Black Friday levererar dubbelt så hög försäljning och trafik

Både betalföretaget Klarna och prisjämförelsesajten Prisjakt rapporterar en hundraprocentig ökning jämfört med förra årets Black Friday.

Klockan 12 i dag, det vill säga halvägs in i Black Friday, kunde betalleverantören Klarna rapportera att transaktionsvolymerna hade ökat med 100 procent i Sverige jämfört med Black Friday 2014. Jämfört med fredagen som inföll för en vecka sedan är ökningen ännu mer påtaglig, 230 procent.

Klarnas siffror för Norden är något annorlunda. Jämfört med förra året har betalningarna ökat med 90 procent, medan skillnaden mot en vanlig fredag är hela 260 procent.

Annons

 "Kommer att bli en bra helg"

Även hos Prisjakt stod det tidigt klart att Black Friday-succén var ett faktum. Succén blev till och med lite väl bra, eftersom sajten gick ner vid midnatt när ett stort antal laddade shoppingentusiaster försökte ta sig in på sajten samtidigt. Under förmiddagen kunde sajten meddela att de såg en trafikökning på upp emot hundra procent jämfört med förra året. Jämfört med en vanlig fredag har trafiken hos Prisjakt gått upp med hela 350 procent.

- Det fortsätter att vara extremt tryck och flera handlare har problem att hålla sina sajter uppe. Just nu håller sig sajten bra och troligen kommer besöken spridas ut bättre under resten av dagen. Många kampanjer kommer att fortsätta över helgen så för handlarna kommer det att bli en bra helg, förutom en mycket bra fredag, rapporterar Magnus Bengtsson, som är partneransvarig på Prisjakt.

Det känns alltså inte långsökt att det här blev året som Black Friday på nätet verkligen slog igenom, något som vår analys i veckan också förutspådde. Nästa vecka kommer vi förstås också att visa hur siffrorna för dagen verkligen föll ut.

Annons