Annons

Beställningsstopp i e-handeln - mataktörerna överraskade Tomas Kull, vd för Mathem

Beställningsstopp i e-handeln - mataktörerna överraskade

2018-08-14 09:20

Fick prioritera kvalitet framför volym.

Sommarsemestern går mot sitt slut, och för många har det återigen blivit dags att komma in i vardagens rutiner. Men att åka till en fysisk butik för att fylla på kylskåpet när solen fortfarande värmer, är något som många gärna slipper.

Större ökning än förväntat

Åtminstone om man ska döma av intresset för att e-handla mat, som ska ha skjutit i höjden den senaste veckan. Hos Mathem ska beställningstrycket ha lett till att företaget under helgen tidvis fick stoppa alla inkommande order.

- Vi var tvungna att stänga av beställningarna till på måndag för att kunna prioritera kvaliteten före volym, säger Mathems vd Tomas Kull till Dagens industri.

Enligt Tomas Kull är intresset för att beställa hem matkassar just nu överraskande stort.

- Det är en större ökning än vad vi hade förväntat oss till i dag och redan till förra veckan, säger han.

"Börjar ta fart nu"

Även Mat.se ska ha sett ett lyft i antalet beställningar den senaste veckan.

Annons
Annons
- Det går ner varje sommar, men vi ser att det börjar ta fart nu, säger Anders Jacobsson, marknadsansvarig på Mat.se, till Di.

Och även om ökningen för e-handlad mat var ganska blygsam förra året, är både Tomas Kull och Anders Jacobsson övertygade om att branschen står inför en kraftig tillväxt.

- Titta på våra barn. De handlar det mesta på nätet. Är man van att vara på nätet så blir det naturligt att handla där, säger Tomas Kull.

LÄS ÄVEN: Så många miljarder omsätter nätmaten i år

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Raketen E-klok.se dubblar från 20 till 40 miljoner i år

Tar fart mot nordisk expansion och 100 miljoner.

Annons
Annons
IKEA skippar Black Friday:

IKEA skippar Black Friday: "Har valt att inte uppmärksamma"

Avstår kampanjdagen helt i Sverige.

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Han vill göra om cykelbranschen - pengarna strömmar in

Ny e-handel uppe i 122 procent.

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Nytt mode som inte finns säljs exklusivt i Carlings nätbutik

Pris: 100-300 kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

Sverige i topp bland länderna där Black Friday ökar mest

"Med största sannolikhet slås rekord även i år".

Julklapp från Instagram - tre nya <nobr>e-handelsfunktioner</nobr>

Julklapp från Instagram - tre nya e-handelsfunktioner

Bland annat e-handel i videor.

Björn Borgs <nobr>e-handel</nobr> över 100 miljoner hittills i år

Björn Borgs e-handel över 100 miljoner hittills i år

Står nu för en femtedel.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta