ns visioner

Stefan Bensmo, som har arbetat med dropshipping hos alla sina senaste arbetsgivare, ser stora fördelar med affärsmodellen. Att låta leverantören av en viss produkt sköta åtminstone delar av leveranserna, är enligt Stefan Bensmo populärt inte minst i e-handelslandet USA.

- Det finns ju utmaningar med dropshipping, men kan man lösa dem så är i alla fall jag helt säker på att det är det bästa alternativet.

I sin nya roll som operativ chef för Droshi kommer Stefan Bensmo att agera vad han själv beskriver som vd:n Jonas Salminens “högra hand”. Han ska bland annat ha ansvar för verksamheten när Jonas Salminen inte är på plats.

De två fick kontakt på LinkedIn, och följde så småningom upp med ett möte över en kopp kaffe. Resten är, som man brukar säga, historia.

Annons
Annons
- Det Jonas sade under vår fikastund var så otroligt inspirerande. Han har sådana otroliga visioner att jag blev helt såld. Sen fick jag se systemet de har byggt upp, och då blev jag om möjligt ännu mer såld.

Hur känns det att gå från ett så pass traditionellt bolag till att arbeta för ett i princip helt nytt bolag?

- Jonas var ju tydlig med att det här är en startup, och frågade om jag visste vad jag gav mig in på. Och jag har aldrig varit på en startup, så nej, det vet jag inte. Men jag jobbar hellre på ett litet bolag, det blir mycket mer familjärt.

Ska ge handlarna mer kontroll

Trots att företaget är relativt nytt har intresset inte låtit vänta på sig. Enligt Stefan Bensmo har Droshi för närvarande runt tusen intresseanmälningar som väntar på att gås igenom. För att snabba upp arbetet kommer Stefan Bensmo under sina första veckor på Droshi rekrytera två nya medarbetare, som ska arbeta med försäljning och kundtjänst. I mitten av november ska 300 återförsäljare få tillgång till Droshis plattform, och de väntas bli fler till antalet allt eftersom.

- Våra leverantörer måste vara beredda på försäljningsökning och se till att produkter finns i lager, förklarar Stefan Bensmo.

Stefan Bensmo berättar att den största utmaningen för dropshipping är att återförsäljaren inte har full kontroll över spårningen, men att det är ett problem som Droshi arbetar intensivt för att lösa. Han ser framför sig att Droshi inte bara har möjlighet att ta över Europa, utan att företaget har global potential.

- Med plattformen vi har i dag tvivlar jag inte en sekund på att det kommer att hända, för den är så otroligt bra. Jag kan inte säga för mycket, men ett klassiskt bekymmer inom dropshipping är ju att man tappar lite av kontrollen. Får vi en lösning på det ser jag inga begränsningar för Droshi, säger han, och avslutar:
- Vi har massor på gång och det är fantastiskt kul att det finns ett så stort intresse.

LÄS ÄVEN: De ska hjälpa e-handlarna att droppa logistikkrånglet

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta