Björn Borgs e-handel ökade med 37 procent under Q4

En av de bästa fjärde kvartalen någonsin, enligt VD:n Henrik Bunge.

Björn Borgs senaste rapporter har bjudit på succé efter succé när det kommer till sportmärkets försäljning på nätet. Under helåret 2015 ökade till exempel Björn Borgs e-handel med hela 73 procent.

Starkare online än i butik

När bolaget nu presenterar sina siffror för Q4 och för helåret 2016 ser det fortsatt positivt ut för onlineförsäljningen. Under förra årets fjärde kvartal växte Björn Borgs e-handel med 37 procent jämfört med året innan, medan tillväxten i bolagets fysiska butiker under samma period var 20 procent.

Annons

- Black Friday/Cyber week är en starkt bidragande orsak till den starka tillväxten, konstaterar företaget i en presentation av rapporten.

Totalt för Q4 nådde Björn Borg en nettoomsättning på drygt 171 miljoner kronor.

- Vi avslutade 2016 med ett av våra bästa fjärde kvartal någonsin, kommenterar företagets VD Henrik Bunge.

Ökade med 10 procent över helåret

För året som helhet omsatte Björn Borg knappt 632 miljoner kronor, vilket är en ökning på tio procent jämfört med året innan. Samtidigt nådde företaget en vinst efter skatt på 46,9 miljoner kronor. Försäljningen uppges ha drivits av alla produktgrupper utom solglasögon. För året som helhet var tillväxten i e-handeln knappt 33 procent, vilket alltså innebär att det är inom e-handeln företaget ser starkast utveckling även om ökningen är mindre än 2015.

Björn Borg rapporterar tillväxt i framför allt Sverige, Holland, Finland och England, medan utvecklingen såg lite sämre ut i Norge och Belgien.

Annons