Bojkottar Black Friday igen – vill istället bidra till rent vatten

Secondhandbutiken på nätet gör det igen.

Förra året kunde vi berätta om e-handlarna Ann-Sofie Bergort och Linda Lövenlid som bestämt sig för att ta sig an shoppingfesten Black Friday med en lite annorlunda approach. Kompanjonerna driver e-handeln Varié, tidigare Minimera, som säljer begagnade kläder och brinner för att “återälska” sådant som andra inte längre behöver.

Ann-Sofie och Linda tyckte att det var onödigt att ytterligare bidra till konsumtionshetsen, så istället för att sänka sina priser på den aktuella dagen bestämde de sig för erbjuda alla kunder att frivilligt betala tio procent mer än utsatt pris för köpet. Kampanjen kallade de för Green Friday och resultatet blev att paret kunde skänka över 5000 kronor till Världsnaturfonden, WWF.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: E-handlarna som bojkottar Black Friday och gör succé

"Vi ska absolut göra detta igen"

Kampanjen fick också stor uppmärksamhet i sociala medier och många hyllade e-handlarnas initiativ. Med den succén i backspegeln har Varié beslutat sig för att lagom till årets Black Friday, göra en favorit i repris.

- Vi ska absolut göra detta igen och jag hoppas att fler hänger på. Årets Green Friday kommer att ha temat vatten, då vattenförbrukningen vid modeproduktion är enorm och många kemikalier som används förgiftar vattnet och våra hav, skriver Ann-Sofie Bergort till Ehandel.se.

Vill främja rent vatten och god sanitet

Kampanjen kommer att pågå under samma helg som Black Friday, den 24-26 november och, även i år kommer priserna att höjas med 10 procent för dem som vill delta. Med tanke på vattentemat så går årets överskott från kampanjen till Water Aid, vars vision är att alla människor i världen ska ha tillgång till rent vatten samt möjlighet till god sanitet och hygien.

Och Ann-Sofie Bergort påminner också om de mindre miljövänliga delarna av modeproduktionen  

- Indirekt så är utsläppen vid tvätt av plastbaserade klädmaterial, som exempelvis polyester och akryl, också enorma, säger Annsofie Bergort.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!