Annons

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon www.spectacles.com Snapchats moderbolags nya glasögon

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

2017-02-21 09:19

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Att Snapchat, precis som sina sociala föregångare Facebook, Twitter och Instagram, på olika sätt skulle röra sig mot e-handelns värld, var kanske inte helt oväntat. Och i förra veckan kunde vi berätta att Glossybox blev först ut i Sverige med en kampanj på Snapchat.

Men nu står det klart att Snapchats ägare, ett bolag vid namn Snap, har större e-handelsambitioner än att agera plattform för andra butikers kampanjer. I dagarna har nämligen Snapchats moderbolag lanserat den egna e-handeln Spectacles.com, som enligt Internet Retailer ska sälja solglasögon med inbyggda kameror i.

"Ska få Snap att se häftigt ut"

Lanseringen av glasögonbutiken kommer i samma veva som Snap meddelar att bolaget är på väg till börsen, och analytiker i USA stämplar den nya e-handeln som ett lägligt PR-trick.

Annons
Annons
- Jag brukar undvika att använda ordet gimmick men det är precis vad det här är. Det är en väldigt smart gimmick som skapar publicitet och PR. Bara att du ringer mig om det bevisar att det är så det är. Spectacles syfte är att få Snap att se häftigt och nyskapande ut, säger medieanalytikern Rebecca Lieb till Internet Retailers reporter.

Jämfört med sina konkurrenter har Snap hittills inte lyckats nå särskilt stora annonsintäkter. Förra året ska omsättningen enligt IR ha landat på 404,5 miljoner dollar, vilket kan jämföras med Facebooks 26,9 och Twitters 2,2 miljarder dollar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Bygghemmas mäktiga milstolpe: Krossade miljarden i Q1

Bygghemmas mäktiga milstolpe: Krossade miljarden i Q1

Men resultatet försämrades rejält.

Annons
Annons
Amazon slog 440 miljarder - på ett enda kvartal

Amazon slog 440 miljarder - på ett enda kvartal

Över en miljard dollar i vinst.

Hon lämnar trädgårdsbranschen - tar över Lykos retailverksamhet

Hon lämnar trädgårdsbranschen - tar över Lykos retailverksamhet

Ska öka försäljningen offline.

En miljon Kinapaket mottagna - PostNord gör storförlust

En miljon Kinapaket mottagna - PostNord gör storförlust

"Hanteringen har i allt väsentligt fungerat enligt plan".

2
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nya EU-kravet: Mer transparens hos <nobr>e-handlarna</nobr>

Nya EU-kravet: Mer transparens hos e-handlarna

Ska vara tydligt varför produkter rankas som de gör.

NetOnNet börjar med hemleverans samma dag

NetOnNet börjar med hemleverans samma dag

Ska nå stora delar av Sverige.

Elevens nya VD:

Elevens nya VD: "Rätt sortiment hellre än brett sortiment"

Har anlitat varumärkesbyrå och riktar in sig mot ny målgrupp.

Annons
Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Eivy söker:

Eivy söker Brand Markering Manager

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta