Annons

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon www.spectacles.com Snapchats moderbolags nya glasögon

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

2017-02-21 09:19

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Att Snapchat, precis som sina sociala föregångare Facebook, Twitter och Instagram, på olika sätt skulle röra sig mot e-handelns värld, var kanske inte helt oväntat. Och i förra veckan kunde vi berätta att Glossybox blev först ut i Sverige med en kampanj på Snapchat.

Men nu står det klart att Snapchats ägare, ett bolag vid namn Snap, har större e-handelsambitioner än att agera plattform för andra butikers kampanjer. I dagarna har nämligen Snapchats moderbolag lanserat den egna e-handeln Spectacles.com, som enligt Internet Retailer ska sälja solglasögon med inbyggda kameror i.

"Ska få Snap att se häftigt ut"

Lanseringen av glasögonbutiken kommer i samma veva som Snap meddelar att bolaget är på väg till börsen, och analytiker i USA stämplar den nya e-handeln som ett lägligt PR-trick.

Annons
Annons
- Jag brukar undvika att använda ordet gimmick men det är precis vad det här är. Det är en väldigt smart gimmick som skapar publicitet och PR. Bara att du ringer mig om det bevisar att det är så det är. Spectacles syfte är att få Snap att se häftigt och nyskapande ut, säger medieanalytikern Rebecca Lieb till Internet Retailers reporter.

Jämfört med sina konkurrenter har Snap hittills inte lyckats nå särskilt stora annonsintäkter. Förra året ska omsättningen enligt IR ha landat på 404,5 miljoner dollar, vilket kan jämföras med Facebooks 26,9 och Twitters 2,2 miljarder dollar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta