Annons

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon www.spectacles.com Snapchats moderbolags nya glasögon

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

2017-02-21 09:19

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Att Snapchat, precis som sina sociala föregångare Facebook, Twitter och Instagram, på olika sätt skulle röra sig mot e-handelns värld, var kanske inte helt oväntat. Och i förra veckan kunde vi berätta att Glossybox blev först ut i Sverige med en kampanj på Snapchat.

Men nu står det klart att Snapchats ägare, ett bolag vid namn Snap, har större e-handelsambitioner än att agera plattform för andra butikers kampanjer. I dagarna har nämligen Snapchats moderbolag lanserat den egna e-handeln Spectacles.com, som enligt Internet Retailer ska sälja solglasögon med inbyggda kameror i.

"Ska få Snap att se häftigt ut"

Lanseringen av glasögonbutiken kommer i samma veva som Snap meddelar att bolaget är på väg till börsen, och analytiker i USA stämplar den nya e-handeln som ett lägligt PR-trick.

Annons
Annons
- Jag brukar undvika att använda ordet gimmick men det är precis vad det här är. Det är en väldigt smart gimmick som skapar publicitet och PR. Bara att du ringer mig om det bevisar att det är så det är. Spectacles syfte är att få Snap att se häftigt och nyskapande ut, säger medieanalytikern Rebecca Lieb till Internet Retailers reporter.

Jämfört med sina konkurrenter har Snap hittills inte lyckats nå särskilt stora annonsintäkter. Förra året ska omsättningen enligt IR ha landat på 404,5 miljoner dollar, vilket kan jämföras med Facebooks 26,9 och Twitters 2,2 miljarder dollar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Annons
Annons
Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Generaldirektören vill snacka om saken.

Annons
Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Stadium söker:

Customer Analyst

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta