Annons

Black Friday levererar dubbelt så hög försäljning och trafik Årets Black Friday en stor succé

Black Friday levererar dubbelt så hög försäljning och trafik

2015-11-27 14:05

Både betalföretaget Klarna och prisjämförelsesajten Prisjakt rapporterar en hundraprocentig ökning jämfört med förra årets Black Friday.

Klockan 12 i dag, det vill säga halvägs in i Black Friday, kunde betalleverantören Klarna rapportera att transaktionsvolymerna hade ökat med 100 procent i Sverige jämfört med Black Friday 2014. Jämfört med fredagen som inföll för en vecka sedan är ökningen ännu mer påtaglig, 230 procent.

Klarnas siffror för Norden är något annorlunda. Jämfört med förra året har betalningarna ökat med 90 procent, medan skillnaden mot en vanlig fredag är hela 260 procent.

 "Kommer att bli en bra helg"

Även hos Prisjakt stod det tidigt klart att Black Friday-succén var ett faktum. Succén blev till och med lite väl bra, eftersom sajten gick ner vid midnatt när ett stort antal laddade shoppingentusiaster försökte ta sig in på sajten samtidigt. Under förmiddagen kunde sajten meddela att de såg en trafikökning på upp emot hundra procent jämfört med förra året. Jämfört med en vanlig fredag har trafiken hos Prisjakt gått upp med hela 350 procent.

Annons
Annons
- Det fortsätter att vara extremt tryck och flera handlare har problem att hålla sina sajter uppe. Just nu håller sig sajten bra och troligen kommer besöken spridas ut bättre under resten av dagen. Många kampanjer kommer att fortsätta över helgen så för handlarna kommer det att bli en bra helg, förutom en mycket bra fredag, rapporterar Magnus Bengtsson, som är partneransvarig på Prisjakt.

Det känns alltså inte långsökt att det här blev året som Black Friday på nätet verkligen slog igenom, något som vår analys i veckan också förutspådde. Nästa vecka kommer vi förstås också att visa hur siffrorna för dagen verkligen föll ut.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta