Blocket känner av pressen – lanserar egen loppis-app

Begagnatsajten rullar ut en ny svensk loppis-app för en yngre målgrupp.

Vi har under de senaste åren skrivit en hel del om olika loppisappar och second hand-sajter som utmanar Blocket på bred front. En av dem är Citiboard som nyligen lanserade en ny Klarna-lösning och Blocket verkar känna av flåset i nacken.

I slutet av oktober lanserade begagnatsajten Blocket mode, en ny vintage-sajt där man kommer att sälja ett noga utvalt sortiment av flera olika populära varumärken. Nu fortsätter motoffensiven med köp- och säljappen Shpock.

Annons

Appen, som ska lanseras innan årskiftet, finns för iOS och Android och beskrivs som en streetloppis i mobilen och vänder sig specifikt till yngre konsumenter mellan 16 och 24 år.

– De unga är en mycket viktig målgrupp för Blocket som vi vill närma oss ytterligare. Vi ser skillnader mellan hur personer i olika åldrar föredrar att köpa och sälja begagnat beroende på digitala vanor, livsstil och varor, säger Jan Prokopec, vd på Blocket.

Fokus på bilder, pris och lokal handel

Shpock lanserades av österrikiska Finderly, ett systerbolag till Blocket, år 2012 och finns idag i England, Tyskland, Frankrike, Kroatien och Italien med totalt 10 miljoner användare.

Tonvikten ligger på bilder i stället för textbaserade annonser, och till skillnad från Blocket ska Shpock vara mer anpassad för lågprissegmentet i de olika kategorierna med ett större fokus på lokal handel.

– För varor med högre begagnatvärde är det relevant att nå ut brett över hela landet till köpare i alla åldrar. På Blocket finns den stora räckvidden med en sökfunktion som gör att Ystads- och Haparandabor når varandra. I Shpock är användarna yngre som i huvudsak säljer prylar i det lägre prissegmentet och mer lokalt, säger Jan Prokopec.

Annons