Boozt.com öppnar sin första fysiska butik i december

Modejätten Boozt.com öppnar inom kort en butik i Köpenhamn.

Medan en del e-handlare väljer bort fysiska butiker helt och andra tvärt om expanderar med stora butikskedjor, finns det också en del som satsar på ett mellanting. De senaste åren har till exempel bland andra Chiquelle och Nordic Design Collective valt att satsa på tillfälliga pop up-butiker. Nu presenterar Boozt.com ytterligare en version av multikanal - nämligen i form av att öppna en outletbutik. 

Dålig affär med reavaror online

I början av december ska e-handlaren öppna en butik på 1 300 kvadratmeter i Copenhagen Designer Outlet i Köpenhamnsdelen Taastrup, rapporterar flera danska branschmedier. Butiken ska sälja ut sådant som inte gått åt i e-handeln, ett koncept som även Zalando varit inne på.

Annons

- Det är ett mindre ensiffrigt miljonbelopp vi investerar i själva butiken. Den stora investeringen är ju varorna den ska fyllas med och de har vi redan köpt och betalt en gång. Så då säljer vi hellre dem till ett lägre pris än att slänga bort dem eller att bränna dem, säger Hermann Haraldsson, VD för Boozt till Branchebladettoj.dk.

Boozt, som förra året omsatte drygt en miljard svenska kronor, har sedan tidigare även en outletbutik på nätet. I den säljs varor som blivit kvar sedan tidigare säsonger. Enligt Hermann Haraldsson är det en bättre lösning rent ekonomiskt att outletvarorna placeras i den fysiska butiken.

- En viktig del av vårt onlinekoncept är ju frakt- och returpolitiken men när man säljer lite äldre varor med stora rabatter är det rimligt att kunden själv tar kostnaden för att transportera hem sin vara, säger Hermann Haraldsson.

UPPDATERING: Boozt omsatte förra året drygt en miljard, inte en miljon som det tidigare stod i artikeln. 

Annons