Analys: Förra året etablerades Black Friday i Sveriges e-handel

Vi har tittat närmare på 250 e-handlare och deras orderingång under 2013 och 2014 års Black Friday, och rea-dagen ifrån USA är nu här.

På fredag är det Black Friday. Den amerikanska dagen då alla handlare går från röda siffror (förlust) till svarta siffror. Detta när alla konsumenter blir galna och slåss om att få ta del av de bästa erbjudandena i butiker och på nätet.

Varje år skadas personer i USA, och i Storbritannien, när butikerna lagt upp hajpen kring de hetaste dealsen. E-handeln är dock förstås skadefri men kunderna vallfärdar fortfarande till nätet.

Annons

En femtedel av veckans order

Black Friday har anammats allt mer av nätbutikerna i USA och när rea-dagen nu kommit till Sverige kan vi konstatera att både fysiska butiker och nätbutiker samlats kring dagen.

Vi satte vår analysavdelning på att kontrollera hur dagen gjort sitt intåg i svensk e-handel.


Fredagens andel av veckans order
(Black Friday och fredagarna före och efter)

Det vi kan se är att förra året, 2014, var det första året som Black Friday verkligen etablerade sig i Sverige. Förra året stod Black Friday för nära en femtedel (19 procent) av hela veckans orderingång.

- Normalt kommer tio till tolv procent av veckans ordrar under fredagen och förra årets ökning visar tydligt att Black Friday tagit sig till Sverige. Analysavdelningen väntar spänt på att se vad årets siffror visar, säger Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se's analysavdelning.

Året innan, 2013, såg man även en ökning jämfört med fredagen veckan innan, men dagen genererade bara 13 procent av veckans order. Vilket alltså inte är långt ifrån en normal fredag.

Med tanke på den uppslutning vi ser i år från fysiska butiker samt näthandlare, CDON började räkna ner för flera veckor sedan, lutar det förstås åt nya rekord och en ännu större köpfest än i fjol. Det blir även allt vanligare att man sträcker ut Black Friday till hela denna vecka, vilket eventuellt kan påverka fredagstoppen. Det som står klart är i alla fall att Black Friday är här för att stanna och de som kampanjar inför dagen bör vara beredda på en rejäl orderökning i slutet av veckan.

 

Annons

Analysen är baserad på 250 svenska e-handlare som delar sin orderdata via Ehandel.se Analytics.

Annons