Annons

Han lämnar Motormännen för toppjobb hos Droshi Stefan Bensmo

Han lämnar Motormännen för toppjobb hos Droshi

2017-10-12 07:00

Stefan Bensmo blir COO hos dropshippingaktören Droshi.

Han började sin e-handelskarriär hos CDON:s kundtjänst och avancerade med tiden inom Qliro Group, där han till slut hade rollen som kategorichef i vitvarubutiken Tretti. För snart ett år sedan tog dock Stefan Bensmos Qliro-saga slut, och i januari blev den erfarne e-handlaren istället e-handelschef hos Motormännen.

Nu kan vi berätta att han efter mindre än ett år på posten går vidare till nästa företag. Stefan Bensmo har nämligen fått en ny tjänst som COO hos dropshippingföretaget Droshi, och börjar på sitt nya jobb den 25 oktober.

- Jag trivs egentligen fantastiskt bra här, och allt från kollegor till arbetsuppgifter passar mig utmärkt. Anledningen till att jag går över till Droshi är helt och hållet att jag har ett starkt personligt intresse i företaget.

Blev "helt såld" av vd:ns visioner

Stefan Bensmo, som har arbetat med dropshipping hos alla sina senaste arbetsgivare, ser stora fördelar med affärsmodellen. Att låta leverantören av en viss produkt sköta åtminstone delar av leveranserna, är enligt Stefan Bensmo populärt inte minst i e-handelslandet USA.

- Det finns ju utmaningar med dropshipping, men kan man lösa dem så är i alla fall jag helt säker på att det är det bästa alternativet.

I sin nya roll som operativ chef för Droshi kommer Stefan Bensmo att agera vad han själv beskriver som vd:n Jonas Salminens “högra hand”. Han ska bland annat ha ansvar för verksamheten när Jonas Salminen inte är på plats.

De två fick kontakt på LinkedIn, och följde så småningom upp med ett möte över en kopp kaffe. Resten är, som man brukar säga, historia.

Annons
Annons
- Det Jonas sade under vår fikastund var så otroligt inspirerande. Han har sådana otroliga visioner att jag blev helt såld. Sen fick jag se systemet de har byggt upp, och då blev jag om möjligt ännu mer såld.

Hur känns det att gå från ett så pass traditionellt bolag till att arbeta för ett i princip helt nytt bolag?

- Jonas var ju tydlig med att det här är en startup, och frågade om jag visste vad jag gav mig in på. Och jag har aldrig varit på en startup, så nej, det vet jag inte. Men jag jobbar hellre på ett litet bolag, det blir mycket mer familjärt.

Ska ge handlarna mer kontroll

Trots att företaget är relativt nytt har intresset inte låtit vänta på sig. Enligt Stefan Bensmo har Droshi för närvarande runt tusen intresseanmälningar som väntar på att gås igenom. För att snabba upp arbetet kommer Stefan Bensmo under sina första veckor på Droshi rekrytera två nya medarbetare, som ska arbeta med försäljning och kundtjänst. I mitten av november ska 300 återförsäljare få tillgång till Droshis plattform, och de väntas bli fler till antalet allt eftersom.

- Våra leverantörer måste vara beredda på försäljningsökning och se till att produkter finns i lager, förklarar Stefan Bensmo.

Stefan Bensmo berättar att den största utmaningen för dropshipping är att återförsäljaren inte har full kontroll över spårningen, men att det är ett problem som Droshi arbetar intensivt för att lösa. Han ser framför sig att Droshi inte bara har möjlighet att ta över Europa, utan att företaget har global potential.

- Med plattformen vi har i dag tvivlar jag inte en sekund på att det kommer att hända, för den är så otroligt bra. Jag kan inte säga för mycket, men ett klassiskt bekymmer inom dropshipping är ju att man tappar lite av kontrollen. Får vi en lösning på det ser jag inga begränsningar för Droshi, säger han, och avslutar:
- Vi har massor på gång och det är fantastiskt kul att det finns ett så stort intresse.

LÄS ÄVEN: De ska hjälpa e-handlarna att droppa logistikkrånglet

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta