Björn Borgs e-handel ökade med 73 procent 2015

Björn Borgs e-handel tillsammans med de egna retailbutikerna står nu för 20 procent av företagets omsättning.

Vid den här tiden förra året stod det klart att Björn Borgs e-handel hade ökat med nästan 80 procent under 2014. Nu står det klart att modeföretaget kan lägga ännu ett gott e-handelsår till handlingarna. 2015 ökade nämligen Björn Borgs onlineförsäljning med ytterligare 73 procent, enligt företagets bokslut för 2015.

- Trots en temporär minskning av bruttomarginalen under Q4 ligger vi stadigt på en bruttomarginal för helåret på över 52 procent. Tillväxten drivs främst av segmentet detaljhandel där vår egna e-handel ökade med 73 procent, heter det i bokslutskommunikén.

Annons
Annons

Omsättningsökning på 13 procent

Björn Borg har gjort sig kända för att gärna testa nya tekniska lösningar, och 2015 blev året då företaget bland annat införde en prenumerationstjänst för kalsonger. Kanske hade den viss inverkan på att det blev positiva siffror för marknaderna i Sverige, Norge och Finland, medan det gick sämre i Belgien, Danmark och England.

Enligt bokslutet står nu e-handeln, tillsammans med de egna retailbutikerna för 20 procent av bolagets omsättning, som i fjol ska ha ökat med 13 procent till 152,6 miljoner kronor.

- I vår affärsplan, Northern Star, som lanserades för 15 månader sedan, lyfter vi fram tre fokusområden: sportmode, egen e-handel samt stärkt geografisk närvaro i Nordeuropa, skriver Björn Borg i bokslutet.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!