Annons

Förra året etablerades Black Friday i Sveriges e-handel På fredag blir det köpfest hos många e-handlare

Analys: Förra året etablerades Black Friday i Sveriges e-handel

2015-11-24 13:04

Vi har tittat närmare på 250 e-handlare och deras orderingång under 2013 och 2014 års Black Friday, och rea-dagen ifrån USA är nu här.

På fredag är det Black Friday. Den amerikanska dagen då alla handlare går från röda siffror (förlust) till svarta siffror. Detta när alla konsumenter blir galna och slåss om att få ta del av de bästa erbjudandena i butiker och på nätet.

Varje år skadas personer i USA, och i Storbritannien, när butikerna lagt upp hajpen kring de hetaste dealsen. E-handeln är dock förstås skadefri men kunderna vallfärdar fortfarande till nätet.

En femtedel av veckans order

Black Friday har anammats allt mer av nätbutikerna i USA och när rea-dagen nu kommit till Sverige kan vi konstatera att både fysiska butiker och nätbutiker samlats kring dagen.

Vi satte vår analysavdelning på att kontrollera hur dagen gjort sitt intåg i svensk e-handel.


Fredagens andel av veckans order
(Black Friday och fredagarna före och efter)

Det vi kan se är att förra året, 2014, var det första året som Black Friday verkligen etablerade sig i Sverige. Förra året stod Black Friday för nära en femtedel (19 procent) av hela veckans orderingång.

Annons
Annons
- Normalt kommer tio till tolv procent av veckans ordrar under fredagen och förra årets ökning visar tydligt att Black Friday tagit sig till Sverige. Analysavdelningen väntar spänt på att se vad årets siffror visar, säger Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se's analysavdelning.

Året innan, 2013, såg man även en ökning jämfört med fredagen veckan innan, men dagen genererade bara 13 procent av veckans order. Vilket alltså inte är långt ifrån en normal fredag.

Med tanke på den uppslutning vi ser i år från fysiska butiker samt näthandlare, CDON började räkna ner för flera veckor sedan, lutar det förstås åt nya rekord och en ännu större köpfest än i fjol. Det blir även allt vanligare att man sträcker ut Black Friday till hela denna vecka, vilket eventuellt kan påverka fredagstoppen. Det som står klart är i alla fall att Black Friday är här för att stanna och de som kampanjar inför dagen bör vara beredda på en rejäl orderökning i slutet av veckan.

 

Analysen är baserad på 250 svenska e-handlare som delar sin orderdata via Ehandel.se Analytics.

Joakim Andersen

Indexansvarig

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Annons
Annons
Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons
PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta