Annons

Blomsterlandet bryter ny mark med färska växter i e-handeln Erik Zingmark

Blomsterlandet bryter ny mark med färska växter i e-handeln

2015-10-02 13:45

Företaget har inspirerats av dagligvaruhandeln och gör nu ett försök att sälja växter och tillbehör över nätet.

Blomsterlandet har för närvarande 52 butiker över hela landet. De ska nu kompletteras med en e-handel, som ska vara den första i sitt slag i Sverige. Även om det finns andra aktörer som säljer exempelvis blombuketter, blir Blomsterlandet enligt företagets e-handelschef Erik Zingmark den första som utöver växter för inomhus- och utomhusbruk även kan erbjuda redskap, krukor och andra tillbehör på nätet.

- Vi som alla andra ser ju var tillväxten ligger och e-handeln har haft en stark tillväxt ett tag nu. Vi har avvaktat lite men nu känner vi att tiden är inne för e-handel med vår typ av produkter, säger han.

"Svårt att ändra konsumentbeteende"

Blomsterlandets e-handel smyglanserades i mars i år men först nu känner företaget att det är redo att lansera satsningen på bredare front.

Vad är den största utmaningen med att driva e-handel i er bransch?

- Det är kanske lite luddigt men det svåraste är att ändra beteendet hos konsumenterna. Men där har vi en fördel eftersom vi är ett företag som människor känner till. Sedan är det logistiken som måste fungera.

För att leveransen av växterna ska fungera har Blomsterlandet tagit fram ett sätt att packa varorna så att de håller hela vägen till kunderna. Varorna packas en och en på ett traditionellt, men omsorgsfullt, sätt. I enlighet med distanshandelslagen har kunderna ångerrätt på en beställning i fjorton dagar, och en vara som inte håller måttet kan förstås reklameras.

Annons
Annons
- Alla varor provpackas innan de ens läggs ut till färsäljning, för att säkerställa att det går att skicka dem. Vi vill inte använda kunderna som ett experiment, kommenterar Erik Zingmark.

Varför är det svårt att ändra kundernas beteende, tror du?

- Det är främst för att, i stort sett, ingen har gjort det här i Sverige tidigare, och därför är folk inte medvetna om att det går att handla växter på nätet. Men vi har fått draghjälp av dagligvaruhandeln som också säljer färskvaror. De har visat att det går att sälja levande varor genom e-handel.

En långsiktig satsning

Erik Zingmark berättar att Blomsterlandet inte har något stort lager att luta sig mot, eftersom mycket av sortimentet utgörs av färska varor. Istället görs beställningarna efter behov. Frakten är för närvarande satt till 1-10 dagar för varor som är i säsong.

- Det beror lite på varans karaktär och när vi kan få tag i den. Sedan finns det möjlighet att förbeställa sådant som komma skall, som höstlökar eller julgranar, som vi vet att folk vill ha lite längre fram.

1-10 dagar, det skiljer sig en del åt från de 1-2 dagar som många andra e-handlare lovar sina kunder.

- Ja, men vi hoppas att människor ska handla av oss ändå. Vi vill hellre leverera en bra växt än att skicka ut allt så snabbt som möjligt. Och det är ju levande ting vi arbetar med, säger Erik Zingmark, och tillägger:
- Vi ser detta som en långsiktig satsning, och satsar på att bygga lojalitet hos kunderna. Det är jättespännande och vi är glada över att ha kommit igång.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta