Annons

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon www.spectacles.com Snapchats moderbolags nya glasögon

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

2017-02-21 09:19

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Att Snapchat, precis som sina sociala föregångare Facebook, Twitter och Instagram, på olika sätt skulle röra sig mot e-handelns värld, var kanske inte helt oväntat. Och i förra veckan kunde vi berätta att Glossybox blev först ut i Sverige med en kampanj på Snapchat.

Men nu står det klart att Snapchats ägare, ett bolag vid namn Snap, har större e-handelsambitioner än att agera plattform för andra butikers kampanjer. I dagarna har nämligen Snapchats moderbolag lanserat den egna e-handeln Spectacles.com, som enligt Internet Retailer ska sälja solglasögon med inbyggda kameror i.

"Ska få Snap att se häftigt ut"

Lanseringen av glasögonbutiken kommer i samma veva som Snap meddelar att bolaget är på väg till börsen, och analytiker i USA stämplar den nya e-handeln som ett lägligt PR-trick.

Annons
Annons
- Jag brukar undvika att använda ordet gimmick men det är precis vad det här är. Det är en väldigt smart gimmick som skapar publicitet och PR. Bara att du ringer mig om det bevisar att det är så det är. Spectacles syfte är att få Snap att se häftigt och nyskapande ut, säger medieanalytikern Rebecca Lieb till Internet Retailers reporter.

Jämfört med sina konkurrenter har Snap hittills inte lyckats nå särskilt stora annonsintäkter. Förra året ska omsättningen enligt IR ha landat på 404,5 miljoner dollar, vilket kan jämföras med Facebooks 26,9 och Twitters 2,2 miljarder dollar.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Succé för Indiskas tjejkväll:

Succé för Indiskas tjejkväll: "Vi fick massor av input"

Åt indiska wraps och shoppade loss i mobilen.

Annons
Annons
Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Det rullar på för Méndez.

Facebook och Instagram utslagna - i hela världen

Twitter svämmades över av panikslagna inlägg.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wish till de svenska kunderna:

Wish till de svenska kunderna: "Du får pengarna tillbaka"

Lovar att göra "allt de kan".

3

Grundade e-handelns kylpåse - nu lämnar han bolaget

Lämnar över till personer som kan bygga vidare.

Intersport <nobr>e-handelssatsar</nobr> med Vanhatapio i styrelsen

Intersport e-handelssatsar med Vanhatapio i styrelsen

E-handelsprofilen får nytt uppdrag.

Annons
Annons
Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Många struntar i Facebook.

1
Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Branscherna som gjorde störst succé i havet av sänkta priser.

Interfloras galna säljfest: "Nådde målet med råge"

E-handelsökade med 21 procent från förra året.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Desenio söker:

E-Commerce Manager

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta