Annons

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen Jan Prokopec, vd på Blocket

Blockets vd om hur sajten möter den allt tuffare konkurrensen

2018-02-21 07:00

"Vi har en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter".

Länge var Blocket den ensamt dominerande marknadsplatsen i Sverige. Några utmanare började så småningom att dyka upp och de senaste åren har försäljningsforum som exempelvis Facebook Marketplace, där alla användare kan annonsera helt gratis, satt den Schibstedtägda köp- och säljsajten ordentligt på prov.

Bilia övergav Blocket för bilsajt

Vissa sajter har riktat in sig på specifika typer av annonser och på så sätt kunnat ta stora andelar av en marknad. På detta är Hemnet ett utmärkt exempel.

I dagarna kom dessutom beskedet att bilfirman Bilia helt kommer att sluta att annonsera ut sina försäljningsobjekt på Blocket. Det kommer de istället att göra på den nya bilsajten Wayke, som drivs av Motorbranschens Riksförbund. Detta har bland annat Breakit rapporterat om.

Nu berättar dock Blocket att från deras sida så är konkurrens från liknande sajter inget som de ser negativt på.

Annons
Annons
- Vi har alltid välkomnat konkurrens, både på lokal och global nivå. Det driver oss till att ligga i absolut framkant. Blocket och Schibsted investerar tungt i tech med produktutvecklare i världsklass i bland annat Stockholm, London och Barcelona. Vårt fokus är att leverera så användarvänliga och effektiva tjänster som möjligt, skriver Blockets vd Jan Prokopec till Ehandel.se.

"Begagnathandeln kommer att växa"

Samtidigt tror de att begagnathandeln mellan privatpersoner kommer att öka.

- Vi ser att begagnathandeln överlag kommer att växa de närmaste åren -vi tror att flera aktörer på marknaden kan bidra till det, menar Jan Prokopec.

Huruvida Blocket märkt någon förändring i antalet annonser på sajten och inom olika segment, är inget som han - "av konkurrensskäl" - vill gå ut med. Dock påpekar han att deras tillväxt varit varaktig sedan start.

- Blocket har vuxit konstant sedan start och nu har vi nått en mycket hög mognadsgrad i landet där 7 av 10 svenskar någon gång köpt eller sålt på Blocket. Det jag kan säga är att vissa kategorier ökar, medan andra backar, och att detta styrs av omvärldsfaktorer såsom nyförsäljningen av kapitalvaror, förändringar i lagstiftning såsom ändrad ROT eller ny uthyreslag, ökad miljömedvetenhet, med mera. 

"Utvecklas för att behålla vår position"

Hur jobbar ni för att fortsätta att vara en attraktiv plats för både privatpersoner och företag som vill annonsera om varor och tjänster?

- Våra styrkor är effektiviteten, tryggheten, vårt kvalitativa utbud och smarta kringtjänster, tillsammans med vår lokala kännedom. Vi utvecklar oss ständigt för att behålla vår position som den marknadsledande och mest effektiva marknadsplatsen. Exempelvis säljs 25 procent av de utannonserade varorna inom ett dygn och 60 procent inom en vecka, säger Jan Prokopec och fortsätter:
- Vårt fokus på användarsäkerhet är något som särskiljer oss och visar det ansvar vi tar. Blocket har också en tydlig position som en kvalitetsspelare gentemot våra konkurrenter. Blocket är en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar de flesta andra aktörer.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Annons
Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta