Annons

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen Jan Prokopec, vd på Blocket

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

2018-02-21 07:00

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Länge var Blocket den ensamt dominerande marknadsplatsen i Sverige. Några utmanare började så småningom att dyka upp och de senaste åren har försäljningsforum som exempelvis Facebook Marketplace, där alla användare kan annonsera helt gratis, satt den Schibstedtägda köp- och säljsajten ordentligt på prov.

Bilia övergav Blocket för bilsajt

Vissa sajter har riktat in sig på specifika typer av annonser och på så sätt kunnat ta stora andelar av en marknad. På detta är Hemnet ett utmärkt exempel.

I dagarna kom dessutom beskedet att bilfirman Bilia helt kommer att sluta att annonsera ut sina försäljningsobjekt på Blocket. Det kommer de istället att göra på den nya bilsajten Wayke, som drivs av Motorbranschens Riksförbund. Detta har bland annat Breakit rapporterat om.

Nu berättar dock Blocket att från deras sida så är konkurrens från liknande sajter inget som de ser negativt på.

Annons
Annons
- Vi har alltid välkomnat konkurrens, både på lokal och global nivå. Det driver oss till att ligga i absolut framkant. Blocket och Schibsted investerar tungt i tech med produktutvecklare i världsklass i bland annat Stockholm, London och Barcelona. Vårt fokus är att leverera så användarvänliga och effektiva tjänster som möjligt, skriver Blockets vd Jan Prokopec till Ehandel.se.

"Begagnathandeln kommer att växa"

Samtidigt tror de att begagnathandeln mellan privatpersoner kommer att öka.

- Vi ser att begagnathandeln överlag kommer att växa de närmaste åren -vi tror att flera aktörer på marknaden kan bidra till det, menar Jan Prokopec.

Huruvida Blocket märkt någon förändring i antalet annonser på sajten och inom olika segment, är inget som han - "av konkurrensskäl" - vill gå ut med. Dock påpekar han att deras tillväxt varit varaktig sedan start.

- Blocket har vuxit konstant sedan start och nu har vi nått en mycket hög mognadsgrad i landet där 7 av 10 svenskar någon gång köpt eller sålt på Blocket. Det jag kan säga är att vissa kategorier ökar, medan andra backar, och att detta styrs av omvärldsfaktorer såsom nyförsäljningen av kapitalvaror, förändringar i lagstiftning såsom ändrad ROT eller ny uthyreslag, ökad miljömedvetenhet, med mera. 

"Utvecklas för att behålla vår position"

Hur jobbar ni för att fortsätta att vara en attraktiv plats för både privatpersoner och företag som vill annonsera om varor och tjänster?

- Våra styrkor är effektiviteten, tryggheten, vårt kvalitativa utbud och smarta kringtjänster, tillsammans med vår lokala kännedom. Vi utvecklar oss ständigt för att behålla vår position som den marknadsledande och mest effektiva marknadsplatsen. Exempelvis säljs 25 procent av de utannonserade varorna inom ett dygn och 60 procent inom en vecka, säger Jan Prokopec och fortsätter:
- Vårt fokus på användarsäkerhet är något som särskiljer oss och visar det ansvar vi tar. Blocket har också en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter. Blocket är en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar de flesta andra aktörer.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta