Boozt ökade med 83 procent under årets första kvartal

Modejätten följer upp förra årets miljardförsäljning med nya rekordsiffror.

Boozt.com växer, både när det gäller lageryta och omsättning. Under förra året ökade bolaget sin försäljning med 55 procent till över 1 miljard kronor, och det med lönsamhet. Man har fått en ganska hyfsad start på 2016 också.

Under årets första tre månader landade nämligen omsättningen på 331 miljoner kronor. En ökning med hela 82 procent jämfört med fjolårets 196 miljoner kronor under samma period.

Annons

– Vi avslutade 2015 riktigt bra och trenden håller i sig under första kvartalet av 2016. Samtidigt tror vi att vi kan växa ytterligare de kommande åren genom att skapa en ännu bättre kundupplevelse med snabb leverans, smidig retur av varor och rätt sortiment för de nordiska kunderna, säger Hermann Haraldsson, VD Boozt.com.

Ska bli störst i Norden

Som Ehandel.se berättat tidigare är Boozt.com nu i färd med att bygga ett nytt helautomatiserat lager på 42 000 kvadratmeter i Ängelholm. På lagret implementeras ny teknik för över 100 miljoner kronor som bland annat ska öka effektiviteten när det gäller stora delar av inhämtnings- och packningsprocessen.

– Kraven på stordriftsfördelar ökar. Vi skickar varje månad ut 400 000 produkter till våra kunder och räknar med att det antalet kommer att öka drastiskt. Därför investerar vi kraftigt för att säkerställa den snabbaste leverans- och returbearbetningen, säger Hermann Haraldsson.

Under det kommande året planerar modebolaget att fortsätta investeringstakten, och förutom stordriftsfördelar, tror Haraldsson att personifiering och rätt service blir en viktig pusselbit för att fortsätta växa.

– Nu siktar vi på att bli den största och bästa modebutiken i Norden.

Annons