Annons

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon www.spectacles.com Snapchats moderbolags nya glasögon

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

2017-02-21 09:19

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Att Snapchat, precis som sina sociala föregångare Facebook, Twitter och Instagram, på olika sätt skulle röra sig mot e-handelns värld, var kanske inte helt oväntat. Och i förra veckan kunde vi berätta att Glossybox blev först ut i Sverige med en kampanj på Snapchat.

Men nu står det klart att Snapchats ägare, ett bolag vid namn Snap, har större e-handelsambitioner än att agera plattform för andra butikers kampanjer. I dagarna har nämligen Snapchats moderbolag lanserat den egna e-handeln Spectacles.com, som enligt Internet Retailer ska sälja solglasögon med inbyggda kameror i.

"Ska få Snap att se häftigt ut"

Lanseringen av glasögonbutiken kommer i samma veva som Snap meddelar att bolaget är på väg till börsen, och analytiker i USA stämplar den nya e-handeln som ett lägligt PR-trick.

Annons
Annons
- Jag brukar undvika att använda ordet gimmick men det är precis vad det här är. Det är en väldigt smart gimmick som skapar publicitet och PR. Bara att du ringer mig om det bevisar att det är så det är. Spectacles syfte är att få Snap att se häftigt och nyskapande ut, säger medieanalytikern Rebecca Lieb till Internet Retailers reporter.

Jämfört med sina konkurrenter har Snap hittills inte lyckats nå särskilt stora annonsintäkter. Förra året ska omsättningen enligt IR ha landat på 404,5 miljoner dollar, vilket kan jämföras med Facebooks 26,9 och Twitters 2,2 miljarder dollar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

Annons
Annons
iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

IKEA har stora problem med sin <nobr>e-handelssajt</nobr>

IKEA har stora problem med sin e-handelssajt

Snart pågått i en vecka.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta