Branschdag för nya chaufförer drog 200 – Mathem på plats

Hoppas kunna lösa bristen på yrkesförare.

Bristen på yrkeschaufförer riskerar att bli akut om ingenting görs. Och som vi tidigare har berättat kan situationen med för få chaufförer mycket väl slå hårt mot inte minst e-handeln.

LÄS ÄVEN: Bristen akut - finns ingen quickfix

Annons

Som tur är finns det aktörer som försöker få fler att söka sig till chaufförsyrket. En av dem är gymnasie- och vuxenskolan Yrkesplugget, som tillsammans med bland andra transportbranschen och Arbetsförmedlingen nyligen bjöd in till yrkesdagar i Bromma. I inbjudan hette det bland annat att deltagarna skulle få chansen att "klämma och känna" på lastbilar. Och uppenbarligen var det ett upplägg som gick hem - omkring 200 personer slöt upp den 12-13 april.

LÄS ÄVEN: Specialkampanj ska lösa den akuta chaufförsbristen

Bjöd in aktörer som "jagar yrkesförare"

Men det var inte bara blivande yrkesförare som dök upp, utan även aktörer som var ute efter mer personal. Bland dem fanns till exempel e-handlaren Mathem.

- Yrkesplugget hade dagen till ära bjudit in några företag där Yrkesplugget har elever som praktiserar, och som jagar yrkesförare. Företagen som hade representanter på plats var DB Schenker, Hägerstens Åkeri, Carrier, Mathem, Polfärsk, Widrikssons och Kyl- och frysexpressen, skriver Yrkesplugget i ett pressmeddelande.

- Målgruppen för dagen var dels avgångselever men även de som har både ett och två år kvar på sin utbildning. Inbjudna var också arbetssökande utifrån med behörighet för lastbil och släp.

"Ska helt klart fortsätta"

Utöver att bekanta sig med lastbilar och att träffa eventuella framtida arbetsgivare, bjöd branschdagarna även på information om relevanta yrkesutbildningar.

Planen är att Yrkesplugget ska upprepa initiativet i höst, även om något datum ännu inte är fastställt.

- Detta var ett test där vi lärde oss vad som var bra och vad vi skall ändra på till nästa gång. Men helt klart så skall vi fortsätta med aktiviteter som denna. Vi gjorde även ett försök att bjuda in studie- och yrkesvägledare, och de som kom, trots hög arbetsbelastning uppskattade aktiviteten mycket, säger Börje Lundén, marknadschef på Yrkesplugget.

Annons

Annons