Annons

Betalföretag lanserar karta för att öka den lokala e-handeln Några Payson-butiker i Stockholm

Betalföretag lanserar karta för att öka den lokala e-handeln

2015-10-29 11:03

Konsumenter vill näthandla lokalt och det ska nu bli enklare med ett nytt verktyg som även e-handlare ska ha nytta av.

Tidigare i år rapporterade betalföretaget Payson att konsumenterna gillar att handla lokalt, fast på nätet.

Nästan 40 procent av de tillfrågade svenskarna föredrog att handla ifrån en e-handel i sin hemkommun. Anledningarna sades vara att man ville stödja lokala entreprenörer samt att man såg en vinst för miljön genom att e-handla lokalt.

Payson som enligt Ehandelsindex är den näst största betalväxeln efter PayPal, och sitter på över 1500 nätbutiker har nu satt fokus på den lokala e-handeln.

Hitta din lokala e-butik

Företaget har lanserat ett nytt verktyg för sina e-handlare som man kallar "Hitta din lokala e-butik". Verktyget är inte speciellt komplicerat utan låter Paysons kunder, e-handlarna, lägga till sig själva på kartan.

Annons
Annons
- Hitintills har 989 stycken valt att göra det vilket vi tycker är jättekul, säger Emma Lindgren, CMO på Payson.

För att det ska vara någon vits med hela konceptet måste man förstås nå ut med kartan och det är nu planen.

- Just nu lanserar vi verktyget genom att marknadsföra det mot våra kunder, både privatkunder och företag. Vi gör även riktad kommunikation mot lokalmedia för att lyfta de lokala e-handlarna och verktyget, säger Emma Lindgren.

Payson påpekar ytterligare en tanke med kartan som handlar om att låta e-handlare hitta varandra.

- Vi ser flera användningsområden för verktyget – både för att konsumenter kommer att kunna finna e-butiker i den egna kommunen men också att våra egna e-handlare ska kunna finna varandra i den egna kommunen för att nätverka, hämta inspiration och samarbeta, avslutar Emma Lindgren.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Annons
Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Får nytt toppjobb hos CDON:

Får nytt toppjobb hos CDON: "Jobbar med det jag brinner för"

Nytt ansvarsområde för e-handelsprofilen.

Ny <nobr>e-handel</nobr> gör väggkonst av bilder från Instagram

Ny e-handel gör väggkonst av bilder från Instagram

Från likes till e-handelsinkomst.

Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta