Annons

Black Friday levererar dubbelt så hög försäljning och trafik Årets Black Friday en stor succé

Black Friday levererar dubbelt så hög försäljning och trafik

2015-11-27 14:05

Både betalföretaget Klarna och prisjämförelsesajten Prisjakt rapporterar en hundraprocentig ökning jämfört med förra årets Black Friday.

Klockan 12 i dag, det vill säga halvägs in i Black Friday, kunde betalleverantören Klarna rapportera att transaktionsvolymerna hade ökat med 100 procent i Sverige jämfört med Black Friday 2014. Jämfört med fredagen som inföll för en vecka sedan är ökningen ännu mer påtaglig, 230 procent.

Klarnas siffror för Norden är något annorlunda. Jämfört med förra året har betalningarna ökat med 90 procent, medan skillnaden mot en vanlig fredag är hela 260 procent.

 "Kommer att bli en bra helg"

Även hos Prisjakt stod det tidigt klart att Black Friday-succén var ett faktum. Succén blev till och med lite väl bra, eftersom sajten gick ner vid midnatt när ett stort antal laddade shoppingentusiaster försökte ta sig in på sajten samtidigt. Under förmiddagen kunde sajten meddela att de såg en trafikökning på upp emot hundra procent jämfört med förra året. Jämfört med en vanlig fredag har trafiken hos Prisjakt gått upp med hela 350 procent.

Annons
Annons
- Det fortsätter att vara extremt tryck och flera handlare har problem att hålla sina sajter uppe. Just nu håller sig sajten bra och troligen kommer besöken spridas ut bättre under resten av dagen. Många kampanjer kommer att fortsätta över helgen så för handlarna kommer det att bli en bra helg, förutom en mycket bra fredag, rapporterar Magnus Bengtsson, som är partneransvarig på Prisjakt.

Det känns alltså inte långsökt att det här blev året som Black Friday på nätet verkligen slog igenom, något som vår analys i veckan också förutspådde. Nästa vecka kommer vi förstås också att visa hur siffrorna för dagen verkligen föll ut.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Annons
Annons
Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons
Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta