Blomsternäthandel satsar på B2B med nytt arrangemang

Det Malmöbaserade blomsterförmedlingsföretaget Euroflorist stuvar om i ledningen för ett större fokus på B2B, förvärv och e-handel.

Euroflorist grundades 1982, en tid då den digitala handeln ännu inte gjort sitt intåg. Man var dock tidiga med att gå online och efter 20 år på nätet står e-handeln idag för 60 procent av bolagets omsättning.

Jesper Kärrbrink kom in i styrelsen för Euroflorist 2008 och tillträdde som vd 2011, och har spelat en stor roll i den utvecklingen. Nu väljer han enligt eget önskemål en ny roll som arbetande vice ordförande.

Annons

– Under Jespers tid som vd har bolaget haft en stark utveckling där online kraftigt ökat i betydelse och Euroflorist förstärkt sin position som den ledande aktören i Europa i sin bransch. Jesper kommer i sin nya roll fortsätta att stötta bolagets utveckling, säger Harold Kaiser, styrelseordförande i Euroflorist.

Kommande B2B-satsning

Jesper Kärrbrink kommer framöver bland annat att ha särskilt fokus på bolagets B2B-satsningar samt förvärv. Just e-handeln mellan företag är något som spås explodera under de kommande åren och här kan Kärrbrinks online-expertis komma väl till hands.

Ny vd blir istället Laszlo Varga som arbetat på Euroflorist sedan 2009. Varga kommer närmast från tjänsten som COO på Euroflorist med ansvar för bolagets e-handel.

– Efter sex år på Euroflorist brinner jag mer än någonsin för bolaget och ser fram emot att ta bolaget vidare tillsammans med mina kollegor. Jag är mycket stolt och glad över att få ta över stafettpinnen från Jesper - som även varit min mentor de senaste åren och fortsätta utvecklingsarbetet, säger Laszlo Varga.

Annons