Annons

Förra året etablerades Black Friday i Sveriges e-handel På fredag blir det köpfest hos många e-handlare

Analys: Förra året etablerades Black Friday i Sveriges e-handel

2015-11-24 13:04

Vi har tittat närmare på 250 e-handlare och deras orderingång under 2013 och 2014 års Black Friday, och rea-dagen ifrån USA är nu här.

På fredag är det Black Friday. Den amerikanska dagen då alla handlare går från röda siffror (förlust) till svarta siffror. Detta när alla konsumenter blir galna och slåss om att få ta del av de bästa erbjudandena i butiker och på nätet.

Varje år skadas personer i USA, och i Storbritannien, när butikerna lagt upp hajpen kring de hetaste dealsen. E-handeln är dock förstås skadefri men kunderna vallfärdar fortfarande till nätet.

En femtedel av veckans order

Black Friday har anammats allt mer av nätbutikerna i USA och när rea-dagen nu kommit till Sverige kan vi konstatera att både fysiska butiker och nätbutiker samlats kring dagen.

Vi satte vår analysavdelning på att kontrollera hur dagen gjort sitt intåg i svensk e-handel.


Fredagens andel av veckans order
(Black Friday och fredagarna före och efter)

Det vi kan se är att förra året, 2014, var det första året som Black Friday verkligen etablerade sig i Sverige. Förra året stod Black Friday för nära en femtedel (19 procent) av hela veckans orderingång.

Annons
Annons
- Normalt kommer tio till tolv procent av veckans ordrar under fredagen och förra årets ökning visar tydligt att Black Friday tagit sig till Sverige. Analysavdelningen väntar spänt på att se vad årets siffror visar, säger Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se's analysavdelning.

Året innan, 2013, såg man även en ökning jämfört med fredagen veckan innan, men dagen genererade bara 13 procent av veckans order. Vilket alltså inte är långt ifrån en normal fredag.

Med tanke på den uppslutning vi ser i år från fysiska butiker samt näthandlare, CDON började räkna ner för flera veckor sedan, lutar det förstås åt nya rekord och en ännu större köpfest än i fjol. Det blir även allt vanligare att man sträcker ut Black Friday till hela denna vecka, vilket eventuellt kan påverka fredagstoppen. Det som står klart är i alla fall att Black Friday är här för att stanna och de som kampanjar inför dagen bör vara beredda på en rejäl orderökning i slutet av veckan.

 

Analysen är baserad på 250 svenska e-handlare som delar sin orderdata via Ehandel.se Analytics.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Jag jobbar på vår analysavdelning och tar fram rapporter och ser till att vår data är i toppskick. Har bla. en bakgrund som logistikansvarig på ett e-handelsföretag.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta