Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Oväntade överraskningar får kunderna att återkomma.

Efter ännu ett år med stark tillväxt står det sedan några veckor tillbaka klart att Boozt är på väg till börsen, och det till en värdering på över tre miljarder kronor.

Och som så ofta annars ligger det förstås en hel del hårt arbete bakom framgångarna. Precis som de flesta andra e-handlare vill Boozt gärna få kunderna att återkomma för att göra nya beställningar, och för att lyckas med det har e-handlaren testat ett lite annorlunda grepp. Närmare bestämt bjudresor och andra överraskningar.

Annons

- En oväntad överraskning är ett kraftfullt lojalitetsverktyg eftersom människor blir positivt förvånade över erbjudandet. Resultatet blir att det skapar delaktighet och engagemang från våra kunders sida efter det att de har mottagit erbjudandet, säger Johan Holmqvist, kommunikationschef på Boozt.

Kemtvätt och restaurangbesök

Just nu skickar e-handlaren bland annat ut en Oslo-kryssning till sina kunder, som alltså oftast blir glatt överraskade. “Oslo-överraskningen” som Boozt kallar det, går ut på att kunden får en gratis kryssning för två tur och retur från Köpenhamn till Oslo.

Utöver Oslo-erbjudandet och liknande resor, arbetar Boozt just nu med tre andra överraskningar som går ut till olika kundgrupper - tidsskriftsprenumerationer, kemtvätt och restaurangbesök. Något som verkar ha gått väl hem hittills.

- Vi har delat ut olika typer av överraskningar under cirka arton månader och vi har sett en klart positiv inverkan på nya beställningar från de kunder som mottagit överraskningen, säger Johan Holmquist.

Enligt Johan Holmquist planerar Boozt att utöka sin överraskningsportfölj med fler partnerskap framöver. 

Annons